Kaimor Startet 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2013 Hva tenker dere om denne: http://www.seatronic.no/nodsignal-nodraketter-c-88/odeo-laser-nodsignal-p-3875 Hvordan vil effekten av denne være på en solfylt sommerdag? Uhell kan jo skje da og, noen får illebefinnende osv. Rød laser er jo ikke like synlig som grønn pga. øynenes følsomhet for grønt, men grønt ville jo være feil farge i nødsammenheng ;-) Noen som har sett denne i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 (redigert) Jeg er i utganspunktet meget skeptisk. Det som karakteriserer laser, er at lyset ikke spredes. Siden det ikke spredes, vil det kun bli sett av de som tilfeldigvis oppholder seg i nærheten av der laseren treffer. I tillegg vil den være ganske så ubrukelig på åpne havet. Pga jordklodens krumning, vil et signal som holdes i hånden i dekkshøyde ha langt lavere rekkevidde enn et signal som befinner seg 100vis av meter oppe. Nå har jeg aldri sett eller prøvd produktet, så det er mulig at det kan være til en viss nytte innaskjærs i områder med andre båter i nærheten. Da er en ikke avhengig av så lang rekkevidde. Slik jeg ser det, kan dette produktet i beste fall være en erstatning (eller supplement) til speilet som befinner seg ombord i redningsflåter, slik at speilet kan brukes på dagtid, laseren om natta. Redigert: Ved nøyere studium av Seatronics annonse, ser jeg at produktet skal erstatte håndholdte flares. Da faller jo argumentet mitt om lav rekkevidde pga jordkrumningen bort, siden dette vil være det samme for håndholdte flares. Jeg ser også at produktet er godkjent av SOLAS som erstatning for håndholdte flares på kommersielle fartøyer, så da er det muligens ikke helt ubrukelig likevel. Redigert 19.Mai.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 (redigert) Huff, det er jeg sterkt motstander av skal bli en ny standard. Med en ny trend vil det alltid være mange som går for billigste type. Da ofte bestilt fra utlandet. Slik kan en fort ende opp med typer som er høyere en klasse 3r. Selv 3r er godt innenfor til å være skadelig for både bruker, og den som ser mot laseren over tid. Trodde også 3r krevde egen godkjenning for å besitte/bruke. Men det gjelder kanskje kun de som ikke pulserer? Og for de som virkelig tenker at laser vil være genial å påkalle oppmerksomhet med, men vil ha billigste alternativ. Også bestiller en peker fra utlandet. For så å sikte den mot en båt for å påkalle oppmerksomhet... Da kan det være kort vei til katastrofe for den som blir belyst. I min jobb er det noe SAR. Og vi er ekstremt forsiktige med synet. Jeg kan nok tenke meg at en slik sak vil være lettere å se i sidesynet en en strobe på dag (på natta vil nok en strobe være like bra). Men om jeg ser en slik når jeg er på SAR vil jeg nesten vegre meg fra å sette kursen rett mot. Jeg vil i vert fall ta ombord nødblusset også. Og om den ikke er av godkjent type i Norge, så stakkars deg i ettertid. Da blir jeg ikke mye blid. For egen del, om jeg vurderte noe til den prisen, hadde jeg nok lett strukket meg litt lenger opp mot en EBIRP. Gir LANGT bedre sikkerhet i forhold til den økte prisen. Redigert 19.Mai.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Vikeholmen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Testet her av YachtingMonthly. 'Not blinding anyone' sies det her, og virker som produktet får tommelen opp www.youtube.com/watch?v=t47hFJBsMZA Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Har sett den i bruk, den blinder ikke øyet. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Men en laser trenger ikke å blende for å gi øyeskade. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg ser også at produktet er godkjent av SOLAS Noe kreativ annonse. Det står at den er produsert "i hensyn til SOLAS". Hva nå det måtte være. Ikke at den er godkjent. Og så er det slik at dersom den har Lithium batterier er det ikke tillatt å ta den med på fly. Altså er det ikke Lithium batterier. Jeg likte også svært godt frasen om "selvdrevne laserdioder". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.