Jump to content

Propell til Scand classic 25 med Status marine 52 hk (Peugeot)


gullet1987

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp byttet motor i båten min. Jeg har plassert en Sabb status marine i den, som i utgangspunktet skal yte 52 hk ved 3400 rpm. Nå har jeg sjøsatt båten, med gammel propell påmontert (original?), og jeg får ikke skikkelig turtall på motoren. Slik det er nå får jeg akkurat 2000 rpm, og mistenker da at dette skyldes at propellen er for stor.

 

Jeg vet at det er mange slike båter som går med en tilsvarende motor i, og ønsker derfor å høre hvilke erfaringer andre har ift valg av propell. Jeg er også klar over at ulike aktører kan beregne dette for meg, men tenkte jeg kunne høre litt hvilke erfaringer andre hadde.

 

Hvilken propell (dimensjoner) anbefales, og hvilken fart og turtall får dere på båten med valgt propell? Båten gjør nå ca 7,5 knop.

 

 

Litt data om båt og motor:

 

Båt: Scand Classic 25

Vekt: 2300 kg

Lengde: 25 fot (762 cm)

Bredde: 287 cm

Dybde: 75 cm

 

Motor: Sabb status marine (Peugeot basert), 52 hk v/ 3400 rpm

Gir: Hurth HBW-10

Utvekslingsforhold: 2,1:1 (Alternativ 2,6:1, dette er jeg ikke helt sikker på. Noen som vet sikkert?)

 

Antatt fart med riktig propell: 10-11 knop

 

 

 

Takker for svar.

Redigert av gullet1987 (see edit history)
Link to post

Hei, har samme båt som deg,men med motor perkins 49 hk. Byttet propell for noen år siden (den har jeg ennå).Den er 11-80 E 12 RH. byttet pga støy til firebladers. Den var 18x14 fikk da 3200 rpm. Fikk så endret stigning til 18x13, slik at jeg får nå 3400 rpm å 9 knop på fullfart.Den skal egentlig ha 3600 rpm. Det står en hurt HBW 15 gir med utveksling 2.6:1 Med den gamle propellen fikk jeg riktig turtall 2600 rpm,men som sagt den bråket mye mer.

Link to post

Hvilken propell har du nå da?

Med 2,6 i giring og 15x15 sier min kalkulator at du får ca 11kn

Usikker på hvilken propell som står på, men vet den var stor! Større enn hva du beskriver her:) får du et helt annet resultat med 2,1 giring?

 

Hei, har samme båt som deg,men med motor perkins 49 hk. Byttet propell for noen år siden (den har jeg ennå).Den er 11-80 E 12 RH. byttet pga støy til firebladers. Den var 18x14 fikk da 3200 rpm. Fikk så endret stigning til 18x13, slik at jeg får nå 3400 rpm å 9 knop på fullfart.Den skal egentlig ha 3600 rpm. Det står en hurt HBW 15 gir med utveksling 2.6:1 Med den gamle propellen fikk jeg riktig turtall 2600 rpm,men som sagt den bråket mye mer.

Takk for innspill ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...