Jump to content

Bensintank under dekk - ikke nok fall?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Har en 30 liters kobbertank montert i patentånd oppunder dekk. På dekk er det montert et bensinpåfyllingsdeksel fra Maritim. Dette skal det kobles en 32mm slange på (eller 38 mm husker ikke i farten).

Utfordringen er at kobbertanken har 1" gjenger. For å få koblet 32mm slange på denne kjøpte jeg en del overganger og muffer fra Maritim. Men dette bygger, slik at topp på tanken henger 10-15 cm under dekk.

Jeg har likevel et fall på over 20cm fra bunn tank til forgasser. Bensinslangen følg imidlertid bunn i båt og kommer opp fra bunn og til forgasser.

Forgasseren på Marna motoren min sliter av og til med bensintilførsel, slik at jeg må gi den en pump på pumpeblæren i ny og ne.

Hvordan kan dette løses? Ideelt sett skulle bensindekselet på dekk hatt 1" gjenger, så hadde jeg sluppet alle overgangene. Skal det være noe form for luftehull i påfylligsrør pga vakuum, og kan det være forklaring på at jeg må gi den en pump?

Kjenner ikke Marnamotorer noe særlig, men det bør vel være lufting på tanken slik at du ikke får vakuum.

Når det gjelder fallhøyden, så skal det jo ikke bety noe om røret går under dekket så lenge tanke er høyere enn forgasser.... igjen fra en som ikke kjenner Marna e.l.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...