Jump to content

Volvo penta sx-m hekkagregat vil ikke i fremover, fri og akter ok


socsite

Recommended Posts

Drevet vil ikke i gir fremover,men fri og revers fungerer fint. Har tatt av dekselet bak på drevet og prøvd å få det i gir fremover manuelt,men drevet vil ikke i gir.noen som har vært borti noe lignende? Evt hva som kan være feil?
Volvo penta d3- sx-m hekkagr.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke klarer å få drevet i gir ved å manuelt vri på girveksleren samtidig som du roterer litt på propellakselen, så er det vel konet som ikke vil ned sporet i sitt, eller girveksleren som ikke fungerer som den skal.

 

Akkurat hvorfor er vanskelig å svare på, kan være det ligger noe i veien, kan være gjengene som konet løper i, eller noe helt annet. Dersom du er sikker på at problemet er internt, så må du nesten ta av lokket til girveksleren og se hvordan det ser ut bak, og om du klarer å trykke konet ned, og om det kanskje bare er sporet i girveksleren som er dårlig eller lignende ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit for meg det.

 

:thumbsup:

 

Registrerte i min tid som eier av Cobra-drev at mange mente Volvo SX var samme sak, bare med vannpumpa på motor i stedet for drev. Mulig det finnes flere utgaver?

 

Heldigvis har jeg Bravo nå, jeg ble lei av wirejustering.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er mye som ligner på OMC Cobra og VP SX-M/DP-SM men det ser ut som at innmaten i VP-drevet er likt som på 280/290

Jeg har både DP-SM og Bravo one og det er bra saker begge deler. Ikke noe wire-justering her. Forøvrig er ikke plasseringa av vannpumpa på OMC-drevet så dumt. Men tilbake til topic: jeg vil tro det er konen som er slitt.

Link to post
Share on other sites

OMC brukte Volvo's patenter til det meste i Cobra drevene ettersom patentene hadde utgått og kunne brukes fritt, og de var derfor svært like helt fra starten av.

 

OMC Cobra drev fra 1985 til og med 1993 hadde dog clutch, men det var så mye problemer med disse at de fra og med 1994 gikk over til kon, ettersom Volvo dette året kjøpte halvparten av OMC, som gjorde at patenter ikke lengre var noe problem.

 

Volvo tok senere over hele avdelingen for drev osv. og i 2000 gikk OMC konkurs og Bombardier kjøpte Evinrude/Johnson delen av OMC, og jeg mener Bombardier fortsatt leverer noe deler til OMC drev, men er litt usikker.

 

De senere OMC drevene med kon ble ofte merket som OMC SX eller SX Cobra, samt at det også var drev som ble merket med DP eller DuoProp, akkurat som Volvo sine drev. I tillegg var det King Cobra og noen andre modelller.

 

Volvo Penta SX drev har uansett kon, og det høres ut som problemet her har med konet å gjøre på et eller annet vis ?

 

recall_letter.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Det gikk for seg akkurat sånn som i brevet fra omc. Hadde en svak klunkelyd bak i drevet,helt til den ikke ville i gir.

Hekkagregatet må vel deles for å bytte kon eller det som evt måtte være feil inni der? Er ny innen reparasjoner på hekkagregat,så blir litt mange spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...