vestover Startet 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2013 Jeg har nylig kjøpt en Hunter 19, og er stolt som en hane for dét. Nå er det imidlertid slik at uansett hvor mye jeg kun ønsker å seile, er en påhenger godt å ha, og det skal jeg ta konsekvensene av. Men jeg har ikke peiling på hvor sterk den bør være. Båten har en ranglete brakett (som jeg kanskje vil bytte ut, om den er _for_ ranglete) men jeg antar at lang stamme er nødvendig. Spørsmålet er: ekstra lang? Disse synes jeg det er værre å finne, og jeg skulle gjerne fått tak i noe brukt. Lurer på om det er tilstrekkelig med lang. I tillegg hører jeg mye om at manøvreringa er vanskelig uten en slik fjernkontroll som man kan få, men båten er kun 19 fot, kan det være så ille da? Og hestekreftene, da. Jeg tenkte å legge med rundt fire, fem. Er dette trygt? Kommer man seg fram, tross for medium pluss vind? Tar gjerne imot tips! Sitér dette innlegget Link to post
Orca1990 Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Hei! Hvor kjøpte du den? Er dette den som omtales som Hunter 170? Ser etter en. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Hvis du søker her på forumet er det flere tråder om temaet. Jeg vil anbefale 5-6 hester med lang eller ekstra lang stamme og saildrive, dvs propell som passer seilbåt. Går du opp til 8-10 hk får du mer kraft og to sylindre som gir mindre vibrasjon, men desverre mye mer vekt. Det er en fordel om gearspaken er foran på motoren, eller aller helt på gass/rorkulten, ikke på siden. Manøvrering er helt grei uten fjernkontroll så lenge du når motoren greit, vanligvis har du jo veldig god tid ved manøvrering av seilbåt pga dyp kjøl og mye masse. Du har dessuten fordelen at du kan vri motoren og få en svært kort svingradius. Den største ulempen med påhenger er at dersom det er store bølger vil motoren duppe ut og inn av vannet. Er det medium pluss vind så seiler du m.a.o. En annen ulempe ved de fleste påhengere er dårlig effekt i revers fordi du bakker inn i eksosstrømmen i navet. Yamaha har noen modeller for seilbåt der dette unngås ved at eksosen ikke går ut gjennom propellnavet når du bakker. Men med litt trening går det sikkert greit med andre motorer også, bare ta det med ro og husk at båten ikke stopper på millimetern. Skal du lade batteriet så pass på å få en motor som fungerer godt for dette, gjerne med innebygget regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.