bergetun Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Hei, Etter en fantastisk pinsehelg i båten, så ble den noe avkortet den siste dagen (i dag) på grunn av en feilmelding som dukket opp et par ganger : "Warning check EVC" Første gang feilmeldingen kom, så var det når kjerringen styrte båten og ikke var rask nok å "slakke av" i en større bølge. Ikke noe uvanlig stort slag for båten, så jeg har ikke tro på at dette skulle ødelegge noe. Slo av tenningen og startet igjen og alt virker som det skulle, uten noe feilmelding. (Når feilmeldingen kom så virker ikke Turteller, tankmåler, tilmåler, voltmåler men ellers virker alt som det skal) Hadde det ikke vært for at andre gang feilmeldingen kom så var det rett etter jeg startet båten etter å ha vært avslått i mange timer, så ville det kanskje vært innlysende at det dårlig kontakt en eller annen plass. Er det noen andre som har opplevd lignende feilmeldinger og kanskje har en løsning på problemet? Det kan nevnes at jeg sjekket alle koblinger rundt motoren, men min begrensa motor-elektronikk kunnskap kommer nok til kort her. EVC og motor fungerte strålende den 3 timer lange turen til hjemmehavn etter jeg tok en runde å sjekket kontaktene.. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Du leter på feilt sted. Du må sjekke koblingene til Evc boksen og instrumentene med batteri frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Når strømmen går til EVC-systemet kan det ske, at instrumenterne "fryser" på den måde, du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hovedstrømbryteren er en gjenganger. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 @Mojya Mulig dette er et teit spørsmål, men mener du EVC boksen som jeg har oppe ved instrumentpanelet,, eller er det en egen EVC kontrollboks ? ;) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 På D3 og Volvo Pentas bensinmotorer med EVC er hele systemet montert i én boks som heter HIU og den sitter montert ved førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 ja det er boksen som "driver" instrumentene Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Hei godtfolk, Etter en flott helg ved Husnes gjestehavn i helgen fikk dieseldyret i kjelleren det for seg at den skulle spy ut en ny uforståelig feilmelding på EVC displayet. (Den andre feilmeldingen har ikke kommet siden pinsen) Feilmeldingen "Caution - Check Engine " (1) dukket i opp i displayet og motoren nektet å gå i mer enn 2000 rpm. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det, men jeg satt motoren i fri og ruset den litt for så å sette den i gir igjen. Da virket alt som det skulle igjen og jeg fikk båten i plan. Alt virket fint den 1.5 timen hjem til Bergen og feilmeldingen forsvant etter at jeg restartet motoren. Spørsmålet mitt er egentlig hva dere tror dette kan være?Noen av dere nevnte at det kunne være dårlig kontakt til HIU/EVC boksen. Er det fortsatt forenlig med dårlig kontakt til EVC når motoren ikke ville gå over 2000 rpm ? På forhånd tusen takk for alle gode råd og ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) PCer m堯gs堲estartes en gang i blant. Om dette er en permanent feil vil den st堩 feilregisteret/ komme tilbake Redigert 1.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.