Jump to content

Fjord Champion slo aldri alarm


Jo_Eirik

Recommended Posts

Om jeg har forstått det rett var alle i mannskapet indiske (også offiserer).

 

At de ikke slo alarm kan da skyldes deres kultur og bakgrunn som er mye annerledes enn vår. Jeg kjenner ikke den indiske kulturen fra eget arbeide, men det er mange kulturer der man velger å ikke slå alarm enten fordi dette kan bli kostbart for rederiet (og da kan man miste jobben) eller fordi man ikke vil innrømme at man har problemer fordi man da mister ansikt (dvs. taper ære ved at man ikke har kontroll som øverste sjef ombord)

 

Noe lignende kan vi se i kinesisk kultur der ordet "nei" ikke finnes i språket. I stedet for å gi et svar "som betyr nei" lyver de i stedet. For om man ikke kan oppfylle det motparten spør om da mister man ansikt. Ganske uvant for oss der vi i vår kultur heller sier nei enn ja :wink:

 

Forøvrig så deler jeg synet om at det er viktig at Kystradioen er bemannet - 24/7

 

Da jeg var med på brannøvelser i KV Nord simulerte vi alltid MAYDAY melding ved brann ombord. Dette fordi all brann ombord ble ansett som fare for mannskap og skip.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Om jeg har forstått det rett var alle i mannskapet indiske (også offiserer).

men det er mange kulturer der man velger å ikke slå alarm enten fordi dette kan bli kostbart for rederiet (og da kan man miste jobben) eller fordi man ikke vil innrømme at man har problemer fordi man da mister ansikt (dvs. taper ære ved at man ikke har kontroll som øverste  sjef ombord)

Det er nok ikke bare i andre kulturer at dette er utbredt. Det gjelder nok for mange Norske yrkesfartøy med Norsk mannskap også desverre.

Å sende ut Mayday sitter hos mange særdeles langt inne.

Et eksempel på dette var den tragiske Sleipner ulykken hvor det heller aldri ble sendt ut Mayday eller aktivisert DSC-distress knappen på VHFén ombord.

 

Mange lever i den villfarelse at dersom en sender ut Mayday medfører dette automatisk rett til bergelønn, noe som slett ikke er tilfelle.

 

Å bruke Mayday så tidlig som mulig kan være avgjørende da en får satt igang en full beredskap umiddelbart, så kan en heller nedjustere det i etterkant dersom situasjonen tilsier det og kommer under kontroll.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Det er nok ikke bare i andre kulturer at dette er utbredt. Det gjelder nok for mange Norske yrkesfartøy med Norsk mannskap også desverre.

Å sende ut Mayday sitter hos mange særdeles langt inne.

Et eksempel på dette var den tragiske Sleipner ulykken hvor det heller aldri ble sendt ut Mayday eller aktivisert DSC-distress knappen på VHFén ombord.

 

Mange lever i den villfarelse at dersom en sender ut Mayday medfører dette automatisk rett til bergelønn, noe som slett ikke er tilfelle.

 

Å bruke Mayday så tidlig som mulig kan være avgjørende da en får satt igang en full beredskap umiddelbart, så kan en heller nedjustere det i etterkant dersom situasjonen tilsier det og kommer under kontroll.

<{POST_SNAPBACK}>

kansje har detta lite o göra med de regler som 'gällde förr i tiden' som ni båda skriver så skulle

både båt og besättning vara i fara! alltså enbart MOB var ikke tillräckligt för att få sända ett Mayday,

 

Nu är reglerna endrade, så nu skall man sända ett Mayday om någon går överbord eller att det er

fara för båten!

S/Y Gunga Din

Link to post

Å sende ut Mayday sitter hos mange særdeles langt inne.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Jo-Eirik

 

Dette mener jeg opplæringen også må være med å bære sitt ansvar for. Etter min oppfatning bør det i langt større grad presiseres at et MAYDAY for mye er langt bedre enne et for lite (eller et som kommer for seint).

 

 

 

Å bruke Mayday så tidlig som mulig kan være avgjørende da en får satt igang en full beredskap umiddelbart, så kan en heller nedjustere det i etterkant dersom situasjonen tilsier det og kommer under kontroll.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg hjertens enig i (se også min posting i den andre tråden om AIS/Fjord Champion)

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Bitteliten

 

Jeg har en del erfaring fra Indisk mannskap i min jobb for noen år tilbake. Var på broen på en dykkerbåt på Bombay High da det plutselig begynnte å skje ting med båten. På sekunder var broen tom for folk uteom meg... Etter at ting hadde roet seg, så var alle blide og "overrasket" over at det hadde skjedd noe på broen. De var jo ikke der...Har opplevd flere lignende ting med Indisk mannskap. Ikke uten grunn at endel kontraktører krevde Norsk eller Engelsk kaptein i tillegg til den Indiske.

Her er det mer snakk om ansvarsfraskrivelse enn en æreskodeks som en finner i Kina / Japan.

 

SailorBoy

Link to post

Bitteliten

 

Jeg har en del erfaring fra Indisk mannskap i min jobb for noen år tilbake. Var på broen på en dykkerbåt på Bombay High da det plutselig begynnte å skje ting med båten. På sekunder var broen tom for folk uteom meg... Etter at ting hadde roet seg, så var alle blide og "overrasket" over at det hadde skjedd noe på broen. De var jo ikke der...Har opplevd flere lignende ting med Indisk mannskap. Ikke uten grunn at endel kontraktører krevde Norsk eller Engelsk kaptein i tillegg til den Indiske.

Her er det mer snakk om ansvarsfraskrivelse enn en æreskodeks som en finner i Kina / Japan.

 

SailorBoy

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant! Meget interessant erfaring du har der. Jeg kan tenke meg at de var "vely happy and verly suplised" da de kom tilbake til brua.

 

Mitt hovedpoeng er at vi må vurdere adferden ut i fra kultur - og den skiller svært mye fra sted til sted. Og det er viktig å ha respekt og kjennskap til hvordan kulturene er.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Mitt hovedpoeng er at vi må vurdere adferden ut i fra kultur - og den skiller svært mye fra sted til sted. Og det er viktig å ha respekt og kjennskap til hvordan kulturene er.

<{POST_SNAPBACK}>

Klart vi skal respektere andre kulturer, men vi har fått internasjonale regler som alle skal følge uansett hvilken kultur de kommer fra, og gjør de ikke det, har de ingenting på et skip å gjøre.

Man kan ikke gå på akkord med sikkerheten ombord i et skip. Det kan få store konsekvenser for både skipets besetning og andre for ikke å snakke om miljøet. Dette har vi sett mange eksempler på!

 

Det er godt at vi har kystradioen og redningssentralen, for resten av kystberedskapen er ikke mye å snakke om.

 

Popeye

Redigert av Popeye (see edit history)
Link to post

Hei

Jeg overhørte samtalene mellom redningsledelse, helikopter og kaptein/styrmann de siste timene før de forlot båten, og i dette tilfellet var jeg ikke i tvil om at de ansvarlige på havaristen hadde æresfølelsen i orden.

Kapteinen og styrmannen ville ikke forlate skipet selv om redningsledelse og helikopterpilot insisterte. Det var først når piloten gav direkte ordre, og kapteinen nesten ikke kunne snakke pga røyken at de til slutt gav opp og forlot skipet.

Hvis Kapteinen ikke bad om hjelp tidsnok så kommer det nok mer av en feilberegning av situasjonen.

Det hadde kanskje vært mer interessant å kjenne til kommunikasjonen mellom han og rederiet. Norsk reder bør ha samme kultur som oss eller?

Bare noen tanker fra mons...

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...