Bisse Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 (redigert) I dag oppdaget jeg noe rart. Fylte litt vann på tanken, startet og kjørte avsted. Etter ca 20 minutter var temperaturen oppe i ca 70-75 grader ved 2000 rpm, og der lå den resten av turen totalt ca 1,5 timer. Vanligvis ligger den på 89 grader. Da jeg kom til hjemhavn sier datteren min at det er noe under teppe. Der lå lokket til ekspansjonstanken. Jeg hadde med andre ord glemt å sette på lokket. Temperaturen var betydlig lavere uten lokket satt på. Kan det være en sammenheng? Kan lokket være ødelagt? Det var ikke sprutet ut noe vann. Noen som har vært borti noe lignende? Motoren sitter i en Tresfjord 29. Redigert 20.Mai.2013 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Har en Tresfjord 29 med samme motor. 4.236 fra 1981. Opplever at det forsvinner vann og at det ikke er trykk under lokket. Vannet forsvinner ut i en slange som jeg har satt i en flaske. Vannet forsvinner bare ned til et visst nivå og stopper der. Har arbeidstemp på 85-90 grader. Det er kanskje for mye?? Har du samme opplevelse? At vannet holderseg til et fast nivå? Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bisse Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Ja, jeg mister også vann. Hadde varmeveksler ute i fjor og fikk den trykktestet, det viste seg at den var tett. Vet ikke hvor vannet tar veien, men det er en overløpsalange rett ved påfyllingen, så det går vel ned i kjøsvinet. Lenser ut litt vann en gang i uka. Skal kjøre tur med og uten lokk for å sjekke om det bare var tilfeldig at jeg ikke kom over 75 grader. Tror at de motorene oppererer greit på temperaturer fra 70 -92 grader. Har en orginal manual hvor jeg skal sjekke dette. Har sjekket manualen nå, der står det "operating temperature" skal være 88 grader. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Mix Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hvis det er den orginale Perkins mariniserte gullklumpen dere har, den med den store ekspansjonstanken på tvers i front så er det normalt at den spytter ut overskytende kjølevann. Fyller man opp spytter den det bare ut igjen. Jeg brukte en liten lykt for å sjekke nivået, og at det ikke hadde sunket ytterligere. Etterfylling var aldri nødvendig på årevis. Min hadde driftstemp på 88-90 grader. Termostat har full åpning på 94 grader. En bunnsolid motor, noe av det beste som er laget av marinemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jepp, det er den vi har. Har ikke turt å røre en skrue på den i frykt for å irritere den! Går uansett vinkel på vannet..... Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.