kevin.glover@imr.no Startet 4.Mars.2005 Del på Facebook Startet 4.Mars.2005 Hei, Vil gjerne takker alle som hjalp med siste inlegget mitt. Litt til så er jeg ferdig å "mase". Det som jeg nå ser er at det er ikke mulig for meg å drive med fiske-turisme som "skipper" med mindre jeg kjøper meg en båt større enn 8m, kjøre den i fritiden min for tre år og da ta alle eksammene - så kunne jeg kjøpe meg en 7m sjark for å ta folk ut og fiske på lovelig vis. Dette er urealistisk. Som skippy var innepå, er det likevel mulig å leie ut den sjarken som jeg (eller kona mi...) vudere å kjøpe, til turister. Men då er det spørsmål om hvordan jeg skal lurer meg på båten for å kunne kjøre den uten at jeg bryter regler eller at kundene synes at det er gjørt på en måten at de mister tillitt til hele prosjektet mitt. Jeg har kommet fram til flere mulig modeller, den ene var det skippy har foreslått. 1. Bedriften (som eventuelt eies av kona mi dersom det er "nødvendig") leie ut båten uten skipper, men for bare 10kr få de en fiskeguide på båten (som ikke er skipper og er ikke ansvarlig). Kan fiskeguiden da kjøre båten uten å stilles som ansvarlig? 2. Bedriften (som eventuelt eies av kona mi dersom det er "nødvendig") leie ut båten uten skipper, men for rabbatt på 500kr på døgn, er det en til "kunde" utenfor gruppen som skal være med å leie båten (meg). eller alle beste? 3. Bedriften (som eventuelt eies av kona mi dersom det er "nødvendig") leie ut båten uten skipper, men en femte kunde (meg) er også med på å skrive på utleie-papirene (det er dette som skippy har foreslått). Når jeg tenke på akkurat denne ideen, det er omtrent det samme dersom vi som gruppe hadde gått i sammen og jeg hadde tatt ansvar for å leie en båt til gruppen. Så lenge som jeg ikke eier båten, kan ingen si at jeg har leid den ut med skipper - jeg har jo ikke tatt en eneste kroner for å være på båten - bedriften har for uteleie av båten. Det er to ting å vudere her. 1. At dette gjørers på en måte at kunden er klar over situasjonen, men føler seg likevel trygg på at dette er noe de akspetere og ikke skremmer de vekk, og 2, (OG MEST VIKTIG) er at hvis det smeller når jeg kjøre, eller en faller overboard, eller skader seg osv, at jeg kan då ikke stilles for å drive ulovelig på en eller en annen måten, og at bedrfiten kan ikke stilles ansvarlig for dette fordi "vi" prøver å lure systemen. Tja, er det noen kommentar eller gode ideer? Vet noen om de reglene som gjelder for båt utleie (har sjøfartsdirektoratet en hefte på det eller skatteetaten eller...??) MVH, Kevin Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Jeg har lagt merke til at noen slike turer blir kjørt som "medlemsturer" for ymse "klubber" eller "forum". Man blir da medlem i "Fiskeforum Bergen" for 10,- kr og medlemsskapet varer ett år, og så drar man på "foreningstur". F.eks. "Afrodite Dykkerforum" på Nesodden drev i alle fall på en slik eller lignende måte tidligere, det har sikkert noe med passasjersertifikat og/eller skipskontrollen å gjøre. Du kan jo evt. ta kontakt med dem og høre om de har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Jeg har lagt merke til at noen slike turer blir kjørt som "medlemsturer" for ymse "klubber" eller "forum". Man blir da medlem i "Fiskeforum Bergen" for 10,- kr og medlemsskapet varer ett år, og så drar man på "foreningstur". F.eks. "Afrodite Dykkerforum" på Nesodden drev i alle fall på en slik eller lignende måte tidligere, det har sikkert noe med passasjersertifikat og/eller skipskontrollen å gjøre. Du kan jo evt. ta kontakt med dem og høre om de har noen tips. <{POST_SNAPBACK}> Hei GeirKS Takk for tipset. Har tatt kontakt med de - få se hva de svarer med. Likevel, tror jeg at du har rett at dette er mest sannsnynelig en måten å lurer seg unna. Kjøpe båt, leie den ut til "klubben", melde meg inn i klubben sammen med turistene og da er det i orden at det er en klubb tur, at jeg er med, og jeg kjøre. Då er det ikke noen snakk om båten har vært utleid med skipper, fordi det har det ikke vært, og jeg tar ingen penger for å kjøre båten. Skal likevel sjekke dette ut med forsikringselskapet, sjøfartsdirektoratet og eventuelt en advokat som er ekspert på akkurat dette området før jeg sette i gang. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hei Selv om du kan finne noen krumspring som gjør at du har omgått lovverket, tror jeg en evt rett ville skjære glatt igjennom hvis noen skal stilles til ansvart en gang. Hvis kona eier firma og du jobber gratis der, vil nok skattemyndighetene velge å tro at du får godgjort på en eller annen måte, og dere får et arbeidsgiver/takerforhold med arbeidsgiveravgift, skatt, yrkesskadeforsikring osv. Søk om tillatelse, så får du et klart svar på hva du må gjøre. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.