Stjernen ! Startet 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2013 Hei lurte på om noen kunne hjelpe med hvilken motor/girolje jeg skal bruke !Spurte i en bilbutikk,men de sa jeg måtte vite vilken girolje som var på fra før !Men ikke lett og se dette uten og ta en analyse ? Så tenkte kansje det var noen her som hadde forslag til gir/motorolje ,jeg evt kan handle til en grei pris på biltema ? Motoren er ford 2712/22. Giret legger jeg med ett bilde av. På forhånd takk.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Skal egentlig bruke SAE 30 olje på motor og litt usikker på gir. SAE 30 olje finner du ikke på Biltema og Maritim. Bruker Caterpillar 10/40 mineralsk olje selv på både motor og gir. Har selv 2725E motorer og PRM 500 gir. :) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Dioden har også Prm gear, skal bruke 15w40 på geaeret Om man opplysrer om tallene til Halaas og Mohn får du vite alt om gearet Elllers ligger det en del info her Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Det stemmer att det er Prm delta marine gearbox by newage.1,4 liter olje skal det være i giret .Sitter med tegninger av giret,men står ikke noe om oljen som skal på. Bare. Works efficiently on normal engine lubricating oil-no need to carry automatic transmission fluid ? Hvem skal jeg kontakte halaas og mohn ? sier meg ingenting igrunn. Men stemmer det att: sae 30 motor og 14w/40 på gir ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Vanlig motorolje ja 15w40 på gir Halaas og mohn fører dette giret i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 takk så er samme oljen i motor som gir ? litt uvant det. Da kjører jeg 15w40 på gir og motor,grei løsning med samme type olje i gir som motor. Da regner med M/S Bastard har rett jeg da ! Fant en noe olje som var brukt før på motor,lå en tom flaske i båten. Dette er: shell helix plus diesel,synthetic technology motor oil 10w-40 !! Kan jeg bruke den på gir og motor.Finnes det ikke noe lignende på biltema ? Noen som kan hjelpe med tlf nr til Halaas og mohn ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 (redigert) Alf Sørnes NilsenManager gear and parts Dir.Tlf: +47 71572862Mobil: +47 95020470Epost: alf.soernes@halaas.no Hjemmeside Redigert 19.Mai.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Synes bare det litt rart att det ligger en flaske olje shell helix synthetic technoligy motor oil 10w-40 i båten. Dette er vel oljen som er brukt før ? Så mange forskjellige meninger her ?! Vil jo helst ha det riktig !! Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Iflg Hanmoe i Trondheim skal man bruke en singelgrade olje i sae 30 på giret. jeg har brukt Mobil Delvac 15-40 mineralsk i snart 11 år på et slikt gir. Båten har da vært brukt som slepebåt i jobb, og blitt kjørt hardt Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Er det så mange forskellige meninger da? Du skal ihvertfall ha mineralolje om det er 10w40 eller 15w40 spiller ikke så stor rolle Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Hele poenget er at du kjører giret på samme olje som motor, som du selv har lest på girkassen : fungerer effektivt på vanlig motorolje..... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Synes det var mange meninger jeg også ? Pratet med folk som har fått ødlagt gir pga dette. Men regner med att tidl båteier sikkert har brukt den oljen jeg nevner over (shell helix synthetic technoligy motor oil 10w-40).Blir dette det samme som mineralolje10w/40 ? Pga ved bytte så får jeg ikke ut alt,så da vil de jo blande seg litt,går det bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Ble annbefalt 15w/40 mineral ikke synt,på motor og gir av Halaas og mohn når jeg ringte !Så går for det jeg ;) Takk for info M/S Bastard !! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Nå er oljen innkjøpt fra biltema ! Dette må jo være riktig olje ! 299 for 4l. Så nå er bare begynne pumpe ut det jeg greier ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.