MarexSuncab_FD Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 Hei, Har en 30 liters kobbertank montert i patentånd oppunder dekk. På dekk er det montert et bensinpåfyllingsdeksel fra Maritim. Dette skal det kobles en 32mm slange på (eller 38 mm husker ikke i farten). Utfordringen er at kobbertanken har 1" gjenger. For å få koblet 32mm slange på denne kjøpte jeg en del overganger og muffer fra Maritim. Men dette bygger, slik at topp på tanken henger 10-15 cm under dekk. Jeg har likevel et fall på over 20cm fra bunn tank til forgasser. Bensinslangen følg imidlertid bunn i båt og kommer opp fra bunn og til forgasser. Forgasseren på Marna motoren min sliter av og til med bensintilførsel, slik at jeg må gi den en pump på pumpeblæren i ny og ne. Hvordan kan dette løses? Ideelt sett skulle bensindekselet på dekk hatt 1" gjenger, så hadde jeg sluppet alle overgangene. Skal det være noe form for luftehull i påfylligsrør pga vakuum, og kan det være forklaring på at jeg må gi den en pump? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Kjenner ikke Marnamotorer noe særlig, men det bør vel være lufting på tanken slik at du ikke får vakuum. Når det gjelder fallhøyden, så skal det jo ikke bety noe om røret går under dekket så lenge tanke er høyere enn forgasser.... igjen fra en som ikke kjenner Marna e.l. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Med tett "spuns "blir det under-trykk på tanken når du kjører. På de tankene jeg har hvert borti har det hvert en 5-6mm lufte stuss med en slange som gikk ned i en ølflaske hvis en overfylte tanken, og samme flaske ble brukt til å skjenke bensinmotorene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hva er "spuns"? Og skal det være lufting for å få bensinen til å renne? Og enda et spørsmål - hvordan lufter jeg tanken? Kan jeg drille opp et hull i påfyllingsrøret? Vil ikke jeg ha en lekkasjemulighet, da? Hva med å kjøre med løst påfyllingslokk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 "spuns" = påfyllingslokk. Kjøre med løst påfyllingslokk i regnvær er ikke lurt og så glemmer du og tekke det til etter en tur og etter 14 dager med regn??? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Men jeg har jo ikke mulighet til å koble på sånn lufting som er på moderne slanger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.