Jump to content

Hvordan koble innbygd skillerele på en Suzuki DF150-2008

Skiboy

Recommended Posts

Hei

Jeg har en DF150 fra 2008. Nå skal jeg montere et ekstra batteri og har kjøpt inn batteri, skillerele også videre. Da ser jeg at min motor faktisk har dette innebygd :)

Er det noen som har kjennskap til hvordan dette skal kobles, har funnet koblingsskjema på Suzuki sine sider, men har nok ikke nok kunnskap i dag til å fatt det. Derimot er jeg lærevillig :thumbsup:

Det som trøbler meg mest er vel at ved to batterier kobles pluss via en resistor til jord, også kommer minus fra det andre batteriet inn på samme pluss og deretter til jord :confused:

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/suzuki_koblingsskjema.jpg

Slik er det koblet i båten i dag med ett batteri fra levernadør

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/dagens_kobling_i_baaten.jpg

(Hvordan får jeg lagt bildet inn i posten og ikke som et vedlegg)

Ser ut som du kanskje misforstår litt. Er ikke så komplisert som du tror.

Minus på batteriene er koblet sammmen til jord, altså ikke sammenkobling av pluss og minus.

Resistoren du nevner ser ut til å være symbol for div. forbrukere i båten, dvs. alt untatt startmotor.

I tillegg ser det ut til at du må flytte en sikring i sikringsboksen på motoren fra en posisjon til en annen for å få separat lading til 2 batterier.

Ja, jeg tror også at jeg har tenkt litt vanskelig :crazy:

(En annen tanke. Resistor kan sees på som en forbruker og da må jo denne få både pluss og minus.)

Denne løsningen vil vel også skille forbruk og start, men da ladde begge samtidig?

Blir vel slik:

Flytte på en sikring i sikringsboksen på motor

Trekke en kabel ned på pluss på forbruksbatteri (nytt innstallert)

Koble sammen minus på batteriene

Ser at kabelen som ligger klar fra motor kanskje er 2,5qmm, vil ikke dette være litt tynt å koble rett ned på batteri? Så for meg 25qmm eller 35qmm jeg :)

Grunnet til at det er 35qmm fra startbatteri i dag er vel fordi at starteren trekker flere 100ah i noen sekunder?!

Redigert av Skiboy (see edit history)

Takk for raske svar :)

Ser at det er 44A som maks på generatoren. Det er vel litt etter trekk også videre, men bør vel kanskje bevege meg opp på tosifret tverrsnitt.

På første posten min så ser du bildet av slik det er i dag, og hvor denne tilkoblingskabelen er markert med en rød firkant. Har båten på hytta så jeg får ikke sjekket før i helga, men tviler på at den er 8-10mm2...

Her er link til originalkabel som skal kobles inn på denne kontakten

http://store.suzukimarine.com/p/df150-175-battery-isolator-lead-set?pp=8

Slik jeg tolker skjemaet du linker til i første posten, er det egentlig 2 separate generatorer som normalt er paralellkoblet.

Vil tro de da yter 44A til sammen hvis det er det som er oppgitt.

Dvs 22A på hver.

Forstår det slik at kabelen ligger i motorens originale kabelsett og allrede er ført ned i båten. Hvis den ender i nærheten av batteriet du tenker koble den til, bør det ikke være nødvendig å øke tverrsnittet. Hvis det derimot er flere meter frem til batteriet kan det være lurt å øke.

Vær nøye med å sikre at pluss fra de to batteriene ikke kobles sammen på noe vis. Du risikerer da at det begynner å gå strøm mellom dem og det betyr trøbbel.

Kabelen ligger bare halvmeter fra der batteriet kommer slik at det skal ikke være behov for å øke tversnittet tror jeg.

Tror du da også at jeg får bare 22A på forbruksbatteriet også har jeg 22A som nesten ikke benyttes da start batteri vil være fulladet igjen etter ~5min.

Kanskje smartere å kjøre disse to sammen slik at jeg får 44A og kan da fordele det fornuftig med skillerelle.

Skiboy, jeg har ikke fått satt meg skikkelig inn i det enda, men jeg skal til med ett ekstra batteri til forbruk selv snart så det må jeg gjøre... Men sånn jeg forstod det så ladet den ett batteri om gangen men detekterte selv hvilket batteri som hadde lavest spenning og ladet på dette batteriet.

Test: http://www.klikk.no/motor/baat/article795779.ece

Skriver dette om batteriladingen: batteriisolator som merker hvilket av båtens batterier som trenger ladning

Står kanskje noe i instruksjonsboken? Hvis du ikke har så kan jeg ta en tur i båten og sjekke det ikveld?

Får ikke sjekket instruksjonsboka før på lørdag når jeg kommer til hytta, men mener å huske at det ikke sto stort. Skal du i båten så sjekk gjerne, men ikke ta en ekstra tur for min del.

Slik jeg ser skjemaet til Suzuki så er det to adskilte generatorer og ingen smart logikk som switcher de sammen ved behov?!

Takker for linken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...