Jump to content

Startproblemer med 10hk Sabb. Hjelp?

Råvdyret

Recommended Posts

Hei,

Jeg har overtatt en båt etter min far med 10hk sabb motor. båten står på sjøen klar til å kjøres.

Første gang jeg var nedi den, så tok eg på batteriklemme på - (som var av), glødet i 1min, å begynte å sveive.

Motoren startet. Eg ville gjerne se om eg hadde diesel på tanken, men fikk ikke opp tanklokk. Vi kjørte rundt i 1t cirka, da motoren begynte å gå saktere og saktere, eg ga gass men turtallet gikk bare lengre og lengre ned, den begynte å røyke som bare det, så kubbet den.

Vi satt i 2 timer på å finne ut kordan vi fikk løsnet tanklokket (komplisert variant). Etter vi hadde fått tanklokket opp og sett nedi, så det ut som det var helt tomt. Vi ble slept inn til kai.

Neste morgen står eg opp, løper ned i båten med en dieselkanne eg fant i garasjen. Oppi tanken var det noe grønt, luktet ikke bensin allefall. Så eg regnet med at det var diesel. Den luktet på en måte ikke like "kraftig" som diesel normalt gjør heller.

Eg tok no den med ned i båten, fyllte helt opp og begynte å sveive. Det er virkelig motstand i sveiven, men når eg får opp farten så blir det ganske lett. Det er ingen anntydning til at motoren faktisk "begynner" å starte. Jeg løsner derfor skrue på filtere, ja det kom diesel fra tank til motor. Deretter sjekket eg om det kom diesel inn i dyse, samtidig som eg luftet.. Ja det gjorde det.

Eg begynte derfor å sveive igjen, og igjen, og igjen.. Like dødt. Eg har holdt på i over 10timer no på å prøve å sveive den i gang.

Kan det være diesel som er skitten eller blandet med noe siden den ikke luktet som vanlig diesel?

Suger motoren inn falsk luft, I og med at den ikke har så høy kompresjon når eg begynner å snurre fort?

Dyse som er tett?

Takk for hjelpen.

Mvh, Roald

Det at motoren går lettere og lettere når du sviver fort kan også komme av at da har du dratt i gang det tunge svinghjulet, det hjelper på å dra motoren over komp. Er det en hendel oppå ventildekselet på toppen av motoren? En hendel du kan dra sidelengs (rundt) som kan ligge nedi et spor eller "oppå" mutteren under hendelen? Alle 10-hesterne jeg har vært borti har hatt en slik hendel, de fleste med en svart plastkule i enden av hendelen, men det hender den kula har forsvunnet gjennom årenes løp. Dekompresjonshendelen er beregnet til å ta vekk kompresjonen når du sveiver motoren i gang. SÅ når du har fått tilstrekkelig fart på jernet kan du vri hendelen slik at motoren får kompresjon. Mulig du har vært borti denne slik at motoren ikke komprimerer skikkelig?

Ellers, hvis du ikke er helt sikker på hva du har helt på tanken kan det være noe annet enn diesel. Ville tappet av tanken og fylt på noe du vet er diesel. Så luftet hele systemet og fortsatt å sveive. Da bør motoren starte. Mulig det grønne stoffet du fant er fyringsolje eller en form for parafin. Fyringsolje kan ha en lignende lukt som diesel, men motoren burde starte også på slikt (har brukt fyringsolje/parafin flere ganger selv på motorer, men har da blandet i litt totaktsolje for bedre smøring).

Viser det seg at motoren har dårlig kompresjon er ventilsliping på disse motorene en lek å få til. Motoren har bare to ventiler. Biltema har slipepasta til ventilsliping og du gjør jobben enkelt og greit med en drill på noen få timer en kveld :smiley: Kan jo komme tilbake til framgangsmåten hvis det viser seg å være aktuelt.

Du kan teste dysa ved å skru denne ut og koble på dieselrøret. Så sveiver du rundt motoren og ser om dysa spruter skikkelig. En fordel å ha vernebriller og hansker når du gjør dette, spruten er skikkelig "skarp" og kan skjære seg inn i huden hvis du holder foran dysehullene. Holder du i enden og holder dysa slik at du ikke er i faresonen går det greit.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Om dekompresjonshendelen står på tvers så bør det ikke være mulig å sveive den i det hele tatt, iallfall ikke fra stillestående. Har du fått fart på svinghjulet så går det uten at den tenner. Har du prøvd med startsigaretter? Burde egentlig ikke være nødvendig i og med at den startet uten første gangen.

