Jump to content

Hvilke olje på hvilke drev?

Ribtjenester

Recommended Posts

Hei nå i disse vår service tider står oljeskift på drev sentralt.

På forrige båt satt det Dph drev, her var det viktig og bruke Volvo sin olje SAE 80w90 med kvalitet api-gl-5.

Og nå har jeg 290 drev på båten min, her skal jeg bruke vanlig motorolje, syntes dette høres litt rart ut, hva skjer hvis jeg heller gearolje på drevet?

En kompis som har en yrkesbåt med DPR drev skiftet i år til mercruiser olje, og drevet ble mer rolig i gearingen.

Kan jeg feks bruke Castrol syntax limited slip gearolje, dette brukes på gearkasser til bla rallybiler og andre ekstremt belastede gearkasser.

Takk for gode innspill:)

www.ribtjenester.no

På Volvo personbiler var girkassene tidligere laget for å benytte motorolje i girkassen. Dette var også tilfellet på drevene i begynnelsen men da duoprop drevet kom gikk man over til gear-olje. Så 290SP klarer seg med motorolje mens 290DP må ha girolje. LS olje er girolje med et tilsetningsstoff for lammellsperre og det skal du ikke ha. Castrol har forøvrig prima girolje uten LS-tilsetning. At giringen kjennes mykere er ikke nødvendigvis bare bra. Mercruiser har mye mindre oljevolum på sine drev og det er vanlig at oljen blir brent til tross for korrekt skiftintervall. jeg ville ikke ha eksperimentert med å benytte noe annen olje enn det som produsenten foreskriver.

Motorolje var vel på de gamle 280-290 drevene og MS kassene...?

Du har vel DP-E og KAD44?

I så fall mener jeg det er 75w90 og API GL-5. Samme som DP-H.

DPG som sitter på KAD 300 skal ha den dyre 75w140 oljen.

Se her. Fin oversikt over de forskjellige VP drevene: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...