gullet1987 Startet 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2013 (redigert) Hei! Jeg har nettopp byttet motor i båten min. Jeg har plassert en Sabb status marine i den, som i utgangspunktet skal yte 52 hk ved 3400 rpm. Nå har jeg sjøsatt båten, med gammel propell påmontert (original?), og jeg får ikke skikkelig turtall på motoren. Slik det er nå får jeg akkurat 2000 rpm, og mistenker da at dette skyldes at propellen er for stor. Jeg vet at det er mange slike båter som går med en tilsvarende motor i, og ønsker derfor å høre hvilke erfaringer andre har ift valg av propell. Jeg er også klar over at ulike aktører kan beregne dette for meg, men tenkte jeg kunne høre litt hvilke erfaringer andre hadde. Hvilken propell (dimensjoner) anbefales, og hvilken fart og turtall får dere på båten med valgt propell? Båten gjør nå ca 7,5 knop. Litt data om båt og motor: Båt: Scand Classic 25 Vekt: 2300 kg Lengde: 25 fot (762 cm) Bredde: 287 cm Dybde: 75 cm Motor: Sabb status marine (Peugeot basert), 52 hk v/ 3400 rpm Gir: Hurth HBW-10 Utvekslingsforhold: 2,1:1 (Alternativ 2,6:1, dette er jeg ikke helt sikker på. Noen som vet sikkert?) Antatt fart med riktig propell: 10-11 knop Takker for svar. Redigert 16.Mai.2013 av gullet1987 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hvilken propell har du nå da? Med 2,6 i giring og 15x15 sier min kalkulator at du får ca 11kn Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hei, har samme båt som deg,men med motor perkins 49 hk. Byttet propell for noen år siden (den har jeg ennå).Den er 11-80 E 12 RH. byttet pga støy til firebladers. Den var 18x14 fikk da 3200 rpm. Fikk så endret stigning til 18x13, slik at jeg får nå 3400 rpm å 9 knop på fullfart.Den skal egentlig ha 3600 rpm. Det står en hurt HBW 15 gir med utveksling 2.6:1 Med den gamle propellen fikk jeg riktig turtall 2600 rpm,men som sagt den bråket mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
gullet1987 Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hvilken propell har du nå da? Med 2,6 i giring og 15x15 sier min kalkulator at du får ca 11kn Usikker på hvilken propell som står på, men vet den var stor! Større enn hva du beskriver her:) får du et helt annet resultat med 2,1 giring? Sitér dette innlegget Link to post
gullet1987 Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hvilken propell har du nå da? Med 2,6 i giring og 15x15 sier min kalkulator at du får ca 11kn Usikker på hvilken propell som står på, men vet den var stor! Større enn hva du beskriver her:) får du et helt annet resultat med 2,1 giring? Sitér dette innlegget Link to post
gullet1987 Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hvilken propell har du nå da? Med 2,6 i giring og 15x15 sier min kalkulator at du får ca 11kn Usikker på hvilken propell som står på, men vet den var stor! Større enn hva du beskriver her:) får du et helt annet resultat med 2,1 giring? Hei, har samme båt som deg,men med motor perkins 49 hk. Byttet propell for noen år siden (den har jeg ennå).Den er 11-80 E 12 RH. byttet pga støy til firebladers. Den var 18x14 fikk da 3200 rpm. Fikk så endret stigning til 18x13, slik at jeg får nå 3400 rpm å 9 knop på fullfart.Den skal egentlig ha 3600 rpm. Det står en hurt HBW 15 gir med utveksling 2.6:1 Med den gamle propellen fikk jeg riktig turtall 2600 rpm,men som sagt den bråket mye mer. Takk for innspill ;) Sitér dette innlegget Link to post
gullet1987 Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Ingen andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.