pepeminus Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Har en Yamaha -84mod 60hester som starter utrolig lett, jevn og fin tomgang. Full gass har den også en nydelig gange, problemet er når jeg slipper opp til alt mellom 1/4 -3/4 gass, da hikker og fusker den veldig. Noen idè om hvorfor den oppfører seg sånn? Motoren er tre sylindret, nye NGK B8HS-10 plugger, 95oktan bensin, biltema 2t marinolje blandet rett i tank, og manuell choke. Liksom litt voldsomt å frese rundt i 35knop hele tiden, eller tusle rundt i 5-6... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 har ikke opplevd det selv, men har hørt dette kan være at membranen i bensinpumpa er sprukket, slik at motoren drar ekstra bensin inn i veivhuset Finnes overhalingskit til disse bensinpumpene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Takker for svar, da overhaler jeg den. Kan jo være greit å overhale uansett. motoren er jo som veteran å regne neste år... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Har ikke fått helt dreisen på den motoren ennå. Fart var ikke 35, men 28knop (gps-målt, da måleren tydligvis juger...) Turteller viser max 3200 omdreininger, mens motorspec sier max mellom 4500-5500. Ladestrømmen ved fullfart er 15volt, er ikke det litt høyt? Plugg på sylinder to, er lys i fargen, mens de to andre er normale. Om dysene er slitt, vil ikke det gi fetere blanding? Lys plugg indikerer vel magrere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 sjekk bakpå turtelleren, en bryter der for å switche mellom forskjellige poltall på statoren. Dersom denne står feil vil turteller vise feil. 60hk skal stå på 6. Påhengere har ofte primitive laderegulatorer, og lader gjerne med høy spenning dersom det er lite batteri / lite forbruk. Ikke målt min så aner ikke hva den lader med... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Turtelleren står på 6 og motoren gir bare 3200 omdreininger. Propellen er orginal 13 1/4X17 på en drommedille 1500, burde ikke være for stor for den båten. Båten er overraskende kjapt i plan og ville tro at noe større turtall ville gitt hysteriske hviin... Nå har den begynt å stoppe idet jeg slår over i reverse ved legge til brygge ol, noe som har oppnådd noen artige sener... Noen idè? Fremdeles lettstartet, også etter den stopper. Har skiftet bensinpumpe og filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Holder en knapp på bensinsystemet. Kanskje på tide å rengjøre forgassere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Enig med skrotnisse, ellers, på den båten så burde motoren fint klare å dra en propell med 19" stigning Når den ikke vil gi mer turtall, går den da fortsatt jevnt og fint, eller begynner den å hakke mer? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Når den ikke gir mer turtall, virker det som den går jevnt og fint. Får krype til korset å ta en full rens av forgassere... Takker sålangt. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Hvilke plugghetter har du på den? Orange Yamaha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Plugghettene virker av nyere dato, sorte av farge og sitter rimelig godt på pluggen. Selvfølgelig NGK-plugger.. ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Min Yamaha 9.9 fusket på halv gass, men fungerte bra ellers. Viste seg at det var plugghettene som feilte den. Er motstand i dem, mellom 4-6 kOhm. Etter mange år blir det mye mer motstand i dem, og man får de symptomene du beskriver. Høres helt rart ut men stemte i mitt tilfelle. Ikke alle Yamahaene har de type plugghetter, men de som har kan skrues av ledninga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pepeminus Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Da har jeg byttet bensinpumpe, filter, plugghetter, renset og justert forgassere, og motoren offører seg som tatt rett ut av esken, maler som en katt! Tuuusen takk for alle innspill! Da var det bare turtelleren som oppgir litt lave verdier. Får prøve meg litt fram, kanskje investere i ny. ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.