Jump to content

På tide å sjekke moringskjettingen?

Sofaseileren

Recommended Posts

Dette er et ledd fra en 7 år gammel moringskjetting.

bilde

En seks tonns båt skulle fortøyes til denne om noen uker. Jeg skiftet en moringskjetting, og eieren til nabomoringen kom tilfeldigvis forbi og spurte om jeg kunne sjekke kjettingen hans. Tror han var happy for det i ettertid. Nedre del av kjettingen er etter min erfaring alltid den mest korroderte. 4-5 år er vel hva som er forventet levealder. Når sjekket du din moringskjetting sist?

Mange tror de har bra kontroll på dette, og sjekker nøysomt kjetting etter beste evne. Det jeg har sett som et gjennomgående trekk på de moringsinspeksjonene jeg har gjort, er som sagt at det er den nederste delen av kjettingen, den som skurer mot bunn og moring, som tærer raskest. Mange trekker de øverst meterne opp over rekka, og konkluderer med at alt er i skjønneste orden. Men samtidig er det jo utrolig hvor mye som går bra på ren og skjær flaks...

Jeg bruker plastbelagt moringstau på en bøye. Greit fordi den ligger veldig beskyttet. En jeg kjenner som jobber mye med bøyer liker ikke tau, mener livslengde er uforutsigbar. Grov kjetting i riktig kvalitet som inspiseres etter 3 år og byttes etter 4-5 år er det han har funnet best. Fella enkelte går i er å flotte seg, og kjøpe syrefaste sjakler. Utfra hva jeg har sett fungerer da kjettingen som anode, og korrosjonen skjer mye raskere.

Tenkte spesielt til større flytebrygger og lignende, har sett moringer med ring i rustfritt, og lager man moringen selv er slikt lett å lage til. Klart, i ditt tilfelle med bøye krever det også at bøya har syrefast øye. Har vel kun sett malte eller galvaniserte øyer på bøyer, så spørs om ikke tau eller stropper er en bedre idé til bøyer :smiley:

Generelt går korrosjonen alltid på det minst edle metallet. Dersom man har hel kjetting (kun galvanisert, ikke syrefast), som er festet i et syrafast øye eller sjakkel, så blir kjettingen anode, mens sjakkelen/øyet blir katode. I teorien skal det øke levetiden på kjettingen om man bruker sjakkel/øye i et eller annet svakere materiale, som da på en enkel måte kan skiftes flere ganger i året om nødvendig. Er sjakkel/øye på bryggen i syrefast, kan det være lusrt med et stykke tau/stropp mellom denne og kjettingen, for redusert katode/anodeeffekt. Men jeg har ingen erfaringer med moringskjettinger. Jeg bare synser basert på min generelle materialkompetanse.

Dette kan vel ha like mye med metallets eksponering med oksygen? Da jeg dykket på vraket Thisterdorm i Egypt i vinter, var undersiden av dekkene full av luft etter dykkere. Jeg fikk etterpå høre at dette er et kjempeproblem, fordi det akselererer gjennomrustningen av metallet. Da må det jo være samme utfordring med stål i Flo / fjæresone?

Vil det være et poeng å feste sink på kjettingen, eller er det bare tull?

Kunne vært interessant å prøve. Skulle som sagt gjerne ha sett materialekspertiseligaen på BP kommentere litt her. Kanskje vi skulle ha omdøpt tråden "hva slags kjetting holder best: Marelon, bronsje, galvaniserte eller syrefast?" Da ville vi vel hatt diskusjonen i gang....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...