Amundss Startet 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2013 Hei, alle motorkyndige båtfolk! Jeg har et problem med giret mitt som jeg gjerne skulle ha fått ordnet, men på slunken studentkonto sitter det å ringe mekaniker langt inne. Problemet er at den til tider ikke vil gå i gir, eller rettere sagt tar det litt tid før den gjør det. Hender seg at jeg tror det er i gir og drar på litt gass, men for så fort å finne ut at propellen ikke går rundt. I går førte dette til en nestenulykke da jeg skulle komme meg inn på en båtplass med mye strøm, men giret ikke ville ta tak fremover da jeg hadde bakket meg i riktig posisjon. Hekken var bare centimeter fra en båt i en prisklasse jeg ikke har lyst til å gjøre skade på. Nok om det, og tilbake til problemet og mulige løsninger på det. Giret jeg har er et Hurth HBW 35, som sitter på en Beta Marine BD722 som igjen sitter i en Oksø 32. Spørsmålet mitt er da om noen her inne har opplevd noe lignende, og hva var eventuelt løsningen på det? Jeg har prøvd å lese litt forskjellig, blant annet at det kan løse seg ved å stille på wiren til giret. Kan det være så enkelt? Skal det da eventuelt slakkes eller strammes? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hadde tilsvarende i min InLander med 180hk BMW og Hurth gir. Dessverre var det bare å levere inn til KGK Norge for overhaling. Lamellene er utslitt. Vil tippe at du får den enkelt i revers? Sitér dette innlegget Link to post
Amundss Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hmm, det er det jeg er redd for at jeg må:/ Men problemet er like stort fremover som bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Vet forresten om en Oksø 32 med nyoverhalt motor som skal selges for høystbydende. det har vært vann i den, men ikke opp på motoren. Ubrukt genakker (tror jeg det heter). Ligger i Østfold Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Du kunne jo prøve å koble av teleflexforbindelsen på giret, la motoren gå på tomgang når du ligger i brygga. Se om propellakslingen snurrer når du vipper girvelgeren på giret frem og tilbake. Gjør den ikke det, så har du sikkert et problem, såfremt det er olje på giret. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Uffda, dette lyder kjent... Jeg har hatt lignende problemer med et Hurth HBW 5 gir. Byttet alle lamellplater og kontrollkabel uten at det hjalp nok. Det sitter 4 fjærer som skal dytte lamellene sammen. Disse blir slakke og må skiftes. På mitt lille gir dreide det seg om ca. 500 kr stykket altså 2000 kr pluss jobben. Jeg endte med å kjøpe nytt gir (fra England) for gir MÅ alltid virke! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Før giret angripes bør du som nevnt sjekke om det fungerer med girvaieren frakoblet, slik at du manuellt betjener hendelen på giret. mye billigere og enklere å skifte vaier istedenfor å overhale giret for så å finne ut at årsaken er rusten/defekt vaier! Redigert 16.Mai.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Amundss Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Giret skal definitivt sjekkes med girvaieren frakoblet, for de andre løsningene det snakkes om er lite innbydende Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Om du kommer dithen at du eventuellt må få overhalt giret, bør du heller gjøre som Kagga og bestille ett nytt fra England. Et nytt gir der koster 7000 kr, kontra en overhaling av ditt gamle i norge for 8-10 000 kr. Ett nytt her koster fra 15 000 og oppover Det var iallefall prisenen jeg fikk oppgitt for mitt HBW 10-2R. Redigert 16.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.