Jump to content

Får sporadisk feilmelding "Warning check EVC" på min D3-190

bergetun

Recommended Posts

Hei,

Etter en fantastisk pinsehelg i båten, så ble den noe avkortet den siste dagen (i dag) på grunn av en feilmelding som dukket opp et par ganger : "Warning check EVC"

Første gang feilmeldingen kom, så var det når kjerringen styrte båten og ikke var rask nok å "slakke av" i en større bølge. Ikke noe uvanlig stort slag for båten, så jeg har ikke tro på at dette skulle ødelegge noe. Slo av tenningen og startet igjen og alt virker som det skulle, uten noe feilmelding.

(Når feilmeldingen kom så virker ikke Turteller, tankmåler, tilmåler, voltmåler men ellers virker alt som det skal)

Hadde det ikke vært for at andre gang feilmeldingen kom så var det rett etter jeg startet båten etter å ha vært avslått i mange timer, så ville det kanskje vært innlysende at det dårlig kontakt en eller annen plass.

Er det noen andre som har opplevd lignende feilmeldinger og kanskje har en løsning på problemet?

Det kan nevnes at jeg sjekket alle koblinger rundt motoren, men min begrensa motor-elektronikk kunnskap kommer nok til kort her. EVC og motor fungerte strålende den 3 timer lange turen til hjemmehavn etter jeg tok en runde å sjekket kontaktene..

• 1 måned senere...

Hei godtfolk,

Etter en flott helg ved Husnes gjestehavn i helgen fikk dieseldyret i kjelleren det for seg at den skulle spy ut en ny uforståelig feilmelding på EVC displayet. (Den andre feilmeldingen har ikke kommet siden pinsen)

Feilmeldingen "Caution - Check Engine " (1) dukket i opp i displayet og motoren nektet å gå i mer enn 2000 rpm.

Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det, men jeg satt motoren i fri og ruset den litt for så å sette den i gir igjen. Da virket alt som det skulle igjen og jeg fikk båten i plan.

Alt virket fint den 1.5 timen hjem til Bergen og feilmeldingen forsvant etter at jeg restartet motoren.

Spørsmålet mitt er egentlig hva dere tror dette kan være?
Noen av dere nevnte at det kunne være dårlig kontakt til HIU/EVC boksen. Er det fortsatt forenlig med dårlig kontakt til EVC når motoren ikke ville gå over 2000 rpm ?

På forhånd tusen takk for alle gode råd og ideer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...