Jump to content

Tips til bytte til el-toalett Baltic

Gabi

Recommended Posts

Nå som jeg akkurat har blitt Baltic-eier begynner spørsmålene å strømme på.... Det jeg aller først lurer på er å bytte til elektrisk toalett. Jeg ser at Maritim har elektrisk toalett til 2200,- pluss eventuelt noen hundrelapper for styrepanel som gjør at den spyler etter fast tid.

Er det noen spesielle ting jeg bør tenke på i denne sammenheng? Septikktanken er ny og i plast på 125l. Er montert 1,5m unna. Shøvannsinntaket er montert i motorrom ca 2-3m unna.

Jeg har nettopp byttet til Jabsco Quiet Flush. Samtidig har jeg montert antihevertventiler til både inntak og utløp. Jeg hadde endel arbeid med modifisering av sokkelen for å få toalettet til å passe. Litt elektrikerarbeid var det også. Alt i alt mye arbeid, men toalettet virker ganske overbevisende og det er relativt stillegående (separat inntakspumpe). Så jeg er ganske fornøyd. Men toalettet er ganske dyrt. Jeg kjøpte mitt i USA og sparte jo noen kroner på det.

Eivind

Jeg mener og tror at det er standard Jabsco jeg har. Men jeg har egentlig mest lyst til å hive det og starte helt på nytt med min egen do...

Eivindch: hva var tanken bak ventilene du monterte? Noe du har opplevd som negativt som gjør at du monterer slikt eller er det en absolutt nødvendighet?

Jeg ser at Seatronic har silent flush. Pumpa for vannet bør vel fortrinnsvis stå nærmest inntaket kanskje slik at antall meter suging blir minst mulig? Eller er det ikke så farlig?

Monter pumpen for vann der det er mest hensiktsmessig. På sugesiden bruker du slange med spiral slik at den ikke kan suges flat. Jeg har også antihevertventiler, men det er bare fordi toalettet står under vannlinjen. Antihevertventiler hindrer at vann kan renne feil vei inn i båten. Står ditt toalett over vannlinjen kan du bare glemme det.

Balticen har doen over vannet... så lenge alt står bra til...

Noen som kjenner til Flush deluxe utgaven? Noe å trakte etter?

Jabsco quiet flush deluxe

http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/jabsco-quiet-flush-deluxe-p-4358

Jeg mins å ha lest at det beste er å ha stor potte?

Jabsco quit med stor potte:

http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/jabsco-quiet-flush-p-3111

Er det vanlig å bruke sjøvann til spyling? Det er slik den manuelle er i dag. Jeg ser at man kjøpe magnetventil hvis man vil bruke båtens eksisterende ferskvannopplegg, men er det noen fordeler med det?

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/magnetventil-12v-p-3450

Det selges også bryter til el-toalett, er det noe fordel hvis jeg kjøper en Jabsco elektrisk?

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/bryter-til-el-toalett-p-2093

Noen andre ting å tenke på for meg da før jeg "løper og kjøper..."? Noe elektrisk å tenke på bortsett sikkert å ha sikring på + en?

For noen år siden kjøpte jeg Jabsco quiet flush og der var bryter for betjening av toalettet med i settet. Har du plass kjøper du selvfølgelig stor bolle. Jeg har i alle år brukt sjøvann til spyling. Bruker også eddik, klor,frostvæske samt grønnsåpe. Eddik skal hindre at det dannes urinstein. Deluxe utgaven er fin hvis du får den til å passe.(lettere renhold). Elektrisk er det vel bare å passe på at du får rett tverrsnitt på strømledningene avhengig av avstanden til batteriet eller koblingspunktet du velger å bruke.

• 1 måned senere...

Ehem....jeg glemte en ting.....

Jeg glemte at det ikke var jeg som bestemmer her i huset.

Det er jo kona....

Og når jeg fortalte om min fortreffelige ide med elektrisk toalett så spurte hun tørt: "Åssen ska vi få gått på dass da når batteriet er tomt når vi ligger utpå"?

Hvorpå jeg som helt uforbredt på det spørsmålet svarte intelligent "nei, assa det...nei....emmm....."

Hun var helt fornøyd med manuell dass hu, sa hu.

Så jeg skjønte at dette må nok jobbes mere med hvis det skal bli elektrisk dass etter hvert......!

Redigert av nopain99 (see edit history)

noepain99: Sitat: Septikktanken er ny og i plast på 125l.

Forstår at du nylig er blitt eier av "ny" Baltic, gratulerer. Nå leveres jo Baltic vanligvis med aluminium septiktank Kjenner du årsaken til at forrige eier skiftet til plasttank? Plast er jo utvilsomt det beste hva gjelder tæring p.g.a. urin/sjøvann. Hvilken mod er båten? Tipper at forrige eier fikk lekkasje på tanken etter tæring. Jeg har selv en 2006 mod, hadde nettopp en storrengjøring av septiktanken og så tydelige tæringer i innsveisingen for gjengeparti til nivågiver i lokket. Voldsomt med urinstein/grus/avleiringer som var vanskelig å få bort selv etter ett døgn i eddiksoppløsning.

Hadde vært artig å vite hvor forrige eier kjøpte tanken, og hvorfor.

Carwell

Carwell: Plasttanken ble bytte i 2007 av forrige eier uten at jeg spurte om hvorfor han byttet. Tanken er fra Plastivent.no som er spesialistert på ...plast.... . Båten er fra 1985. Jeg har ikke sjekket noe på denne tanken som forøvrig ikke har nivåmåler... Han hadde byttet til en kvalitetspumpe som tålte tørrkjøring etter at han ble lei av at de ble ødelagt av .....nettopp....tørrkjøring. Sålenge plasten er laget for kloakk må dette være en god løsning, kan ikke skjønne annet. Vi har ikke opplevd ennå iallefall noe kloakklukt.

Redigert av nopain99 (see edit history)

nopain99: Takk for svar. Når det gjelder septik, er det nok bare riktig produsert plast som er holdbart over tid. Både syrefast og aluminium (spesielt aluminium), tæres kraftig av urin. Jeg må nok en eller annen gang skifte til plast. Kunsten er bare å gjøre det før man opplever lekkasje, gjerne fra sveisefuge. Jeg skal sjekke ut Plastivent.no så jeg har en ide om inn/utløp og dim. Har du ikke mulighet for nivåmåler på tanken, finnes det enkle nivåmålere som plasseres på utsiden av tanken http://www.seatronic.no/toaletter-septiktankmalere-c-104_389, da har du i alle fall en indikasjon.

Carwell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...