Jump to content

Luftavfukter: EchoDry bedre enn Meaco?

Ipanema1

Recommended Posts

Jeg har nå "brukt opp" flere luftavfuktere fra Meaco (DD8/L). For meg virker det som om disse avfukterne gjør en grei jobb så lenge de virker, men levetiden er dessverre nedslående. Etter å ha opplevd at flere av Meacos avfuktere stanser eller begynner å slure og lage støy pga utslitt viftelager, har jeg nå kjøpt min andre EchoDry fra Clima Norge.

For meg virker EchoDry å være en mer robust maskin, med merkbart sterkere utblåsning. Klok av skade spurte jeg leverandøren om de har opplevd problemer med viftelagrene på EchoDry, men dette har visstnok ikke vært noen sak for dem.

Mine avfuktere står i rene lokaler i kjeller, garasje og båt, og det er ikke partikler i luften som har forårsaket slitasjen. Jeg begynner rett og slett å lure på om Meaco ikke tåler å stå i kontinuerlig drift? Jeg skulle gjerne sett en objektiv sammenlikning av de to merkene, både i forhold til effekt og levetid.

kan du spesifisere hva du mener med "kort levetid"?

Om de er nye, så vet du sikkert eksakt dato for når de ble kjøpt, tatt i bruk og omtrent når de ikke funket lengre. Hvilket bruksmønster har du hatt, tommelsymbol med 50%RF, eller full effekt kontinuerlig? Hva med støvsugingen av filteret?

Og om de er såpass nye, hvorfor har du ikke reklamert?

Jeg kjøpte mine første i England, da er det ikke så lett å reklamere siden en ikke er omfattet av norske forbrukerbestemmelser. En er kjøpt i Norge. Jeg anslår levetiden til ca ett år i gjennomsnitt. Som med alt annet utstyr bruker jeg det med forsiktighet og etter anbefalt vedlikeholdsintervaller. Jeg har således rengjort filter regelmessig og kjørt avfukteren moderat.

Jeg forstår godt at folk blir fornøyd første gang de tar slike avfuktere i bruk, men jeg mener levetiden selv på maks effekt bør være lengre.

Som nevnt - det hadde vært interessant å sett en objektiv sammenlikningstest mellom disse avfukterne.

Jeg har også "brukt opp" en Meaco på snaut to år men holder liv i den med litt intensiv rengjøring av og til. Viftemotoren har gitt seg en gang og da plukket jeg den opp, rengjorde og smurte opp igjen så har den fungert siden. Min står i en rimelig ren kjeller og har gått på bånn gass i et års tid og noe lavere effekt resten av tiden. Den samler MYE støv både i filteret og inne i maskinen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg har også svært dårlige erfaringer med MEACO DD8L. Til sammen har vi hatt 4 i familien på i overkant av 1 år og samtlige av disse hadde feil. Problemet med de er latterlig dårlig byggekvalitet. Samtlige har hatt ubalansert vifte/vifteaksel, der man tydelig ser at vifta beveger seg i 8-tall. Det og mest sannsynlig dårlige lager fører til slitasje og mye bråk/klapring etter noen få mnd. Den første jeg hadde ble så ille at jeg hørte den med ørepropper med døren lukket, når luftavfukteren stod ute i stua...og dette var på laveste viftehastighet. Andre feil har vært ødelagt hygrostat, den gikk og gikk helt til den ble overopphetet og gikk i alarm-modus. En annen en lakk vann om man brukte dreneringsrøret.

Samtlige stod kontinuerlig på max. effekt i fuktige leiligheter og kjellere (ca. 50-0% RF). Effektiviteten er det forsåvidt ikke noe å si på, men de tåler rett og slett ikke å bli brukt. Jeg var påpasselig med å rense filteret og de ble pent behandla, så brukerfeil er utelukka. Det burde også ringe noen bjeller når det kun er 1-års garanti på de og at forlengelse av garantien koster flesk (i UK koster dette opptil flere titalls prosent av kjøpesummen).

Vi har nå hatt 2 EchoDry Combi II avfuktere gående kontinuerlig på max. effekt i snart 5mnd. i henholdsvis en fuktig kjeller og en fuktig bod. Ingen problemer med hverken ubalanse, ulyder eller overoppheting. Jeg synes også den har bedre luftsirkulasjon enn Meacoen. Svingfunksjonen hjelper veldig her og er kjekk ved f.eks. klestørk. Større vanntank har den også (i tilegg til drenering såklart).

