bjørnarl Startet 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2013 Har en skorgenes snekke som jeg skal begynne å pusse på. Tenkte å pusse dekk, dollbord, overbygg og innvendig bord og spant. er det noe jeg kan bruke for å smøre på / spyle av gammel olje og lakk?? Type owatrol deep cleaner, biltema malings fjerner el? Vil dette tære på kobbernaglene inni båten?? Eller er det så enkelt at eneste måten å få dette bra på er skrape, varmluft pistol og pusse maskin?? Ser for meg at det er enklere med malings fjerner inni båten, der det er 30 cm mellom hvert spant omtrent...mye pirk.... Tips mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Eg har brukt malingsfjernar og skrape på innsida av skroget mitt med godt resultat, har ikkje lagt merke til slitasje eller skader på saum. Prøvde mange andre metodar, men landa på malingsfjernar til slutt og har ikkje angra på det. Trur eg ville ha vore litt forsiktig med å la malingsfjernaren sitte på for lenge. Eg smurte på malingsfjernar med pensel og skrapa av i løpet av eit par minutt... Brukte også malingsfjernar på mahgonyoverbygg og dekk og det ga også veldig bra resultat. Det er mange forskjellige typar malingsfjerna så eg ville nok prøvd meg litt fram før eg gjekk laus på båten i større skala. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 På dei snekkene som eg har hatt, så skrapet eg berre vekk det som var "løst". malingsfjerner og likn. kjemikalier trur eg blir berre ball på innsiden...vanskeleg å få vekk alt, må nesten spyle det vekk med høytrykksspyler da ,åsså legg det seg bak hulrom imellom spanta...nei, skrap vekk det løse, så peis på med terpentin iblandet litt lakk, fetere blanding dess flere strøk.. Har du "blågeit" i bordgangene utvendig, kan det vere en grei måte å bruke Hydrogenperoksid som du pensler på bart treverk, let det stå en stund så "vasker du med Ferro-bet etter på. må kanskje gjenta prosessen flere ganger, når treverket er tørt, er det samme prosedyre med terpentin /lakk. ovenfor nevnte kjemikalier må ofte kjøpes gjennom et apotek. lurt å vere litt forsiktig med "skrapa" på fuktige bord, lett å dra av fliser, fibrer. Sitér dette innlegget Link to post
bjørnarl Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Hallo og takk for svar. Hvilke malings fjernere anbefaler du da, som du har god erfaring med? Prøvde å skrape litt i vinter på båten, utvendig på mahogny overbygget, men det ble bare tull....slrapte litt men mange plasse begynnte treverket og flise seg opp. Rart treverket ikkje sku tørke når båten hadde stått på land 5-6 mdn i naust??? Enten måtte det vært veldig vått, eller så har det vært dårlig med tørke i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Sjekk www.speedheater.se. Den beste måten å fjerne maling og lakk på. Samtidig tørker du treverket fra innsiden og dreper det som er av sopptyper i treverket. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.