Jump to content

Motorvalg til halvfabrikat 27 fots plastsnekke?

Kenrlill

Recommended Posts

Har skaffet meg en 27 fots plastsnekke av ukjent merke.

Den veier 1.3 tonn slik den er nå. Helt tom. "Dyp" kjøl som har fått ekstra bly lagt inn.

Tror skroget er fra 70 taller pluss minus noen år.

Jeg er litt i ukjent farvann så og si når det gjelder antall hestekrefter jeg trenger til denne for en 5-9 knop.

Det jeg fikk høre fra tidligere eier at båten gjerne kan gå i 15-20 knop med stor nok motor.

Båten har visst gått fra eier til eier uten at noen har gjort noe nevneverdig arbeid med den.

Har prøvd å finne tabeller og lignende for hvilken motor en slik båt må ha, men uten lykke.

Takk for evt. svar på forhånd!

Redigert av Kenrlill (see edit history)

Ville sagt at det var litt knapt i en båt av den størrelsen.. Var det ikke de gode gamle Nidelv 24 snekkene som gikk med 28 hk Yanmar eller noe i den duren? De gikk vel med 7-8 knop eller noe der omkring mener jeg å huske.

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Enig med Kpt. Langskjegg og Nils1..Undermotorisert båt kan i verste fall være farlig om det er dratt for langt. Med liten motor og ditto propell så har man fint lite å stille opp med under manøvrering på trange steder eller i litt vind. Har prøvd dette selv med lånt båt, det var ikke noe kjekt! Ikke at man skal slippe oppi den største maskinen man får plass til heller da men.. :lol:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...