Jump to content

1/2" boltskive med 2 graders vinkel, -finnes slikt?


Bølgende blå

Recommended Posts

1/2" boltskive med 2 graders vinkel, hvem (om noen i det hele tatt) har slike?

 

I forbindelse med montering av et par originale CMC-aluminiumskiler (#20122) på en utenbordsheisbrakett (ML-65) for hovedmotor ( 30 hester E-tec), har denne problemstillingen meldt seg. Monteringsboltene vil komme inn gjennom akterspeilet med 2 grader helning oppover som følge av kilen. En skive som kunne kompenserer for dette og fordele trykket jevnt ville være det ideelle, dersom det lar seg oppdrive, noe jeg egentlig tviler på det gjør. Alternativet, og sannsynligvis det mest realistiske, er å ta skjeen i egen hånd og kreere noe selv, helt eller delvis, men der er jeg også noe usikker/ uenig med meg selv med hensyn til hvilke materiale som er best egnet.

 

Innsiden av akterspeilet, i mellomskroget, der de to nederste par boltene vil komme ut (eller inn, avhengig av hvordan en ser det), er ru/ ujevn, ubehandlet glassfiberstøp, slik hele skroget er på innsiden, mens de to øverste monteringsboltene vil gå inn i motorbrønnen, i innerlineren, som er dekket med standard gelcoat. Med andre ord så er de estetiske kravene i langt større grad til stede for de sistnevnte boltene, som alltid vil være synlige, sammenlignet med de førstnevnte, som har utløp i le av innerlineren, inne i dobbeltskroget.

 

Skulle jeg selv innta rollen som "skivemaker", så er som sagt utfordringen hvilke type emne en skulle ta utgangspunkt i. Jeg har en del heltre teak liggende, et materiale som er lett og forme samt både egner seg i et marint miljø og er brukt i ganske rik monn i resten av båten. Spesielt for boltene i motorbrønnen kunne dette muligens egne seg. Lagde jeg en heldekkende list her, i stedet for enkeltstående skiver, ville denne også kunne dekke over sårene i gelcoaten fra de foregående, gjensparklede, hullene, som jeg ennå ikke har fått kamuflert skikkelig. Hva gjelder teak så er også spørsmålet om det eventuelt kan være for mykt for denne bruken skissert over, -men det har jeg samtidig vanskelig for å tro.

 

Inne i skroget, derimot, blir teak kanskje en smule i råflotteste laget, og estetisk sett, noe malplassert. Kanskje pleksiglass (PMMA) kunne fungere her, det jeg i så måte lurer på er om dette materialet er for sprøtt for den bruken, særlig siden overflaten der er ru og tildels ujevn. En mulighet her er selvsagt også å støpe noen lag med glassfiberduk i vinkel, eventuelt støpe i jevnt høyden for så å slipe det til i riktig vinkel, utfordringen er at glassfiberstøping i sin helhet er noe søl, gjennomherding tar tid, og sliping av slike emner er en langtekkelig og ganske støvete øvelse, som jeg gjerne unngår dersom gode alternativer er der.

 

En såkalt spreng -eller fjærskive, ville nok kunne fordele trykket noe jevnere, samt kompenserer noe mer for glippen enn det en vanlig flat skive ville gjøre, men er vel ikke helt ideell for formålet pågrunn av det permanente trykket disse har utover, om enn her noe redusert i det 2 graders gapet mellom vinkelen i bolt og akterspeil.

 

Ellers så ser jeg at Biltema har noen monteringskiler for et båtbord, http://www.biltema.no/no/Bat/Mobler-og-interior/Kiler-2-stk-30403/, jeg har ikke sjekket nøyaktig om vinkelen ville passe, men spørsmålet der er naturligvis hvilken type aluminium som er benyttet, og egnetheten og soliditeten til disse. Av annet jeg finner på nett, så har Clas Ohlson, en trefellingkile i "plast", -uvisst hvilken type, http://www.clasohlson.com/no/Fellekile/30-8353 , vinkelen der er vel og merke alt for stor, men det kan muligens modifiseres dersom materialet er massivt uten skjulte hulrom. Hvilket plastmateriale den er av blir vel rene gjetningen, men veldig skjør plast er det vel neppe.

Skulle det dreie seg om polykarbonat, så er jo det uheldig med hensyn til ømfintligheten overfor aceton, som gjerne brukes mye i forbindelse med båt og remedier som hører der til.

 

Alternativt, ville en blikkenslager eller tilsvarende kunne lage en skive med denne vinkelen? Tradisjonelle materialer der i gården, som blikk og kobber for vel for bløtt, og helt spesielt egnede redskaper for å enkelt bearbeide materialet på den måten som her ville være nødvendig har de vel ikke heller ikke, -eller? Også var det timeprisen der da…

 

Når jeg tenker videre, så vil jeg sannsynligvis ha noe avkapp igjen av sjøvannsbestandig aluminium, 4 mm, fra en plate som skal være imellom braketten samt de omtalte kilene og gelcoaten på akterspeilet, men å bearbeide/slipe aluminiumsbiter jevnt i denne vinkelen er vel ikke uten videre lett å få til med en vinkelsliper, dersom jeg skulle forsøke på det selv.

 

Noen vil kanskje hevde at 2 graders vinkel er for marginalt for å forsvare å ha en egen skive til formålet samt tilføye at marin tetningsmasse, når den er herdet, vil kompensere tilstrekkelig for ulikheten. Jeg er høyst åpen for slike innspill også, men spesielt i motorbrønnen, der boltene blir synlige, er jeg usikker hvor skjemmende det blir med "skakke boltstubber" som peker i været på en "seng" av størknet Tec7, -for å sette det kraftig på spissen.

 

Det beste ville uansett være den løsningen som forener det estetiske og funksjonelle mest mulig harmonisk.

 

Setter pris på innspill

 

 

Link to post

Bare helt løst forslag uten egentlig å vite om det virker; hva med montere bolt og skive litt løselig, fylle opp gapet med epoxy (og evt glassfiber-filler), la det herde og så teite til? Da vil epoxyen være plass-støpt til perfekt form mot uderlaget og eksakt vinkel, og ikke vises utenfor skiven. Til støpeform for å holde epoxyen bak skiven mens det herder kan en trebit formet og kledt med pakketape brukes.

Link to post

mener det letteste er å dreie noen skiver fra en 30-40mm bolt i sjøvannsbestanding aluminium alternativt plate som kan være lettere å skaffe.

Kan foreslå følgende fremgangsmåte:

  1. stikk av en skive, ca 8mm tykk
  2. still i supportsleide i 2 grader
  3. stikk en finger inn i chucken og press skiven mot supportsleiden mens du strammer chucken
  4. drei eksponert flate plan
  5. feire resultatet

Bruker du plate skjærer du noen biter med båndsag eller baufil, borrer 13mm hull, trer alle på bolt med mutter i enden, strammer godt, dreier bitende runde, og fortsetter rett på punkt 2.

 

Det virker kanskje omfattende men går egentlig lynraskt om du har en kompis med dreiebenk...

 

Selv en 50 hk genererer masse krefter i boltene, styr unna bløte og sprø materialer.

Som alternativ kan du bruke AISI 316 eller 316L, Titan eller Duplex/Superduplex. Men da stilles det mye større krav til maskineringskunnskap.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...