socsite Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Drevet vil ikke i gir fremover,men fri og revers fungerer fint. Har tatt av dekselet bak på drevet og prøvd å få det i gir fremover manuelt,men drevet vil ikke i gir.noen som har vært borti noe lignende? Evt hva som kan være feil?Volvo penta d3- sx-m hekkagr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Hvis du ikke klarer å få drevet i gir ved å manuelt vri på girveksleren samtidig som du roterer litt på propellakselen, så er det vel konet som ikke vil ned sporet i sitt, eller girveksleren som ikke fungerer som den skal. Akkurat hvorfor er vanskelig å svare på, kan være det ligger noe i veien, kan være gjengene som konet løper i, eller noe helt annet. Dersom du er sikker på at problemet er internt, så må du nesten ta av lokket til girveksleren og se hvordan det ser ut bak, og om du klarer å trykke konet ned, og om det kanskje bare er sporet i girveksleren som er dårlig eller lignende ? Redigert 20.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
socsite Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Må man av med olja for å inspisere der eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Nei, men det kan selvfølgelig komme litt olje ut, men mesteparten av oljen vil nok være i det nedre huset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Tror ikke SX har kon? Sannsynligvis wirene som har strukket seg, se om du får justert på overgangsbraketten på motoren der wire fra spak og wire fra undervannshus møtes. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Her er bilde av konen, no 8 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Helt greit for meg det. Registrerte i min tid som eier av Cobra-drev at mange mente Volvo SX var samme sak, bare med vannpumpa på motor i stedet for drev. Mulig det finnes flere utgaver? Heldigvis har jeg Bravo nå, jeg ble lei av wirejustering. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Det er mye som ligner på OMC Cobra og VP SX-M/DP-SM men det ser ut som at innmaten i VP-drevet er likt som på 280/290 Jeg har både DP-SM og Bravo one og det er bra saker begge deler. Ikke noe wire-justering her. Forøvrig er ikke plasseringa av vannpumpa på OMC-drevet så dumt. Men tilbake til topic: jeg vil tro det er konen som er slitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 OMC brukte Volvo's patenter til det meste i Cobra drevene ettersom patentene hadde utgått og kunne brukes fritt, og de var derfor svært like helt fra starten av. OMC Cobra drev fra 1985 til og med 1993 hadde dog clutch, men det var så mye problemer med disse at de fra og med 1994 gikk over til kon, ettersom Volvo dette året kjøpte halvparten av OMC, som gjorde at patenter ikke lengre var noe problem. Volvo tok senere over hele avdelingen for drev osv. og i 2000 gikk OMC konkurs og Bombardier kjøpte Evinrude/Johnson delen av OMC, og jeg mener Bombardier fortsatt leverer noe deler til OMC drev, men er litt usikker. De senere OMC drevene med kon ble ofte merket som OMC SX eller SX Cobra, samt at det også var drev som ble merket med DP eller DuoProp, akkurat som Volvo sine drev. I tillegg var det King Cobra og noen andre modelller. Volvo Penta SX drev har uansett kon, og det høres ut som problemet her har med konet å gjøre på et eller annet vis ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
socsite Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Takker for svar. Det gikk for seg akkurat sånn som i brevet fra omc. Hadde en svak klunkelyd bak i drevet,helt til den ikke ville i gir. Hekkagregatet må vel deles for å bytte kon eller det som evt måtte være feil inni der? Er ny innen reparasjoner på hekkagregat,så blir litt mange spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.