peterka Startet 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2013 Ser at den eine wieren på min brenderuphenger går tregt og bremsene henger innpå på den siden. Korleis får eg smurt opp igjen denne? Må trommelen av? Viss ja, må hjullageret av også? Viss ikkje kan eg få smurt wieren på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Eit annan spørsmål. Det står Waterproof i senter på hengeren. Viss eg må opne trommelen må hjulageret av og plomberast når eg setter det på igjen? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Veldig vanskelig å vite hvilket bremsemerke du har. På mine alko akslinger er det null heft å justere bremser. Bare å ta et skrujern på baksiden og skru strammeren på skoa. Hvis du må åpne trommelen: Av med hjul, av med sentermutter, ut med trommel.- That's it. Mine hjullager er lukkede, og presses inn på trommelen. På varehengeren er det et indre og ytre lager. Sitter også i trommelen. Pleier alltid a pakke store mengder fett inn foran, rundt og bak hjullageret, selv om det er lukket. (Jeg vet ikke bedre) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Vil det sei at eg må ut med hjullageret for å få av trommelen? Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Min erfaring er at det er tid og ergrelser å spare på å skifte bremsevaier framfor å smøre de opp. De fleste vaierne er hektet på bremsesystemet så du trenger ikke åpne bremsetrommelen. Løsne kun mutteren "framme" og hekte av vaieren. Er den derimot rustet fast er det enklest å skjære den av ved trommelen og hekte av resten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Bytt hele wiren, den er sansynligvis kaputt. Er den rustet så klarer du å smøre den opp slik at den fungerer en liten stund til, men den kommer til å henge igjen etter litt tid og skape problem... Waterproof er et fast lager med tetninger inn til lagerbanen. Disse sitter presset inni bremsetrommelen og blir med ut når du tar av denne. Du trenger altså ikke å forsegle disse igjen. Mange tror disse lagerene er vanntette og dykker hele dritten under vann, med det resultat at det kommer inn en liten vannskvett inn som ikke klarer å komme ut. Levetiden reduseres dermed betydelig. Typisk utsende inni et nav: http://www.valeryd.no/search_art.asp#broms Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.