Frodebrol Startet 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2013 Har en mercury 500 50 hk. Den hadde stått i 2 år, men bytta girolje og sjøsatte den. Kjørte helt fint lenge, så skulle vi fiske og kjørte dermed på liten fart i ca 15 min. Etter det skulle jeg gi gass igjen, men da ville den ikke opp i turtall. Den gikk litt opp på turtall men ikke mye pluss at den gikk urent. Slo gassen ned igjen, og da gikk den fint på tomgangsfart. Er det noen her som har peiling på hva dette kan være? Har bytta plugger, det hjalp ikke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 tittelen må endres slik at den er iht reglene for dette forumet.... ellers vil moderator trolig stenge tråden din. Du kan endre inntil 30 min etter posting Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Tipper på urenheter i forgasseren. Skru av flottørhuset og vask det i bensin. Bytt bensinfilter. Forøvrig har du laget en dårlig emnetittel. Sitér dette innlegget Link to post
Frodebrol Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Sku gjøre om på det, men bruker tlf og da går det ikke tror jeg:( Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Ble ikke 500'n produsert i et omtrent et halvt århundre, kanskje årsmodell på denne motoren kunne hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Ble ikke 500'n produsert i et omtrent et halvt århundre, kanskje årsmodell på denne motoren kunne hjelpe ? Ca 1954 > 1997 , dog ikke helt den samme motoren, men veldig små endringer underveis ( effekten varierte ifra 30 > 50 hk over årene ) Ellers ... Sjekk om tennings systemet beveger seg slik det skal (trigger eller fordeler avhengig av årsmodell ), symptomene kan lede til at det er noe som henger ... Sjekk og blås reint full fart dyse i forgassere. Prøv gjerne en tank med NY FERSK bensin ( med 2% tcw-3 godkjent 2-takts olje). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Frodebrol Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg skal av med gassere i dag og gjøre de reine. Modell er jeg faktisk usikker på, men skal være fra 80 tallet en gang. Tenningsystem har jeg lite greie på:( Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Modell er jeg faktisk usikker på, men skal være fra 80 tallet en gang. Har du noe serienr, nummer på forgassere, farve på merker, har den fordeler ?? Ang tenning systemet så fungerer det på følgende måte... Tomgang > gass spjeld på forgasser stengt, tenning på ca 3 > 6° ATDC ( After Top Dead Center, gnist ETTER at stemplet har vert på topp ). Ca 2/3 gass pådrag > Gass spjeld på forgassere BEGYNNER å åpne .... Full gass > gass spjeld på forgasser fult åpent, tenning på ca 30° BTDC ( Before Top Dead Center, gnist FØR stemple er på topp . Mesteparten av gass pådraget styrer KUN tennings tidspunkt, etter ca 2/3 pådrag begynner forgasserne å åpne... Så hvis du tar av dekslet på motoren, setter motoren i gir ( IKKE start ) > gi på gass.... du skal da se et av to mulige scenarioer. Fordeleren rotere > nære fult pådrag vil et stag i mellom fordeler og forgasser begynne å røre ser ( åpner forgasser spjeld ). En giver oppunder svinghjulet vil rotere > nære fult pådrag vil et stag oppe på babord side ( forran svinghjul )bevege seg, og forgasser begynne å åpne forgasser spjeld . Skjer dette ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
KjetilBN Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hadde for noen år siden en 50hk 4 syl fra midten av 80 tallet. Etter vinteropplag hadde den et år liknende symptomer. Gikk fint på tomgang og opp til 2-3000 omdr. (Husker ikke eksakt, men var under planfart) Det viste seg at flottøren i de ene forgasseren hadde hengt seg opp. Når jeg sjekket var kammeret tomt. Pirket til den og da falt den ned og problemet var borte. Kom heller ikke tilbake senere. Sitér dette innlegget Link to post
Frodebrol Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Droll, er det mulig og kunne ringe til deg. På gasser står det: L364-4929. Sånn jeg kan se så er det ikke gnist på plugg på sylinder 1. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 På gasser står det: L364-4929. Sånn jeg kan se så er det ikke gnist på plugg på sylinder 1. Skal være andre nummre også, starter med KA, BA,WMA + et nummer .... Manglende gnist kan definitivt være et problem, men vi burde starte med å finne årsmodell... Så har du noe serie nummer på motor ?? Eventuelt ta en titt på linken under ser du din farve kombinasjon ?? .www.nymarine.ca/FACE%20STYLE.gif. ( VILLE ikke ha den som bilde men som en link... gikk ikke ) Burde ihvertfall vist om motoren hadde fordeler ( EN coil ) eller CDI tenning ( FIRE coiler ) ? Det du kjapt kan gjøre... Nede på hver forgasser er det en tappe skrue, skru ut denne... renner det da ut bensin ??, ren bensin ?? vann ?? . >> rett innenfor denne tappe pluggen sitter hoved dysa, fin ei lykt og prøv å se inn, trykkluft kan være kjekt, gjerne også en stiv "tråd" av noe ikke metallisk . . Ta ut alle pluggene, sett pluggene på sine respektive plugledninger, hold pluggene til gods >> "start" motor ( rigg til noe med en ledning rundt godset på pluggene og til gods på motor, PASS fingrene ) . >> Er det gnist nå ??, på ALLE ?, hvis ikke bytt om på pluggene> sjekk igjen . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Frodebrol Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Det er 4 stk coiler. Det er ikke gnist på nr 1 og 2. 3 og 4 gnistrer bra. Et annet nr på gasser er BA3B735 serie nr på motor er 4964254 Det er også ren fin bensin i koppene under gassere. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 serie nr på motor er 4964254 500/50 4-cyl 4962056 5193258 1978 USA Det er 4 stk coiler. CDI tenning. Det er ikke gnist på nr 1 og 2. 3 og 4 gnistrer bra OK, her har vi noe å jobbe med .... Du har byttet om på pluggene så du er 100% sikker på de er i orden ? For å komme videre må du nok skru litt , du må bytte om på noen ledninger på coilene .... #1 Har en sort og GRØNN ledning #2 Har en sort og GRØNN/HVIT ledning #3 Har en sort og GRØNN/RØD ledning #4 Har en sort og GRØNN/SORT ledning Bytt om til #1 Sort og GRØNN/RØD ledning #2 Sort og GRØNN/SORT ledning #3 Sort og GRØNN ledning #4 Sort og GRØNN/HVIT ledning Hvilke plugger gnistrer nå ?? ( denne testen teste coilene ). Bytt så tilbake til det originale ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Frodebrol Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Ja bytta om på plugger. Bytta om 2 coiler også fr 3 til 1 og 1 til 3, fortsatt ikke gnist på 1. Sylinder 4 har svart og grønn, sylinder 3 har grønn og rød, sylinder 2 har svar hvit og grønn og sylinder 1 har bare grønn. Så da er det ikke sånn son du hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.