Ganske tøft av Clima-Norge å henge ut en konkurrent med bilder av hvor dårlige de mener konkurrentens løsninger er. Sånn bortsett fra det skal jeg ikke utelukke at EchoDry er en bedre luftavfukter enn Meaco sin, men synes både uthenging av konkurrenten og teksten som beskriver EchoDry er litt flåsete og useriøs av Clima-Norge her. Har en Meaco DD8L selv som har svevet vår, sommer og høst i to år nå. Altså ikke hele sesongen, men den har nå holdt ut til nå med daglig oppvirvling av støv når jeg beveger meg rundt den. Mulig den kollapser om et års tid, det kan ingen forutse. Men om jeg da skulle komme til å velge EchoDry i steden for Meaco kommer jeg nok til å handle den lokalt, ser Rettedal Bilkontroll selger dem til samme pris som de andre norske forhandlerne.

Javel, så bruksmønsteret er altså høy effekt og kontinuerlig bruk. Skulle tro dere har en sildrende bekk inn i båt, garasje eller huset om det er nødvendig. Men har dere ikke snakket med forhandler eller importør, og hvordan har isåfall det gått?

Selv om de står på max. effekt så skrur de ned effekten når de når ønsket relativ fuktighet. Poenget er at vifte og vifteaksel har vært i ubalanse på samtlige av de 4 Meaco DD8L vi har eid, noe som også øker belastningen på lagerene i tilegg til at lagerene mest sannsynlig er dårlige. Den første jeg kjøpte måtte jeg bruke et teppe under fordi den vibrerte sånn pga. dette. En slektning av meg kjøpte seg en DD8L han også, med samme feilen (ubalanse) og det er mest sannsynlig bare et tidsspørsmål før det blir ulyder på hans også. Dette har vært der på kjøpstidspunktet på samtlige, altså er det en mangel/feil. Det er derfor urelevant hvordan den har blitt kjørt, dette hadde endt med ulyder uansett, bare senere om den hadde blitt kjørt på laveste viftehastighet pga. mindre belastning. Sildrede bekk er forresten ikke langt unna sannheten, ene leiligheta jeg brukte Meacoen i var fuktsskadd og den fjerna 80l vann på ca. 2 mnd.

Jeg klagde til den norske forhandleren flere ganger, fikk tilsendt nye (med feil de også, som sagt) før jeg til slutt ga opp og fikk pengene tilbake.

Redigert av Dniel (see edit history)

Synes det lukter skjult agenda ved et par innlegg er. Dere jobber for clima Norge gjør dere ikke det, Dniel?

Eller er du samme person som trådstarter?

Beklager, men kunne ikke dy meg, for det er påfallende at en persons eneste innlegg gjelder en slikt innlegg, og ett helt nytt medlem av i dag umiddelbart skriver om dette også, samme ordlyd, samme opplevelse og nesten samme historie.

Eureka;

Som trådstarter beskriver jeg vel ingen sildrende bekk? Det må da la seg gjøre å vurdere konkurrerende produkter uten å bli møtt med usakligheter, det tror jeg de aller fleste av Baatplassens (for)brukere er best tjent med. Vi er vel alle opptatt av at produkter vi tross alt betaler flere tusen kroner for har en viss levetid.

Jeg er blitt mer og mer opptatt av hvor nyttig det kan være med fungerende luftavfuktere, her snakker vi jo virkelig om å ta vare på verdier. Poenget mitt er at jeg etter flere nedslående opplevelser (les kort levetid) med Meaco fant et konkurrerende merke som jeg håper i større grad holder det som loves. Så langt ser det greit ut, blir jeg skuffet skal jeg la høre fra meg i dette forumet.

Hei alle sammen,

Jeg jobber hos den norske importøren av Meaco, og dere får tolke mine ord deretter.

