Jump to content

Plassering av belg pumpe til lufting av diesel !

Stjernen !

Recommended Posts

Hei var nede og så på båten idag og hadde tenkt og montere en belgpumpe.Men slangen fra tank-fødepumpe-diselfilter er av denne harde plast lign.Hvor høyt blir trykket i denne slagen,tenkte og tre en bensin slange med belg pumpe utenpå denne harde slangen,og skru til med slangeklemmer.Men vil dette bli tett tro ??

Planen min er nå !

Som dere ser på bilde er jo slangen skrudd på filterhuset med en slangeklemme.Der hadde jeg tenkt og skru av slangen tre den noen cm inn i en vanlig gummi slange med belg,for så og en liten slange bit på andre enden som blir festet i filterhuset.På denne måten slipper jeg kappe slangen,og kan enkelt pumpe opp disel ved lufting.

Må vel bruke noe lign slange som er på tillbakeføringen av diesel.Grunnen til alt dette er å slippe lufte ved dysene,og kunne pumpe meg til land om den automatiske evt går istykker :confused: .

Noen meninger,er jeg helt på jorde tro !

bilde

Med all respekt så ville jeg satt et mye større "hva om" foran et oppsett med diverse slangeklemmer og biter av plast- og gummislange enn ei nogenlunde ettersett påhengt pumpe.

Men om du skal ha ei sånn blære, så bruk riktig slangediameter og minimalt med koblinger, overganger, stykker og biter.

Og kjøp ei blære beregna for diesel som har stusser som gjør at man kan få det tett. De fås til slanger i de fleste relevante metriske og tommestørrelser

http://www.ebay.co.uk/itm/8mm-Fuel-Primer-pump-Petrol-Diesel-inline-non-return-/360384378555?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53e89536bb#ht_1015wt_904

http://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL-IN-LINE-DIESEL-PRIMER-PUMP-REPLACE-960251463-/290687568973#ht_1978wt_1399

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

En tanke jeg gjør meg: Denne stive "plastslangen", er det egentlig en gummislange som over tid har blitt stiv? Kanskje på tide å bytte den? En stiv slange vil mye lettere kunne sprekke/knekke/ryke pga vibrasjoner i motoren og da står du der, enten med blærepumpe eller ikke! Hvis du bytter får du friske slanger og kan sette inn blærepumpa der det er mest hensiktsmessig. Ville antageligvis kjøpt inn to slike blærepumper slik at en kan ligge som reserve i tilfelle den som er montert skulle gå i stykker.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Skift slange ja, så burde det bli bra. Luftingen blir mye enklere enn før. Men den der ideen om å pumpe deg til lands hvis matepumpa svikter har jeg mindre tro på....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Disse plast slangene tror jeg ikke har vært myke ! Sett det i flere båter så man ikke får knekk på diesel tilførslen.Så er den skrudd/festet på en spesiell måte i matepumpa.Bare den ene enden som har slangeklemme.Noen som vet hvordan slangen er festet i pumpen ?Vanlig bensin slange tåler vel diesel eller ?Tenke og bruke sånn slange/belg som finnes på vanlige utenbords motorer.

Se bilde.

bilde

Ut fra det eg klarer sjå på bildene, så ser eg bare det eg forbinder med gamle slanger. Eg kjenner ikkje til at det er benyttet noe løsning av plast i båt, og har aldri sett det. Men eg har sett det i bil. Det er sikkert mindre krav om branhemmende matrialer i maskin på bil.

På det siste bildet ser det ut som kobberrør. Dersom det er plast så er det sikkert laget på samme måte som kobberrør. Presshylse inni enden og klemring på utsida. Du får kjøpt slangestusser som passer i samme gjengene. Eg trur biltema har som passer : http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-254350/

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Den slangen du har er i utgangspunktet ganske stiv.

Skal ikke kverne mer på denne tråden, men jeg tror du er i ferd med å sikre deg til en mer usikker og sårbar løsning. For det er tydeligvis en slags sikkerhet du vil oppnå. Ikke forenkla avlufting.

Har ennå ikke skjønt hvorfor du ikke tar en gjennomgang av forpumpa di (ser ut som om den kunne trenge det). Sjekker mebran etc. Når du ser hvor enkelt og robust den er oppbygd vil du skjønne at du er på fullstendig feil spor.

Har renset hele disel sløyfa så alt i orden !

grunn til belg,var att jeg ikke fikk kimet frem bensin til dysene ved lufting.

Og den manuelle fødinga virker ikke.Så er jo igrunn til lufting.men greid meg uten så alt i orden nå !

• 3 år senere...

Tar opp igjen denne tråden da jeg funderer på å montere en belgpumpe mellom tank og grovfilter for å lette arbeidet med å bytte dieselfiltere. Ser betenkingene om mulige komplikasjoner med dette. Dette er vanlig på endel biler og jeg hadde det på en Renault. Denne sluttet å fungere(dvs. pumpet ikke), men det ga ingen driftsfortyrrelser så jeg kan ikke se at det skal være noen problemer med dette så lenge det er rett gummi i belgpumpen. Har kikket på denne:

http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-95-mm-2000037660/

samt lest litt i denne forskningsrapporten om diverse gummiblandinger i diesel drivstoffsystemer:

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:642457/FULLTEXT01.pdf

Hei blueline,

har hatt dette i Gunga Din i vart fall i 10 år uten problem,

gjør det veldig enkelt o skifte filter.

nå husker jeg ikke hvor jeg kjøpte belgen (troligvis ikke BT).....o jeg hadde ikke tanke på hvilket gummimtrl det er i den.

tenkte bare tåler den bensin så tåler den vel diesel.

S/Y Gunga Din

Jag vurdere at bytte ut mitt første filter, som sitter foran motorns forpumpe og filter med en slik en.

Den har en pumpe som man finner i mange biler.

Da kan man trykke diesel gjennom alle filter og pumpen og filterbytten og lufting får som en dans etterpå.

http://www.ebay.com/itm/DIESEL-FUEL-WATER-FILTER-SEPARATOR-ASSY-CAV-296-C-W-HAND-PRIMER-/281517943396?hash=item418bc6ea64:g:GCUAAOxy3HJTI0Ur

Jeg har en belgpumpe med motoren, men den er koblet inn på et t-stykke og med stengeventil foran. På den måten kan jeg pumpe frem diesel helt til motor, uten å måtte endre tilførselslange annet enn med et t-stykke. Når jeg pumper holder jeg bare en bøtte under, og stenger ventil når det kommer diesel. Sitter på en blindplugg i enden så ikke det kommer dieselsøl etterpå.

Redigert av eriklepe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...