Ribtjenester Startet 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2013 Hei nå i disse vår service tider står oljeskift på drev sentralt. På forrige båt satt det Dph drev, her var det viktig og bruke Volvo sin olje SAE 80w90 med kvalitet api-gl-5. Og nå har jeg 290 drev på båten min, her skal jeg bruke vanlig motorolje, syntes dette høres litt rart ut, hva skjer hvis jeg heller gearolje på drevet? En kompis som har en yrkesbåt med DPR drev skiftet i år til mercruiser olje, og drevet ble mer rolig i gearingen. Kan jeg feks bruke Castrol syntax limited slip gearolje, dette brukes på gearkasser til bla rallybiler og andre ekstremt belastede gearkasser. Takk for gode innspill:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 På Volvo personbiler var girkassene tidligere laget for å benytte motorolje i girkassen. Dette var også tilfellet på drevene i begynnelsen men da duoprop drevet kom gikk man over til gear-olje. Så 290SP klarer seg med motorolje mens 290DP må ha girolje. LS olje er girolje med et tilsetningsstoff for lammellsperre og det skal du ikke ha. Castrol har forøvrig prima girolje uten LS-tilsetning. At giringen kjennes mykere er ikke nødvendigvis bare bra. Mercruiser har mye mindre oljevolum på sine drev og det er vanlig at oljen blir brent til tross for korrekt skiftintervall. jeg ville ikke ha eksperimentert med å benytte noe annen olje enn det som produsenten foreskriver. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Motorolje var vel på de gamle 280-290 drevene og MS kassene...? Du har vel DP-E og KAD44? I så fall mener jeg det er 75w90 og API GL-5. Samme som DP-H. DPG som sitter på KAD 300 skal ha den dyre 75w140 oljen. Se her. Fin oversikt over de forskjellige VP drevene: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf Redigert 22.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Har nettopp vært gjennom det på mine 290dp-e drev. La-sa i Oslo solgte meg 80-90 olje, og Lasa i Son solgte meg 75-90 syntetisk. Det viste seg til slutt at de i Son hadde rett... Ikke lett å bli klok på... Sitér dette innlegget Link to post
lofotkonge Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Vil det være noen forskjell på om en bruker 75W-90 og 80W-90 , så lenge begge opfyller API GL-5? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Vet ikke, men hadde vel holdt meg til spec. -Om ikke annet enn for magefølelsen, da det knases mange drev ila et år (til VP's glede). Redigert 23.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Jeg snakker her om original olje. 80-90 er ikke syntetisk, det er 75-90 fikk jeg opplyst. Lasa i Son sa jeg IKKE måtte benytte 80-90 uansett fabrikat... Oljen er dyrere, men Jeg vil som sap_2000 sier beholde magefølelsen gjennom sesongen Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Vil denne være ok på et nyere DPH drev? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Den holder vel ikke VP spec ift viskositet over hele temperaturområdet, så antar svaret er nei i prinsippet? Mente girolje til DPH var 75W-90 originalt, men at de nå har kommet med en ny som er oppgitt til 75W-140 som skal holde viskositet bedre ved høyere temperatur. Redigert 16.April.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.