Jump to content

Hvordan restaurerer jeg en Askeladden Ask Viking 17 fot?

Willing and Able

Recommended Posts

Vi har kjøpt en plastbåt med tretopp, evt en trebåt med plastbunn :-) og lurer på en del ting Båten er fra rundt 1963-64, ikke helt sikker her... Noen som vet litt om båten/typen? I følge forrige eier er dette en Askeladden Ask Viking, et noe kronglete navn?

Jeg lurer også på om det er mulig for noen å se hvilke tresorter som er brukt ut fra bilder jeg legger ut.

Jeg er ikke drevet i uttrykk innenfor reparasjoner av hverken trebåter eller plastbåter, så jeg har nok en del å lære meg i tiden fremover.

I alle fall har vi bestemt oss for å restaurere denne vakre kombinert tre/plastbåten.

Vi må:

Pusse ned og lakke treverk (tror vi må lakke..)

Fuge (nate?) mellom bordene og rundt vinduer (før lakking?).

Det må skiftes ut en planke(?) på babord side akter (se bilde) som er råte i.

De er et hull i "bunnrommet", antagelig i kjølen midt under, som må tettes.

Forsterke speilet, for det lekker litt inn rundt det og det virker ikke helt robust.

Jeg er takknemlig for tips om hvordan jeg skal gå frem og hvilke typer lakk, evt oljer, bunnstoff som bør brukes.

Vet ikke om dekket er oljet fra før, men det kan kanskje noen se ut fra bildene?

Båten har vi hatt på Nelaug i hele fjor, men siden den ikke er tett har vi dratt den opp etter bruk. Kjempegrei båt, med plass for mange. Går godt gjennom vannet, og det virker som den planer fra og med null knop, hvis du skjønner hva jeg mener, noe jeg går utfra er pga av skroget som er svakt V-formet og lite "spring". Motoren som vi bruker er en Johnson 30 hk fra 1987-88 og er rimelig tung, men starter og sviver fint :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Askeladd1 (see edit history)

Hm, denne så jo flott ut!

Etpar generelle tips:

1. tøm båten for _alt_ som er løst og har noe der og gjøre under oppussing

Skru av alle beslag, hvis skuene har egynt å ruste, hiv dem. Skift ut med nye syrefaste.

Ville kanskje skrapt lakken her, ser ikke ut til at lagene er så veldig tykke, kanskje vanskelig med varmluftspistol å skrape.

Uansett, den kan prøves. Få fruen/sønnen/kompisen/gubben til å gå foran med varmluftspistol, så går du etter med skrapen. Dette er utrolig effektivt iforhold til å få vekk gammel lakk.

Fåør du tar løs med skrapen lønner det seg å runde av hjørnene slik at du ikke gravver deg ned i treverket.

Når mesteparten av lakken er borte, så er det pussing.

Har du ikke utstyr, reis på biltema og kjøp en billig eksentrersliper. Kjør på med 80 papir for å få friske farge i treverket. Husk å ikke la den 'spinne seg fast' i treet - de lager fort ujevnheter.

Etter grovpussen er ferdig, kjør på med 120 papir for utjevning.

Lakk med kvalitetslakk. nb - ikke tokomp! den er for hard, og vil sprekke med en gang.

Følg anvisning fra produsent ang. utynning, men ikke gi deg før du har 10 strøk!

Da tipper jeg du får nelaugs' feteste kosebåt.

Epiphanes er en skikkelig lakk:=)

Redigert av valvolainen (see edit history)

Tusen takk for svar Valvolainen! Oikein hyvä (hvis du skulle være finsk :-) )

Nå ser jeg at flere mener Epifanes ikke er en god lakk utvendig, men anbefaler Rylard. Jeg fant ut at Asdal Trading i Arendal fører denne lakken, men jeg vet ikke hvilken type jeg må ha, heller ikke Epifanes lakken. Hehe, jeg er nok rimelig fersk innen trebåt :-)

• 1 år senere...

Er en stund siden jeg skrev i dette emnet, men tenkte å gi en bitteliten oppdatering.

Vi flyttet til Kristiansand i fjor og fikk tilbud om gratis båthavn av Agdermuseet, så lenge den lå i utstillingshavna til museet. Der ligger plastbåter fra 1980 og tilbake i tid.

Jeg satte i gang pussinga og føler nå at båten er grei utvendig. Motoren fikk seg også en oljeskift og bortsett fra vann i bensinen en tur, så har den fungert prikkfritt.

Vi bruker den som bruksbåt og har hatt fine turer i skjærgården i år.

Vi har nå fått tak i en Willing seilbåt på 31 fot og dette er prosjektet for vinteren.

• 7 år senere...

Hei, flott båt dere har. Jeg holder på å lage en oversikt over Askeladdens modeller fra 1957-1992. I den forbindelse hadde det vært interessant å fått avlest produksjonsnummeret på denne. Har du en plate hvor det står Henrik J. Askviks Sønner A/S Båt nr. 63/xxxx eller 64/xxxx?

Tidlig trebåt fra Askeladden 2718 - 1960.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...