Savner egentlig gode gamle Sabben min jeg. :worry:

Ja har en sånn ventilhendel som eg ikke har nedi sporet. Når den står nedi sporet åpner en ventil seg til eksosen, og du pumper egentlig bare luft inn og ut fra system.

Så sveiver når den står tvers over. Ja, det er noe tungt faenskap når den komprimerer. men eg får den langsomt forbi punktet...

Det eg pleier å gjøre.. er at eg tar på ventilhendel. snurrer lett og lett. helt til kompresjonen begynner KL. 3, altså når den er på vei opp, da får eg mest kraft.

Så går den fortere og fortere rundt. samtidig lettere og lettere uten at ventilhendel detter ned i sporet.

Redigert av Råvdyret (see edit history)

Meningen er at du skal sveive med hendelen i sporet til du får tilstrekkelig med fart på svinghjulet. Når du da hiver hendelen opp fra sporet kommer kompresjonen og momentet i svinghjulet er med på å dra motoren i gang, nå med kompresjon. Det er ikke meningen å begynne å sveive med kompresjon på motoren, da er det ikke rart det er vanskelig å få fart på den. Slik jeg erfarer varierer det avhengig av hvor sliten motoren er hvilket turtall du må ha på svevingen før du hiver over hendelen og får kompresjon. Noen starter lett selv med sakte omdreining, andre må ha skikkelig god fart før man komprimerer.

Som haugi skriver, har du prøvd med startsigarett? Det er en plugg på siden av motoren som kan skrues ut og settes inn igjen med startsigarett. Startsigaretten antenner av seg selv, men i visse tilfeller kan man tenne på denne, skru den fort som fy inn igjen og sveive i gang. Alternativt, hvis du ikke har tilgang på startsigaretter har jeg startet kald motor med Petterøes 3 (påtent) :wink: Noen motorer trenger ikke startsigarett, der holder det med å sprøyte inn et par sprut med motorolje inn "plugghullet". Olje øker kompresjonen og antenner lett. En pumpekanne for olje er aldri feil å ha med i båten :smiley:

Ja har en plugg som står inn i motoren, der har vi en knapp som vi gløder med.. har prøvd å skru den ut, sprayet litt startgass inn og skrudd den på igjen..

Når eg sveiver mens ventilhendel står i sporet fort... så stopper den bare dønn.. når eg drar den tvers over

Eg syns eg såg ordet startgass.

Mi personlige meining er at dette er noko som fanden lagde for å tynna ut av motorar i verden. Om den ødelegg stempelfjørene, so er det ein relativt liten skade, men den gjer at motoren vert "narkoman" den starter ikkje uten startgass seinare.

No er det ogso slik at det å bruka startgass og gløding samtidig, kan i verste fall få motoren til å eksplodera. d'er fali det.

Det er her anbefalt å pumpa smøreolje inn gjennom pluggholet, og det kan vera vidunderlig, fordi den olja får stempelfjørene til å tetta so mykje bedre. Det går ogso an å pumpa olja ned gjennom røret i midten av smørekoppen på toppen av motoren. Då blir olja styrt ned på innsugsventilen, og smør denne samtidig som der ogso går olje på stempelet. Men dekompresjonshendelen er der for å hjelpa til med starten.

Magne

Lufting av Sabb er en tung og omstendelig affære, men absolutt nødvendig dersom den har fått anledning til å dra luft. Det blir mye sveiving... Glem heller ikke den oljedråpen på messingkoppen på toppen. Gjør startingen mye lettere.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Tusen takk for hjelp alle sammen. tenker eg tapper all diesel ut av tank, rengjør tank med "systemrens" og pumper motoren helt tom for diesel, så starter eg helt på nytt :P så får eg 100% avgiftsfri diesel i den. samt litt smørring i plugghullet, så må den no være snill å starte!! :D

• 7 år senere...
Dalton skrev On 26.5.2013 at 19.43:

Lufting av Sabb er en tung og omstendelig affære, men absolutt nødvendig dersom den har fått anledning til å dra luft. Det blir mye sveiving... Glem heller ikke den oljedråpen på messingkoppen på toppen. Gjør startingen mye lettere.

Hei, ser at du har gitt råd om lufting av Saab 10 HK tidligere. Har du en nærmere oppskrift for hvordan dette gjøres detaljert? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...