Stjernen ! Startet 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2013 Hei var nede og så på båten idag og hadde tenkt og montere en belgpumpe.Men slangen fra tank-fødepumpe-diselfilter er av denne harde plast lign.Hvor høyt blir trykket i denne slagen,tenkte og tre en bensin slange med belg pumpe utenpå denne harde slangen,og skru til med slangeklemmer.Men vil dette bli tett tro ?? Planen min er nå ! Som dere ser på bilde er jo slangen skrudd på filterhuset med en slangeklemme.Der hadde jeg tenkt og skru av slangen tre den noen cm inn i en vanlig gummi slange med belg,for så og en liten slange bit på andre enden som blir festet i filterhuset.På denne måten slipper jeg kappe slangen,og kan enkelt pumpe opp disel ved lufting. Må vel bruke noe lign slange som er på tillbakeføringen av diesel.Grunnen til alt dette er å slippe lufte ved dysene,og kunne pumpe meg til land om den automatiske evt går istykker . Noen meninger,er jeg helt på jorde tro ! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Hva mener du er mest sannsynlig: At du havner i steinene pga. at den påhengte forpumpa kvelder, eller luft og elendighet pga det blærearrangementet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Det er snakk om sikkerhet også,hva om pumpen går istykker ?Liker muligheten og kunne pumpe meg til land.Utfordringen blir bare og få det tett ja. Derfor jeg lurte på forslag ! Redigert 23.Mai.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Med all respekt så ville jeg satt et mye større "hva om" foran et oppsett med diverse slangeklemmer og biter av plast- og gummislange enn ei nogenlunde ettersett påhengt pumpe. Men om du skal ha ei sånn blære, så bruk riktig slangediameter og minimalt med koblinger, overganger, stykker og biter. Og kjøp ei blære beregna for diesel som har stusser som gjør at man kan få det tett. De fås til slanger i de fleste relevante metriske og tommestørrelser http://www.ebay.co.uk/itm/8mm-Fuel-Primer-pump-Petrol-Diesel-inline-non-return-/360384378555?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53e89536bb#ht_1015wt_904 http://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL-IN-LINE-DIESEL-PRIMER-PUMP-REPLACE-960251463-/290687568973#ht_1978wt_1399 Redigert 23.Mai.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Bruk ihvertfall slange som er beregnet for diesel Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Har vel vært noen innlegg på forumet fra folk med dårlig erfaring i å legge den blæra mellom forpumpa og filteret. Det beste er vel å ha den før forpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Mellom tank og grovfilter har jeg montert pumpe, ikke blærepumpe dog Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 (redigert) En tanke jeg gjør meg: Denne stive "plastslangen", er det egentlig en gummislange som over tid har blitt stiv? Kanskje på tide å bytte den? En stiv slange vil mye lettere kunne sprekke/knekke/ryke pga vibrasjoner i motoren og da står du der, enten med blærepumpe eller ikke! Hvis du bytter får du friske slanger og kan sette inn blærepumpa der det er mest hensiktsmessig. Ville antageligvis kjøpt inn to slike blærepumper slik at en kan ligge som reserve i tilfelle den som er montert skulle gå i stykker. Redigert 24.Mai.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Mellom tank og forfilter ja. Men dropp alle tulleskøyter. Bytt all slange med egnet slange i riktig dimmensjon som passer rett på banjoer og nipler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Skift slange ja, så burde det bli bra. Luftingen blir mye enklere enn før. Men den der ideen om å pumpe deg til lands hvis matepumpa svikter har jeg mindre tro på.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Jeg har min mellom vannutskiller og matepumpe. Funker meget bra. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
