Sofaseileren Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 Dette er et ledd fra en 7 år gammel moringskjetting. En seks tonns båt skulle fortøyes til denne om noen uker. Jeg skiftet en moringskjetting, og eieren til nabomoringen kom tilfeldigvis forbi og spurte om jeg kunne sjekke kjettingen hans. Tror han var happy for det i ettertid. Nedre del av kjettingen er etter min erfaring alltid den mest korroderte. 4-5 år er vel hva som er forventet levealder. Når sjekket du din moringskjetting sist? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Viktig poeng! I havna der jeg holder til løsnet en av bølgedemperne i vinter. Kjettingen hadde røket tvert av i bølgene. Heldigvis hang et par kjettinger igjen, men for båtene på innsiden av bølgedemperen så det skummelt ut en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Mange tror de har bra kontroll på dette, og sjekker nøysomt kjetting etter beste evne. Det jeg har sett som et gjennomgående trekk på de moringsinspeksjonene jeg har gjort, er som sagt at det er den nederste delen av kjettingen, den som skurer mot bunn og moring, som tærer raskest. Mange trekker de øverst meterne opp over rekka, og konkluderer med at alt er i skjønneste orden. Men samtidig er det jo utrolig hvor mye som går bra på ren og skjær flaks... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Et tips er å senke kjettingen til bunn om vinteren, dersom moringen ikke er i bruk. Ellers vet jeg også om flere som legger ut moringer som nekter å sette på kjetting, men bruker tau. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Eller bytte ut kjettingen med tau! Har benyttet "metoden" med å senke kjettingen til bunnen om vinteren, men etter kun fem år så fant våre hyttenaboer båten liggende og slå mot steiner i fjæra da et par ledd var helt gjennomrustet på ca to meters dyp. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Man skal ikke bruke kjetting. Lastestropper. Slike som kranmannen løfter båten med. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg har gått over fra tau til kjetting, for å få bedre demping. Hadde tau og daumann før. Men jeg drar den på land med bilen, og sjekker hvert 3 år tenker jeg :) la den ut i fjord med langlenket kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Byttet til svigers i fjor og der og var det desidert mest korosjon på de lenkene nærmest moringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg bruker plastbelagt moringstau på en bøye. Greit fordi den ligger veldig beskyttet. En jeg kjenner som jobber mye med bøyer liker ikke tau, mener livslengde er uforutsigbar. Grov kjetting i riktig kvalitet som inspiseres etter 3 år og byttes etter 4-5 år er det han har funnet best. Fella enkelte går i er å flotte seg, og kjøpe syrefaste sjakler. Utfra hva jeg har sett fungerer da kjettingen som anode, og korrosjonen skjer mye raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Hva med syrefast kjetting? Er holdbarheten god er vel det et pluss på tross av prisen, både med tanke på kjøp av ny kjetting hele tiden og arbeidet som følger med. Tenker da spesielt på bruk til større bølgedempere og flytebrygger, ellers er jo tau eller stropper greit. Redigert 20.Mai.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Har ikke materialteknisk kompetanse på det, bare litt skeptisk, så lenge det er galvaniserte ledd i hvær ende: moringsringen og øyet i bøya. Vil ikke disse da fungere som anoder? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Tenkte spesielt til større flytebrygger og lignende, har sett moringer med ring i rustfritt, og lager man moringen selv er slikt lett å lage til. Klart, i ditt tilfelle med bøye krever det også at bøya har syrefast øye. Har vel kun sett malte eller galvaniserte øyer på bøyer, så spørs om ikke tau eller stropper er en bedre idé til bøyer Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Mulig at syrefast er en løsning, men må jo bli utrolig dyrt? Og siden syrefast ikke alltid er syrefast, og moringer uansett må inspiseres, vil det vel ikke være kostnadsfritt etter installasjon heller. Kunne vært fint å få materialekspertiseligaen på BP på banen her... Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Generelt går korrosjonen alltid på det minst edle metallet. Dersom man har hel kjetting (kun galvanisert, ikke syrefast), som er festet i et syrafast øye eller sjakkel, så blir kjettingen anode, mens sjakkelen/øyet blir katode. I teorien skal det øke levetiden på kjettingen om man bruker sjakkel/øye i et eller annet svakere materiale, som da på en enkel måte kan skiftes flere ganger i året om nødvendig. Er sjakkel/øye på bryggen i syrefast, kan det være lusrt med et stykke tau/stropp mellom denne og kjettingen, for redusert katode/anodeeffekt. Men jeg har ingen erfaringer med moringskjettinger. Jeg bare synser basert på min generelle materialkompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Vil det være et poeng å feste sink på kjettingen, eller er det bare tull? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Økt tæring på nedre del av kjetting mener jeg skyldes at galvanisering slites av pga friksjon mot moring / bunn. Kanskje en plastslange over de nederste meterne ville fungert? Eller blir den for stiv da? Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Mekanisk slitasje er nok en faktor. Ser man f.eks. på slippskinner, så er det alltid metallet som ligger i flo/fjæresonen som slites mest. Den delen av skinnene som alltid er under vann holder seg langt bedre. Nærmest motsatt av hva som er tilfellet for moringskjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Dette kan vel ha like mye med metallets eksponering med oksygen? Da jeg dykket på vraket Thisterdorm i Egypt i vinter, var undersiden av dekkene full av luft etter dykkere. Jeg fikk etterpå høre at dette er et kjempeproblem, fordi det akselererer gjennomrustningen av metallet. Da må det jo være samme utfordring med stål i Flo / fjæresone? Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Var det jeg mente. Korrosjon forsterkes når man øker eksponeringen for oksygen. Var derfor jeg, i utgangspunktet, syntes at korrosjon nederst på moringskjettingen var litt ulogisk. Men det var før jeg tenkte på mekanisk slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Vil det være et poeng å feste sink på kjettingen, eller er det bare tull? Kunne vært interessant å prøve. Skulle som sagt gjerne ha sett materialekspertiseligaen på BP kommentere litt her. Kanskje vi skulle ha omdøpt tråden "hva slags kjetting holder best: Marelon, bronsje, galvaniserte eller syrefast?" Da ville vi vel hatt diskusjonen i gang.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Det er bare tau/trosse som duger i lengden, og gratis. https://baatplassen.no/i/topic/47782-hvordan-lage-en-god-boeye-fortoeyning-til-24-skoeyte/ https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.