Jump to content

Enkomponent primer

Hank

Recommended Posts

Har selv stilt dette spørsmålet til flere og fått en del forskjellige svar. Mange mener selvsagt at DET BESTE er å fjerne alt bunnstoff og deretter prime på nytt (to-komponent).

Jeg hadde også en del flekker - helt inn til plasten. Disse behandlet jeg med to-komponent "ant-pest" fra Jotun - 4 strøk. Anser at dette til en viss grad "lapper" hullene i den opprinnelige primeren og jeg mener i alle fall at dette er godt nok så fremt båten taes opp i vinteropplag hvert år - for tørk. Tror ikke at det da vil være store sjansene for plastpest om det så skulle komme noe vann inn. Det får man vel uansett - intet er 100 % vanntett. Dersom båten ligger på vannet hele året, må en kanskje vurdere dette anderledes. Da er kanskje kun det beste godt nok (fjerning av alt og deretter ny hel behandling av "anti-pest")?

Takk for svar!

Hvor nøye var du med å ikke få antipestprimer i kontakt med rundtliggende bunnstoff/gammel primer?

Lurer på om det kan bli noe krøll der, men det høres jo ut som det gikk fint for deg. Den gamle primeren var kanskje 2 komponent den også? Skuta er 28 år og skal uansett ikke på utstilling... :smiley:

Redigert av Hank (see edit history)

Jeg forstår godt spørsmålet ditt, for jeg var selv svært i tvil om dette. Inntil jeg tilfeldigvis så at en annen båteier holdt på med flekking med to-komponent primer. Jeg spurte derfor om han hadde hatt problemer med "koking" el.l.men det hadde han ikke. Han hadde i flere år flekket på samme måte med godt resultat - sa han.

Da jeg forsøkte selv, viste det seg at vedkommende hadde rett. Flekkingen gikk helt fint uten noe problem med gammelt bunnstoff/primer. Dette til tross for at jeg flere steder malte godt ut over "gammel moro". Dette var foran fjorårets sesong. Nå står båten på nytt i vinteropplag og all flekking har holdt seg meget bra. Jeg gjentar derfor samme metode i år!!!!!

En annen ting som jeg kom på i "forbifarten". Her forleden leste jeg i Jotuns egen katalog vedrørende utbedring av skade på et avgrenset området under vannlinjen. Bl.a. ble det brukt epoxy-sparkel og deretter 4 STRØK MED JOTUN ANTIPEST. Til slutt ble det påført "Non-stopp" bunnstoff, som denne primeren er bergenet for. Når Jotun selv flekker med denne primeren, så burde det jo si litt (?).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...