Jump to content

Stavern gjestehavn har tatt tak!


Odd H

Recommended Posts

Nå er det endelig blitt nye drivere av gjestehavna i Stavern! De har pusset opp innvendig og lover forsvarlig drift INKL renhold av service-anlegget. Dette blir bra, driveren har annen næring i Stavern hele året og er virkelig en arbeidsom og hyggelig kar! Dette har både båtfolket OG Stavern fortjent og ventet leeenge på.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette var hyggelige nyheter. Jeg tror ikke jeg er alene om å synes at tidligere driftsansvarlige fraskrev seg alt ansvar om det kom til problemer.

Det som kunne vært interessant å få vite er om de har oppgradert det elektriske anlegget på flytebrygga. Det har definitivt vært underdimensjonert når det blir lagt båter utenpå hverandre. Det er knappest dimensjonert til det antallet båter som får plass inntil brygga.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Strømmen på brygga kjenner jeg ikke til, ansvaret for dette ligger jo på Larvik havnevesen og de er jo ikke gode... Ikke lett for oss i Stavern når den som skal forvalte VÅRE havneområder nærmest gir fullstendig f.... Ellers fikk jeg ikke med at nå er også drivstoff-salget tilbake!

Link to post
Share on other sites

Dette var pine meg på tide. Den gestehavna som var inntil i år har vært en skamplett for vakre Stavern. Dyrt var det å ligge i havna der i forhold til f. eks. Risør. Risør tar 200 spenn inntil 45 for båt, men Stavern tok vel over hundringsen mere. I tillegg at en skal betale for å komme inn i dusjen for så å måtte betale igjen for det varme vannet. Slikt irriterer i alle fall meg :thumbsdown:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Bartesam i det med å måtte betale for å betale for å dusje. Likeledes å betale for å gå på do. Dem som betaler havneavgift bør ha dette inkludert. Det kan fint løses med f.eks kode til sanitæranlegget, som det er b.a. i Strømstad.

Men nå er det vel Larvik havnevesen som driver brygga og privatperson som driver resten, så det blir sikkert umulig å få gjort noe med.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Dette er gode nyheter!

 

Sammen med "damene" til Bartesam har jeg brukt lokalpressen til å kjefte på kommunen og havnevesenet over forholdene der. Ser ut til at det endelig har litt effekt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tja. Tråden bærer jo preg av reklame mer enn noe annet. Problemene slIk vi har sett dem har på den ene siden vært strømforsyning på kaiene som tilsynelatende ikke innbefattes av driftsendringene og en uhemmet tillatelse

av fyll og spetakkel hele natten som i alle fall for oss ikke er forenlig med ferie. For meg gjelder nok her den gamle regelen om at "the proof of the pudding lies in the eating". Jeg skal høre om en sommer med fredelige kvelder i havnen før jeg tar en kveld der.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå vært på årets besøk i Stavern, og de har virkelig tatt tak.

 

Det er klart, trenger man en fredfull fredag eller lørdag kveld, så er ikke Stavern gjestehavn stedet. Nattklubben Losen er nærmeste nabo, og de er ikke stille.

 

Bortsett fra det, så har de pusset opp alle fasiliteter, laget egne toaletter for båtgjester hvor man trenger kode og ikke en femkroning for å komme inn. De har tatt også tatt bort automatene på dusjen for båtfolket slik at du ikke trenger femkroningen for å komme inn der. Nå er det bare tikroningen for varmt vann, som de fleste steder.

 

Toaletter og dusjer vaskes flere ganger om dagen, de har nå såpe og papirhåndklær som etterfylles jevnlig.

 

De har gjenåpnet havnekontoret som stort sett er betjent og de som jobber der smiler og er blide. De har enda ikke fått gratis rundstykker, men de kommer rundt og selger ferske rundstykker, brød og wienerbrød.

 

I år betalte jeg havneavgiften på 250,- med glede!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Og jeg kan legge til at da jeg lå på flytebrygga for tre dager siden var vi vel 9-10 kontakter på det meste på den ene strømpålen, og det holdt fint. Båtene lå da tre og fire utenpå hverandre.

Pluss, fruen på havnekontoret er veldig hyggelig. Så det ble to besøk i Stavern på oss i år. 230,- for 37 fot.

Hørte ingenting fra Losen i går kveld.

Link to post
Share on other sites

Kaster meg på jubelkoret. Vi var innom Stavern to ganger i år. Først på vei nedover (lå i tre dager) og så en natt på vei opp igjen. Har bare godt å si om gjestehavna og fasilitetene som tilbys. Som i alle gjestehavner er det for få strømuttak, men forgreninger ga alle jeg hørte om strøm uten at anlegget fikk problemer.

