Framtia Startet 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2013 Tenkte å fortelle en liten banal historie om å seile. Dagens tur har gått fra Horten til Sandspollen. Ved nordspissen av Jeløya ligger jeg plutselig rett ved siden av en båt som på papiret er akkurat like rask som min. Vi er begge uten mannskap og det er rossete vind fra 4-9 m/s. Derved er det så klart en regatta på gang. Han andre siger ifra i starten, går lavere med med større båtfart. Prøver å henge på men klarer ikke trimme seilene godt da rorjobben var veldig krevende. Tror jeg broachet minst 10 ganger (genoa 1 var i overkant...). Innenfor Filtvedt valgte vi ulik taktikk, og plutselig lå jeg 100 meter foran. Derfra lå vi begge på rekke, gikk jevnt i 7 knop opp mot Småskjær. Her valgte vi igjen ulik strategi. Han andre ble offer for mindre vind og mer strøm imot, mens jeg slapp med et slag mindre og kunne stå helt opp. Ved passering jeteen lå jeg mange hundre meter foran. Utrolig moro seilas. Det som kunne vært en kjedelig transportetappe ble altså en skikkelig thriller. Og den illustrerer gleden ved å seile. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
glalaks Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Jeg var på sjøen i dag i sola! Motoren gikk helt lydløst på tomgang.. I 26 grader og vindstille:) Det er kosen med å være på sjøen, for motor eller seil eller årer;) Seiling minner litt om kappgang.. Man prøver å komme fortest mulig frem, på en veldig treg måte.. Hehe.. God sommer, seilere og motorbåtere:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
grawis Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Seiling minner litt om kappgang.. Man prøver å komme fortest mulig frem, på en veldig treg måte.. Hehe.. Du prøver visst å dra deg juling... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Hadde en 5 timer seilas på fjorden jeg også, og det ble et snev av kappseling mot en HR siste timen tilbake til hjemmehavnen min. Jeg var alene og de var fire så det ut som. Jeg hadde nok betydelig mere utseilt distanse siden jeg gikk for høyest mulig fart, men HR'n holdt rett kurs med kun forseil og vinden på platt lens. Jeg roter og tuller en del, men lærer utrolig mye for hver tur. I dag eksperimenterte jeg med å la roret leve sitt eget liv, mens jeg holdt stabil kurs, ihvertfall et ærlig forsøk, ved å trimme seilene. Mye læring i å se båtens bevegelser etter stammng og utslakking av storskjøtet. Lurer fælt på hvilken posisjon på fokkeskinnen som er riktig å bruke. - på et tidspunkt fikk jeg ikke til å stramme inn fokkeskjøtet. Viste seg at jeg hadde tatt det feil vei på vinsjen... Kappseling skal deriblant mere av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.