Jump to content

Hvor ta D5L sertifikat, må være i Oslo/Akershus/Østfold

Julie III

Recommended Posts

Hvis alt går etter planen, skal jeg ta D5L om kort tid. Har i den forbindelse noen spørsmål.

Ser det varierer litt i pris. Er det noen steder som er mer å anbefale/advare mot enn andre?

De kursstedene jeg har funnet, har kurs vår og høst. Noen som vet om steder som kjører kontinuerlig eller på sommeren?

Lokasjon må være Oslo/Akershus/Østfold.

Jeg vet Poseidon har kurs, og skulle gjerne benyttet meg av "båtplassen-folk" men har dessverre ikke anledning til å dra til Stavanger i den perioden :smiley:

Jeg tok også D5L med Alfa kompetanse kveldskurs. Jeg har ingen innvendinger mot kompetansen hos foreleserne, og det var hyggelig å møte en gjeng med samme interesser en gang i uka. Men vær oppmerksom på at Alfa kompetanse i praksis IKKE har noe godt tilbud på "praktisk utsjekk", selv om man kan få det inntrykket.

Jeg tok derfor A-en ved Båtskolen Poseidon, kombinert med praktisk utsjekk, så det ble komplett D5LA på en grei måte for meg likevel. Poseidon var en positiv opplevelse og kan absolutt anbefales det også!

-Selv om det ikke passer med online forkurs hos Poseidon for trådstarter, er det naturlig å nevne denne muligheten for andre interesserte. Jeg følte meg nemlig litt "snytt" ved at det ikke løste seg med "praktisk utsjekk" hos Maritim kveldskole / Alfa kompetanse. Jeg skulle nok lest formuleringen om dette mer nøyaktig da jeg valgte kurssted. Så de har ikke forledet meg, men pass på.

Båtskolen Poseidon gjennomfører praktisk utsjekk, og jeg vil påstå at måten de gjør opplæring i nattseilas etc. også er mer lærerik fordi det ofte gjennomføres med praktisk, fakttisk nattseiling, og ikke bare i klasserom. Et genialt konsept.

Båtskolen Poseidon er en ramsalt, praktisk og jordnær båtskole, der man lærer mye.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Har et gammelt kystskippersertifikat (Deck officer class 5) fra1984 som jeg vurderer å konvertere til D5A, da det gamle sertifikatet har gått ut for mange år siden. Antar jeg ikke kan forlenge det gamle sertifikatet uten offisielt godkjent fartsid.

Noen som vet hvorvidt DL5/A er aksektert i forbindelse med båtleie m.m. I utlandet?

Har du maritimt VHF-sertifikat + Båtførerprøven kan du leie båt "hvor du vil", inntil maks str så klart.

D5L(A) er påkrevet og godtatt for større båter, i den grad noen leier ut slike som bare-boat. Men tror de fleste selskaper kun leier ut med skipper.

Har du maritimt VHF-sertifikat + Båtførerprøven kan du leie båt "hvor du vil", inntil maks str så klart.

D5L(A) er påkrevet og godtatt for større båter, i den grad noen leier ut slike som bare-boat. Men tror de fleste selskaper kun leier ut med skipper.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg har hørt at utleiere i Kroatia leier ut båt opptil 500 tonn hvis du har norsk D5LA.

Men du kan få internasjonal ICC med båtførerprøven pluss praktisk utsjekk. Norsk D5LA inneholder mye mer enn båtførerprøven, så det er opp til reguleringer i hvert enkelt land om dette gir tilsvarende aksept. ICC ww er vel best kjent med tanke på å leie.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hvis man oppfyller 1 av kravene, i mitt tilfelle 3 år med disponert båt på over 8 meter, trenger jeg da utsjekk?

Ikke for å få D5L(A). Skal du ha ICC må du derimot gjennomføre praktisk prøve hvis jeg husker reglene rett...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Ikke for å få D5L(A). Skal du ha ICC må du derimot gjennomføre praktisk prøve hvis jeg husker reglene rett...

Ikke bare det, men jeg tror det er forskjellige kriterier for utsjekk med motorbåt og seilbåt. Jeg er litt usikker på om en enkelt utsjekk fanger opp ICC for seilbåt også. (..Jan? )

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...