Seileren.. Startet 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2013 Jeg har en 78 mod Skilsø som jeg har kjøpt meg. Jeg skulle vaske og polere båten i helga men fant fort ut at mine svarte gummilistene rundt vinduene sverter veldig. Jeg har ingen lekkasjer så de er tette og fine, jeg ønsker ikke å bytte de... Noen tips på hva man skal gjøre med disse listene, hva de skal behandles med ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Vask dem grundig med Zalovann, og sett dem inn med renset parafin (fås på apoteket). Eventuelt bruk et bilpleiemiddel for gummi. Men vask dem først for å få bort alt løst. Velkommen, forresten! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seileren.. Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Listene ser veldig fine ut, så er nok bare at de ikke har blitt behandlet på en stund. Jeg har lest meg litt opp på Polytrol, har du noen erfaringer fra dette ? Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Polytrol er et kjempeprodukt, det kan trygt brukes! Bruker det på plastdetaljer på bilen, blir som nytt og holder lenge! Men vær forsiktig med Polytrol på hvit gelcoat, det blir lett skjoldete på grunn av oljefargen. Men disse Skilsøene har kanskje mørkt overbygg hvis jeg ikke husker helt feil? I så fall kan du ta hele overbygget i samme slengen... Redigert 21.Mai.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seileren.. Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Tenkte å bruke det kun på vinduslistene for å ordne problemet med svertinga og gi de den glansfargen tilbake. Overbygget er hvit på de fleste Skiløene, noen har grønne har jeg sett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 OK! En tidligere kollega hadde en Skilsø med grønt overbygg, og han brukte Polytrol på dette hvert år! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Nå vet ikke jeg hva du legger i sverter her. Men jeg fikk et problem på en relativt ny båt etter at den hadde stått vinteren igjennom med flytende parafin. Da var pakningen så løs at den svertet på buksebeinet om det kom borti pakningen. Det jeg gjorde var å vaske pakningen med aceton flere ganger etterhvert ble overflaten hardere og den sluttet å sværte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Nå vet ikke jeg hva du legger i sverter her. Men jeg fikk et problem på en relativt ny båt etter at den hadde stått vinteren igjennom med flytende parafin. Sikker på at det ikke var vaselinolje du brukte? Har hørt at det ikke er ideelt til gummilister.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Eg har samme problem på gummilistene, eg antar de er frå 1984. Hadde tenkt å prøve vaselinolje, men eg dropper nok det nå. Avventer fleire tips her Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seileren.. Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Problemet kom når jeg startet å vaske båten med svamp, da rant det svart "sot" nedover båten. Jeg prøver å vaske de først med Zalovann deretter smøre de inn med Polytrol. Kommer tilbake på hva resultatet ble. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.