Jump to content

Autopilot og sikkerthet

SVG Seiler

Recommended Posts

Skulle ut og rekalibrere min antopilot (Raymaring i seilbåt) og hørte at piloten jobbet men den tok ikke i roret.

Gikk til havn, skrudde opp luker i pidestall og fant da ut at strekkfisken som binder kjedet fra pilotmotor til roret hadde skrudd seg ut!!!

Båten er 3 år gammel, pilot er fabrikkmontert og båten er svært pent brukt innaskjærs og har aldri vært utsatt for noen belastninger større enn 1 meter bølger.

Ganske utrolig egentlig. Det står samme strekkfisken på selve styringen og dette kjedet virker også slakt så den er nok også iferd med å skru seg ut.

Moral: sjekk dette på deres båter og etterstramm disse strekkfiskene.

Noe av det båten fikk mye skryt for i pressen da den var ny var nettopp styresystemet som er svært presist og gode greier - men da er det jo en forutsetning at det henger sammen!

Mulig noen har det som standard prosedyre å sjekke dette, men for en nybegynner som meg så trodde jeg dette var bunnsolid.

Det var den forutsetningen da Mulligan. Har ikke sett mange strekkfisker med splittnagler men fastskrudde låsemutrer er i alle fall et minimum.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...