Jump to content

Er det mulighet å løyse bremsewaieren på Brenderup Båthenger?

peterka

Recommended Posts

Veldig vanskelig å vite hvilket bremsemerke du har.

På mine alko akslinger er det null heft å justere bremser.

Bare å ta et skrujern på baksiden og skru strammeren på skoa.

Hvis du må åpne trommelen:

Av med hjul, av med sentermutter, ut med trommel.-

That's it.

Mine hjullager er lukkede, og presses inn på trommelen.

På varehengeren er det et indre og ytre lager. Sitter også i trommelen.

Pleier alltid a pakke store mengder fett inn foran, rundt og bak hjullageret, selv om det er lukket. (Jeg vet ikke bedre)

Min erfaring er at det er tid og ergrelser å spare på å skifte bremsevaier framfor å smøre de opp. De fleste vaierne er hektet på bremsesystemet så du trenger ikke åpne bremsetrommelen. Løsne kun mutteren "framme" og hekte av vaieren. Er den derimot rustet fast er det enklest å skjære den av ved trommelen og hekte av resten.

Bytt hele wiren, den er sansynligvis kaputt.

Er den rustet så klarer du å smøre den opp slik at den fungerer en liten stund til, men den kommer til å henge igjen etter litt tid og skape problem...

Waterproof er et fast lager med tetninger inn til lagerbanen. Disse sitter presset inni bremsetrommelen og blir med ut når du tar av denne. Du trenger altså ikke å forsegle disse igjen.

Mange tror disse lagerene er vanntette og dykker hele dritten under vann, med det resultat at det kommer inn en liten vannskvett inn som ikke klarer å komme ut. Levetiden reduseres dermed betydelig.

Typisk utsende inni et nav: http://www.valeryd.no/search_art.asp#broms

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...