 

Vi lå på longsidebrygga som ligger rett over broa fra havnekontoret, og selv om vi hørte Losen var det ungen problemer med nattesøvn. Havnevertinnen var veldig hyggelig, og tok med hunden sin på jobb så datteren vår kunne gå tur med den og klappe den hver gang vi gikk forbi.

 

Eneste jeg har å utsette er at jeg fremdeles ikke har fått igjen den sluken jeg satt fast (i masta på redningsskøyta) da jeg fisket fra RS-brygga i 1982. Jeg er dog villig til å regne den som tapt. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kaster meg på jubelkoret.. Eneste jeg har å utsette er at jeg fremdeles ikke har fått igjen den sluken jeg satt fast (i masta på redningsskøyta) da jeg fisket fra RS-brygga i 1982. Jeg er dog villig til å regne den som tapt. ;-)

:thumbsup: Slikt storsinn kan man koste på seg, når havnefasilitetene er på topp :wink:

Link to post
Share on other sites

Flott å høre at Stavern har tatt skikkelig tak !

Det at havnekontoret er åpnet igjen er jo helt supert. Ordningen med at "hamburger-pusherne" skulle ha ansvaret for gjestehavna gjorde jo at de egentlig ga blaffen i det meste.

Høres også ut som kapasiteten på strøm/sikringer er øket betraktelig og det var vel der det skortet mest. Da gjenstår bare flere kontaktpunkter slik at man slipper spagetti og stadige utkoblinger når noen skal koble seg innpå. Liten vits med 3 og 4 trinns lading når den re-startes 10 ganger i løpet av døgnet. Dusjene høres også ut som man kan benytte nå.

 

Hvordan var det med vaskemaskiner/tørketrommler ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er det sikker den trommelen og maskinen som har stått der alltid. Tøyet må trommles i timesvis og blir heller ikke tørt da.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en link til denne tråden til hun som driver havnen nå, og fikk følgende tilbake i dag:

"Tusen takk for mailen. Mye fint å lese, og noen tips jeg kan ta med meg videre på evalueringsmøtet i slutten av august med Larvik Havn. Ser problemet i forhold til flere strømuttak, og dette er tatt opp og bestilt 3.stk.til som blir satt opp på flytebrygga.

Ønsker dere VELKOMMEN tilbake, og en riktig GOD sommer videre.

Sommerhilsen i fra Inger Kristine

Stavern Gjestehavn"

 

Det virker som om vi blir hørt. :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra at Stavern havn er blitt oppgradert, men når det gjelder strøm, hvorfor ikke skaffe seg et solcellepanel eller to, å bli selvfordynt i det vakre og solfylte sommerværet ?

 

Det finnes vel allerede mange tråder om strøm i båt, men jeg biter på.

 

Solcellepanel er sikkert vel og bra, men jeg har ikke noe fornuftig sted å ha det. Vil ikke ha det liggende på overbygget eller hengende på rekka, og targa eller passende (antenne-)mast har jeg (foreløpig) ikke. Jeg er åpen for solceller når jeg finner noe som passer på båten til en fornuftig pris. Inntil det lader jeg når jeg ligger i gjestehavn. Har hverken TV/DVD, kaffe- eller oppvaskmaskin, så det holder med det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En annen diskusjon ok, men strømbehovet ser ut til å være umettelig og opp-dimisjonering av el. anlegg vil selvfølgelig gi økte priser i marinaer, noe som kunne være unødvendig ved mer selvforsyning, særlig når solcellepaneler er så billige som i dag. Dette gjelder i særlig grad store motorbåter som drar med seg kjellerstuas el. fasiliteter på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jorda, jeg er enig i at strømforbruket har tatt av. Vi holder litt igjen hos oss, men har innsett at småjentene krever sitt. Derfor lader vi padder og telefoner i tide og utide, men har unngått flere av de populære strømforbrukerne. Er man på båt så er man på båt, ikke i kjellerstua.

 

Hadde jeg hatt et fornuftig sted for montering av solceller så hadde jeg vurdert det. Det er mulig jeg ikke er helt oppdatert på teknologien, men i mitt hode så ser jeg for meg at den heldige plassen jeg har ikke er ideell. Det skal ikke mye skygge til før panelet mister effekten...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det har vært en del snakk om nettopp ny gjestehavn i Larvik. Nå som ferga er flyttet ut på revet, så har det vært diskutert å ta av lokket som er lagt over den gamle fiskehavna ved tollboden og lage gjestehavn der. Lokket ble lagt på i sin tid for å lage plass til ventekø for gamleferga.

 

Et annet alternativ har vært i nærheten av Skottebrygga som jo er rett ved Sjøfartsmuseet, Colin Archer's gamle slipp og Tollerodden. Hadde vært fin det og, og en roligere havn i all slags vær.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...