Meaco har solgt over 40.000 enheter av modellen DD8L i Europa. Også i Norge er det solgt svært mange. De aller fleste er veldig fornøyde med hvordan avfukteren fungerer. Når man selger så mange avfuktere så vil det fra tid til annen være noen som ikke fungerer. I de tilfellene så fikser vi problemet, eller gir kunden en ny maskin. De aller fleste er fornøyde med dette, men det er tydeligvis ikke alle. Det er kun ett tilfelle der vi ikke har klart å gjøre kunden fornøyd, og dermed betalt tilbake pengene for kjøpet. Dette er nok tilfellet som Dniel omtaler.

Dersom man leser andre tråder om avfuktere her på baatplassen, så ser man at også her er de aller fleste veldig positive til Meaco. Dessverre kan man tydeligvis ikke tilfredsstille alle. Jeg vil bare påpeke at dersom avfukteren er kjøpt i Norge har man muligheten til å kontakte både forhandler eller importør for å få hjelp. Vi er her hver eneste dag! Om man er misfornøyd skal man selvfølgelig få hjelp. Dette gjelder også Ipanema1 og Dniel. Ring eller mail oss gjerne, og vi hjelper til så godt vi kan.

Dniel nevner ett års garanti og ekstra kostnad for lengre garantitid. Han mener en skal være skeptisk på grunn av dette. Jeg vil da nevne at dette er vilkår som gjelder i England, og at det ikke har noe med Norge å gjøre. Dette er vanlig i det markedet de har der, og det bør ikke bekymre dem som handler i Norge.

Det at Clima Norge publiserer bilder av vår avfukter får stå for deres regning. Vi vil helst snakke om våre egne produkter. Siden det nå er tatt opp her så vil jeg få nevne at det ser ut til at de har brukt en gammel avfukter med det gamle filteret. Avfukterne som selges idag har et annet filter som fanger mer støv. Det er forresten veldig viktig å rense filteret ofte. Ta det ut og rens både filter og maskin med en støvsuger. Rene filter er nøkkelen til en lang levetid.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Jeg synes det er flott at importørene engasjerer seg og informerer.

Som det går fram av emnetittelen stilte jeg spørsmål om hvilken av to sammenlignbare avfuktere som fungerer best. Jeg setter pris på å kunne velge, dermed synes jeg det er fint at det er kommet flere leverandører av mobile avfuktere i en kvalitet som tross alt ligger høyt over variantene som leveres av Obs, Clas Ohlson og liknende.

At en dermed risikerer å bli beskyldt for å jobbe hos den ene importøren oppleves imidlertid litt nedslående.

Redigert av Ipanema1 (see edit history)

Vi har nå fjernet et par bilder og endret en setning. Det betyr at vi bare beskriver vårt produkt. Samtidig bør sies at vi ikke har skrevet navn eller merke på det ene eksempelet når det gjelder forskjeller. Vår tanke var at det er veldig vanskelig å forstå hva som er forskjellene på ulike avfuktere uten å nettopp beskrive forskjellene. Beklager herved flate tær og lover bot og bedring :smiley:

• 1 år senere...

Jeg har brukt en Maeco i ca. 3 år og nå har den tatt kvelden. (viften går ikke). Vurdere å kjøpe EchoDry hos Maritim. Er det noen som har brukt EchoDry i noen år, og kan fortelle meg noe om levetiden på denne? Jeg syntes 3 års levetid på et produkt som koster ca. 3000,- ikke er godt nok. All info om EchoDray mottas med takk :smiley:

Så vidt jeg husker må du dra av en gummi/plasthette før du setter inn slange i hullet på baksiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei godtfolk

Bedre Inneklima AS i Sandefjorf importerer Meaco. Selv om viften har stoppet så kan den helt sikkert repareres. Send den inn og la oss se på den. Ring 33470100 for å bli enige om retur, eller kanskje vi klarer å finne feilen over telefon.

Når det gjelder slangen så er det viktig at det er fall på slangen hele veien, og at slangen ikke ender opp i en kveil. Om det samler seg stillestående vann i slangen så kommer det ikke luft ut. Da blir det som en vannlås, og vannet kommer ikke ut. Med fall hele veien og slangen kappet til riktig lengde så går det som regel bra. Om vannet fortsatt går i beholderen så kan man lage et lite hull i slangen. Hullet skal være ca 4mm og være ca 20mm utenfor der slangen kommer ut av boksen. Hullet skal være på oversiden av slangen. Dette gjør at det kommer litt luft inn, og da renner vannet lettere ut. Prøv det så regner jeg med det ordner seg.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...