futura Startet 4.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2005 Ønsker å finne linker til septiktanker da min gamle aluminiumstank korroderete bort. Hvilket materiale er best da jeg ikke ønsker at dette skal skje igjen fysj. Det går nå direkte i sjøen ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Det har vært skrevet en del om septik på forumet tidligere, hete diskusjoner så vidt jeg husker. Hulda starter sveising av tanken(e) sin(e) neste måned. Trikset med AISI 316L er at sveisen må "pikles" innvendig. Og at man virkelig benytter elektroder (eller TIG, eller MIG) av rett kvalitet. Da vil tanken ventelig leve luktfritt i 20 år +++. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Er enig med Hulda at det har vært skrevet mye om dette tidligere, og det er omtrent like mange meninger om hvorfor det ene er bedre enn det andre. Stauden har akkurat i dag fått ferdig sin nye 114 liters septik tank, regner med at det blir glede under dørken da . Den er sveiset i 2 mm 316 syrefast plate, tanken er deretter syrevasket innvendig og utvendig og tror du jaggu meg ikke guttene plolerte den utvending også... Den kan nesten brukes som et møbel. Det som er viktig er at det benyttes riktig tilsatsmateriale ved sveisingen(hos meg ble det benyttet 2mm ESAB for 316 elektroder), og at man er sikker på materialet i platen virkelig er syrefast(316) og rustfritt (304). Fikk også satt inn skikkelig lufting, ble et 25mm rør og da blir det skikkelig ventilasjon i dunken, håper jeg da, hvis ikke kan det fort bli . Jeg har ikke noen erfaring med plast til dete formålet, men mange andre har og det fungerer bra. Jeg sier som gutta her på verkstedet (i Qatar), "gud er god og stål er strekt" så det holder sikkert Ny 70 L varmtvannstank er også blitt ferdig og er til isolering nå, to syrefaste lyddempere er også klare, vet ikke om de fungere ennå. Ny targabøyle og vinkelsofa til takterassen er også blitt ferdig, dette i polerte 25mm syrefaste rør. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 to syrefaste lyddempere er også klare, vet ikke om de fungere ennå. Hulda er nettopp ferdig med lyddempere/vannlåser, en på hvert rør (dobbelt anlegg) med dumping av overskuddsvann. Det har blitt en herlig, lav brumming nede i bassregisteret. Motoren går lettere gunnet mindre motstand i eksosen. Perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.