tobixen
20 hours ago, tobixen said:Joda, det kan godt være at det er situasjoner hvor det ikke finnes bedre alternativer enn å kjøpe dette apparatet
For enkelte er 50 kNOK lommerusk, mens andre har kjøpt en hel båt for en brøkdel av dette beløpet (og atter andre eier ikke økonomisk teft). Jeg har forståelse for at argumentet om "svært høy kWh-pris" ikke helt biter på for de som måtte mene at 50 kNOK er lommerusk (samt de som ikke eier økonomisk teft). Allikevel undrer jeg meg over om man har vurdert alt av alternative løsninger.
Både solcellepaneler og vindmøller har sine ulemper (plassbruk og estetikk), så for enkelte har det helt klart en verdi å slippe unna å installere et panel eller en mølle på båten. Aggregat eller motorladning på tomgang lager både bråk og merkbar forurensing (og plager ikke bare båtbrukerene, men også nabobåtene), så det har helt klart en verdi å slippe unna slike ladekilder.
Da ser jeg bare ett alternativ igjen - og det er en større batteribank. Kan en heftig batteribank av lithium-ion kunne erstatte en EFOY? Batterier veier og tar plass, men det gjør vel gjerne EFOY'en også (pluss lagring av drivstoff til den). En batteribank er noe helt annet enn en EFOY, ettersom den må lades - men for de fleste av oss er ikke dét noe stort problem, vi starter regelmessig motoren og besøker regelmessig havner med landstrøm.
Jeg anslår at man kan installere 600 Ah i Li-Ion-batterier for samme pris som EFOY'en. En splitter ny EFOY kan levere 8.75A. Med forutsetning at snittspenningen er det samme, så betyr det at dersom man velger å investere i Li-Ion-batterier i stedet for EFOY, ankommer en uthavn med fulladede batterier, og tilfeldigvis har et snittforbruk på 8.75A, så kan man ligge der i underkant av tre dager på samme plass - mens man med EFOY'en kan ligge (tilnærmet) uendelig lenge. Tre dager uten landstrøm eller motorlading er normalt i mitt tilfelle.
Batterier har heller ikke uendelig levetid, så batteribanken her gir altså ingen fordeler sammenlignet med EFOY. (og regnestykket er selvfølgelig en tilnærming, energimengden avhenger også av nøyaktig spenning - det er stor forskjell på 11.5V og 14.4V).
Ut fra dette, så kan EFOY fortsatt gi mening.