Jump to content

Fra Oslo til Grebbestad


Tore1970

Recommended Posts

Velkommen på BP Tore. Vet ikke avstanden nøyaktig, men anslår den til 90Nm. Holder du 20kn. i snitt bruker du da en 4,5 til nærmere 5 timer hvis du går direkte. Raskeste veien blir ut Oslpfjorden, rundt Hvaler og ned Kosterfjorden. Regner med at du har oppdaterte kart/kartplotter for da ser du at det finnes mange muligheter til å stikke Babord og inn til Grebbis etter at du har passert Koster.

God tur

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal du gå mest mulig skjærmet: Moss - mellom Hellene/Sletter og Larkollen - videre sørover ned til Strømtangen fyr - legg om kursen øst mot Kjøkøya, gå under brua, videre gjennom sundet øst så du kommer ut der leia inn til Fredrikstad går - sikt sør-øst og gå rett sør for Ramsøy videre mot Singlefjorden, drei sørover og gå ut singlefjorden og sikt på den grønne staken ved Tjurholmen, gå gjennom her og du har rak linje til inn mellom N Långøn og Tångarna - følg staker videre sør og drei øst rett etter rød stake utenfor Strømstad

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel si at om du ikke er i stand til å ta ut en rute fra Oslo til Grebbestad så bør du vurdere om du har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre turen på en sikker måte. Har du kart over strekningen og har den nødvendige basiskunnskap så bør du klare dette selv.

Dette er ikke skrevet for å være ufin men det er slik jeg ser. det.

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du vil ha tips når du går i ukjent farvann jeg :smiley: Men det avhenger litt av formålet med turen også. Om du vil gå skjermet eller det er en ren transportetappe.

For å fortsette den skjermede ruten Dante gav deg, er det fint å fortsette ned Kosterfjorden, og inn til Resö. Følg leden ned til Havstensund. Ut fra Havstensund kommer du til den "beryktede" Gulahumpen som kan være rotete ved mye vind. Men med din båt er denne strekningen gjort unna på 5 min... Gå inn til Munksund og følg videre og rundt neset til Grebbestad.

Det er en fin strekning du skal ut på og det meste kan som du se gå innaskjærs.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel si at om du ikke er i stand til å ta ut en rute fra Oslo til Grebbestad så bør du vurdere om du har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre turen på en sikker måte. Har du kart over strekningen og har den nødvendige basiskunnskap så bør du klare dette selv.

Dette er ikke skrevet for å være ufin men det er slik jeg ser. det.

Helt enig, og slik er den brutale og virkelige verden.

Link to post
Share on other sites

Mange av de små, trange rutene er det enklere å få råd om enn å sitte å detaljstudere kartene tenker jeg. Trodde det var litt av poenget med forum som dette...

 

Et tips til. Etter Gule Humpen, ved den grønne staken, fortsett inn Munksud, gå så indre led mot Grebbestad på innsiden av Lökholmen og ut ved fyret på Svinnäs. Noen umerka skjær, men verdt turen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange av de små, trange rutene er det enklere å få råd om enn å sitte å detaljstudere kartene tenker jeg. Trodde det var litt av poenget med forum som dette...

 

Et tips til. Etter Gule Humpen, ved den grønne staken, fortsett inn Munksud, gå så indre led mot Grebbestad på innsiden av Lökholmen og ut ved fyret på Svinnäs. Noen umerka skjær, men verdt turen

Selvfølgelig finnes det mye god lokalkunnskap på dette forumet som kan gi en meget god og detaljert farvannsbeskrivelse som sikkert ikke finnes i Den Norske Los. Men utgangspunktet var en som som har tenkt å reise med en båt fra Oslo til Grebbestad( skriver det slik og ikke : planlagt en seilas) uten å kunne ta ut distanse og beregne hvor lang tid seilasen vil ta med en oppgitt fart. Som Lazyjack påpeker jo dette er helt basic, vil tro at dette er pensum til båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Og så? Slike spørsmål dukker opp her stadig vekk. Hvor lang tid, hvor bør jeg gå etc etc. Jeg reagere på denne nedlatenheten. Det er svært mange på sjøen som ikke er erfarne, og som er kloke nok til å spørre om råd. Da er det etter min mening de mer erfarnes jobb å dele kunnskap. En gang var de erfarne også nybegynnere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi må jo ikke glemme at kua engang har vært kalv! Èn ting er å stikke ut ei rute og finne ut hvor mange NM det er fra start til mål, dette kan selvfølgelig divideres på marsjfarten og man får et estimat på hvor lang tid man bruker. MEN, nå har det seg slik at det er ikke alle plasser det er mulig å kjøre i marsjfart, noen steder er det faktisk så fint at det er deilig å sette ned farten og gli forbi. Da er det kjekt med tips fra andre som har tilbakelagt samme etappen mange ganger før Kanskje de verste hekksjøgeneralene er de som setter opp stramme "rutetabeller" og har lovt ankomst til frua, slik at hun skal rekke spatimen sin! :wink: Ble for to år siden nesten rent i senk av 2 stk store Fairline som hadde stø kurs sørover, da vi ankom Grebbestad slet de fortsatt med å fortøye båtene sine! Ønsker Tore 1970 god tur til Grebbestad, men husk at på en slik transport kjører du forbi utrolig mange flotte plasser også!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Som en liten hjelp til denne tråden så prøver jeg og laste opp en av rutene jeg har laget i Navionics.

flien er i formatet kmz, kan ikke finne noen mulighet til og laste opp denne type filer.

Hadde dette gått så kunne man hatt en rutebank under dokumentarikvet

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å lete masse på BP ang. flotte steder, kjørerute og gode tips når vi tar vår første tur ned til Fjellbacka i sommer. Det samme gjelder turen vi skal ta nedover mot Sørlandet:-)

Og jeg kommer helt sikkert med spørsmål som anses som tullete av de drevne;-) Men for meg er de nyttige....!

Link to post
Share on other sites

Tar du resten ned til Fjellbacka og?

;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...