Kenrlill Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 (redigert) Har skaffet meg en 27 fots plastsnekke av ukjent merke. Den veier 1.3 tonn slik den er nå. Helt tom. "Dyp" kjøl som har fått ekstra bly lagt inn. Tror skroget er fra 70 taller pluss minus noen år. Jeg er litt i ukjent farvann så og si når det gjelder antall hestekrefter jeg trenger til denne for en 5-9 knop. Det jeg fikk høre fra tidligere eier at båten gjerne kan gå i 15-20 knop med stor nok motor. Båten har visst gått fra eier til eier uten at noen har gjort noe nevneverdig arbeid med den. Har prøvd å finne tabeller og lignende for hvilken motor en slik båt må ha, men uten lykke. Takk for evt. svar på forhånd! Redigert 20.Mai.2013 av Kenrlill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Utgår Redigert 20.Mai.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hadde vært fint med bilder av båten? Litt vanskelig å mene så mye uten litt peiling på hva slags skrog dette er. 27 halvfabrikat 70 tallet kan kanskje være en Naurstad ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenrlill Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Bilder kommer så fort jeg får den tenker jeg. Den har stått i den garasje i 10 år nå uten at noe har blitt gjort med den. Finnes ikke papirer eller noe som helst annet heller desverre. Kan nevne den har flatt akterende, altså ikke avrundet som mange andre Redigert 20.Mai.2013 av Kenrlill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Opp til 50-60 hk burde holde plenty, men det må uansett henge sammen med korrekt propell uansett motorstørrelse. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Kenrlill Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Vil det holde med rundt 20? vil som sagt ikke ha noe fart på båten i grunn. Liker å ha god tid på sjøen hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Ville sagt at det var litt knapt i en båt av den størrelsen.. Var det ikke de gode gamle Nidelv 24 snekkene som gikk med 28 hk Yanmar eller noe i den duren? De gikk vel med 7-8 knop eller noe der omkring mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Slangemannen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg har Bukh 48 hk i min Elwaro 755 som veier ca 2500 kg og til vinteren skal jeg se om jeg kan få byttet motor til ca 100 hk. Ikke kjøp for liten motor er mtt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Kan nevne den har flatt akterende, altså ikke avrundet som mange andre Da er det ikke Naurstad Tror nok og at 20hk blir knapt ja - er ikke bare fart som skal taes hensyn til - du skal og ha motorkraft til å manøvrere i en kritisk situasjon - og til å gå trygt i litt ruskevær. Redigert 20.Mai.2013 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Enig med Kpt. Langskjegg og Nils1..Undermotorisert båt kan i verste fall være farlig om det er dratt for langt. Med liten motor og ditto propell så har man fint lite å stille opp med under manøvrering på trange steder eller i litt vind. Har prøvd dette selv med lånt båt, det var ikke noe kjekt! Ikke at man skal slippe oppi den største maskinen man får plass til heller da men.. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.