Jump to content

Mercury 500 50 hk, fusker og vil ikke opp i turtall. Tomgang ok.


Frodebrol

Recommended Posts

Har en mercury 500 50 hk. Den hadde stått i 2 år, men bytta girolje og sjøsatte den. Kjørte helt fint lenge, så skulle vi fiske og kjørte dermed på liten fart i ca 15 min. Etter det skulle jeg gi gass igjen, men da ville den ikke opp i turtall. Den gikk litt opp på turtall men ikke mye pluss at den gikk urent. Slo gassen ned igjen, og da gikk den fint på tomgangsfart. Er det noen her som har peiling på hva dette kan være? Har bytta plugger, det hjalp ikke.

Link to post

Ble ikke 500'n produsert i et omtrent et halvt århundre, kanskje årsmodell på denne motoren kunne hjelpe ?

Ca 1954 > 1997 :yesnod: , dog ikke helt den samme motoren, men veldig små endringer underveis ( effekten varierte ifra 30 > 50 hk over årene )

 

Ellers ...

  • Sjekk om tennings systemet beveger seg slik det skal (trigger eller fordeler avhengig av årsmodell ), symptomene kan lede til at det er noe som henger ...
  • Sjekk og blås reint full fart dyse i forgassere.
  • Prøv gjerne en tank med NY FERSK bensin ( med 2% tcw-3 godkjent 2-takts olje).

Arne Kjetil

Link to post

Modell er jeg faktisk usikker på, men skal være fra 80 tallet en gang.

Har du noe serienr, nummer på forgassere, farve på merker, har den fordeler ??

 

Ang tenning systemet så fungerer det på følgende måte...

  • Tomgang > gass spjeld på forgasser stengt, tenning på ca 3 > 6° ATDC ( After Top Dead Center, gnist ETTER at stemplet har vert på topp ).
  • Ca 2/3 gass pådrag > Gass spjeld på forgassere BEGYNNER å åpne ....
  • Full gass > gass spjeld på forgasser fult åpent, tenning på ca 30° BTDC ( Before Top Dead Center, gnist FØR stemple er på topp .

 

Mesteparten av gass pådraget styrer KUN tennings tidspunkt, etter ca 2/3 pådrag begynner forgasserne å åpne...

Så hvis du tar av dekslet på motoren, setter motoren i gir ( IKKE start ) > gi på gass.... du skal da se et av to mulige scenarioer.

  1. Fordeleren rotere > nære fult pådrag vil et stag i mellom fordeler og forgasser begynne å røre ser ( åpner forgasser spjeld ).
  2. En giver oppunder svinghjulet vil rotere > nære fult pådrag vil et stag oppe på babord side ( forran svinghjul )bevege seg, og forgasser begynne å åpne forgasser spjeld .

Skjer dette ??

 

 

 

Arne Kjetil

 

 

Link to post

Hadde for noen år siden en 50hk 4 syl fra midten av 80 tallet.

Etter vinteropplag hadde den et år liknende symptomer. Gikk fint på tomgang og opp til 2-3000 omdr. (Husker ikke eksakt, men var under planfart)

Det viste seg at flottøren i de ene forgasseren hadde hengt seg opp. Når jeg sjekket var kammeret tomt. Pirket til den og da falt den ned og problemet var borte.

Kom heller ikke tilbake senere.

Link to post

På gasser står det: L364-4929. Sånn jeg kan se så er det ikke gnist på plugg på sylinder 1.

 

Skal være andre nummre også, starter med KA, BA,WMA + et nummer ....

 

Manglende gnist kan definitivt være et problem, men vi burde starte med å finne årsmodell...

Så har du noe serie nummer på motor ??

Eventuelt ta en titt på linken under ser du din farve kombinasjon ??

.www.nymarine.ca/FACE%20STYLE.gif. ( VILLE ikke ha den som bilde men som en link... gikk ikke :nonod: )

 

Burde ihvertfall vist om motoren hadde fordeler ( EN coil ) eller CDI tenning ( FIRE coiler ) ?

 

Det du kjapt kan gjøre...

  • Nede på hver forgasser er det en tappe skrue, skru ut denne... renner det da ut bensin ??, ren bensin ?? vann ?? .
  • >> rett innenfor denne tappe pluggen sitter hoved dysa, fin ei lykt og prøv å se inn, trykkluft kan være kjekt, gjerne også en stiv "tråd" av noe ikke metallisk .
  • .
  • Ta ut alle pluggene, sett pluggene på sine respektive plugledninger, hold pluggene til gods >> "start" motor ( rigg til noe med en ledning rundt godset på pluggene og til gods på motor, PASS fingrene :giggle: ) .
  • >> Er det gnist nå ??, på ALLE ?, hvis ikke bytt om på pluggene> sjekk igjen .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

serie nr på motor er 4964254

 

 

500/50 4-cyl 4962056 5193258 1978 USA

 

 

 

 

Det er 4 stk coiler.

CDI tenning.

 

 

 

Det er ikke gnist på nr 1 og 2. 3 og 4 gnistrer bra

 

OK, her har vi noe å jobbe med ....

 

Du har byttet om på pluggene så du er 100% sikker på de er i orden ?

 

For å komme videre må du nok skru litt :yesnod: , du må bytte om på noen ledninger på coilene ....

  • #1 Har en sort og GRØNN ledning
  • #2 Har en sort og GRØNN/HVIT ledning
  • #3 Har en sort og GRØNN/RØD ledning
  • #4 Har en sort og GRØNN/SORT ledning

Bytt om til

  • #1 Sort og GRØNN/RØD ledning
  • #2 Sort og GRØNN/SORT ledning
  • #3 Sort og GRØNN ledning
  • #4 Sort og GRØNN/HVIT ledning

Hvilke plugger gnistrer nå ?? ( denne testen teste coilene ).

 

Bytt så tilbake til det originale ...

 

Arne Kjetil

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...