DieselDahl Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Hvis du mener det er en risiko for at fødepumpen tar kvelden: bytt den før den blir for gammel. Hvis du trenger håndpumpe: bytt til en filterholder med pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Disse plast slangene tror jeg ikke har vært myke ! Sett det i flere båter så man ikke får knekk på diesel tilførslen.Så er den skrudd/festet på en spesiell måte i matepumpa.Bare den ene enden som har slangeklemme.Noen som vet hvordan slangen er festet i pumpen ?Vanlig bensin slange tåler vel diesel eller ?Tenke og bruke sånn slange/belg som finnes på vanlige utenbords motorer. Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Ut fra det eg klarer sjå på bildene, så ser eg bare det eg forbinder med gamle slanger. Eg kjenner ikkje til at det er benyttet noe løsning av plast i båt, og har aldri sett det. Men eg har sett det i bil. Det er sikkert mindre krav om branhemmende matrialer i maskin på bil. På det siste bildet ser det ut som kobberrør. Dersom det er plast så er det sikkert laget på samme måte som kobberrør. Presshylse inni enden og klemring på utsida. Du får kjøpt slangestusser som passer i samme gjengene. Eg trur biltema har som passer : http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-254350/ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Den slangen du har er i utgangspunktet ganske stiv. Skal ikke kverne mer på denne tråden, men jeg tror du er i ferd med å sikre deg til en mer usikker og sårbar løsning. For det er tydeligvis en slags sikkerhet du vil oppnå. Ikke forenkla avlufting. Har ennå ikke skjønt hvorfor du ikke tar en gjennomgang av forpumpa di (ser ut som om den kunne trenge det). Sjekker mebran etc. Når du ser hvor enkelt og robust den er oppbygd vil du skjønne at du er på fullstendig feil spor. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Har renset hele disel sløyfa så alt i orden ! grunn til belg,var att jeg ikke fikk kimet frem bensin til dysene ved lufting. Og den manuelle fødinga virker ikke.Så er jo igrunn til lufting.men greid meg uten så alt i orden nå ! Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Tar opp igjen denne tråden da jeg funderer på å montere en belgpumpe mellom tank og grovfilter for å lette arbeidet med å bytte dieselfiltere. Ser betenkingene om mulige komplikasjoner med dette. Dette er vanlig på endel biler og jeg hadde det på en Renault. Denne sluttet å fungere(dvs. pumpet ikke), men det ga ingen driftsfortyrrelser så jeg kan ikke se at det skal være noen problemer med dette så lenge det er rett gummi i belgpumpen. Har kikket på denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-95-mm-2000037660/ samt lest litt i denne forskningsrapporten om diverse gummiblandinger i diesel drivstoffsystemer: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:642457/FULLTEXT01.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Hei blueline, har hatt dette i Gunga Din i vart fall i 10 år uten problem, gjør det veldig enkelt o skifte filter. nå husker jeg ikke hvor jeg kjøpte belgen (troligvis ikke BT).....o jeg hadde ikke tanke på hvilket gummimtrl det er i den. tenkte bare tåler den bensin så tåler den vel diesel. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
trekko Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Jag vurdere at bytte ut mitt første filter, som sitter foran motorns forpumpe og filter med en slik en. Den har en pumpe som man finner i mange biler. Da kan man trykke diesel gjennom alle filter og pumpen og filterbytten og lufting får som en dans etterpå. http://www.ebay.com/itm/DIESEL-FUEL-WATER-FILTER-SEPARATOR-ASSY-CAV-296-C-W-HAND-PRIMER-/281517943396?hash=item418bc6ea64:g:GCUAAOxy3HJTI0Ur Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Systemet jeg lagde fungerer utmerket ! Ingen problemer siden det ble montert. Lufting er gjort på 10 sek. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 (redigert) Jeg har en belgpumpe med motoren, men den er koblet inn på et t-stykke og med stengeventil foran. På den måten kan jeg pumpe frem diesel helt til motor, uten å måtte endre tilførselslange annet enn med et t-stykke. Når jeg pumper holder jeg bare en bøtte under, og stenger ventil når det kommer diesel. Sitter på en blindplugg i enden så ikke det kommer dieselsøl etterpå. Redigert 21.Oktober.2016 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.