Jump to content

Noen som kan hjelpe til og rigge en Bavaria 30

joelle

Recommended Posts

Går nå hendelsene litt i forvei. Og prøver og finne ett medlemm her inne som har erfaring av rigging, og da fremforallt tillpassing av rulle forstag. Dette siden jeg som bekjent har problemer med leverandør av min nye bavaria 30.

Jeg er naturligtvis beredd att betale, det det koster, uansett hvis vi velger faktura eller privet oppgjør.

Båten ligger i asker (leangbukta) og ska klargjøres i begynnelsen av april.

Jeg kommer naturligtvis va med= gå i veien :wink:

Hei Joelle,

Personlig vil jeg på det sterkeste fraråde deg å gjøre det slik. Synes primært at riggingen skal gjøres av et proft firma som vet hav de driver med - og som går god for/garanterer jobben de gjør.

Gjør du riggingen slik du har tenkt her blir du selv ansvarlig om noe i ettertid går galt - og

Lunde båt slipper alt for lettvint.

Båtadvokaten ga deg vel råd om akkurat dette. Så om Lunde ikke vil oppfylle kontrakten bør du iallfall

leie et professionelt firma til å rigge båten.

For øvrig - som du også fikk tips om fra båtadvokaten - nærmer vel etterhvert tiden seg da du skal

fortelle Lunde båt at du vurderer å foreta dekningskjøp. Ved kontraktmislighold fra selgers side har du anledning til det - og det gir deg rett til å kjøpe tilsvarende båt der du kan få kjøpt den. Lunde må i dette tilfelle dekke dine meromkostninger. Og kan du ikke få kjøpt en Bavaria maken til din (det kan vel bli umulig) kan du jo bestille deg en annen båt i samme størrelse og med samme utstyr.

At den sannsynligvis blir en god del dyrere enn Bavariaen er ikke ditt - men Lundes problem.

Med dine problemer med Lunde - og et kjøp til en halv mill - synes jeg du skulle bruke 5 - 10K på et advokatbesøk.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Har du kommet så skjevt ut med Lunde at de ikke tar riggingen av båten?

Har lest litt om dine problemer med å få båten til rett tid osv.... .

Vet ikke hva du har kontrakt på, men det må da gå an å få Lunde til å foreta rigging for redusert pris hvis andre vilkår (ref leveringstidspunket) ikke er overholdt?

Hadde jeg vært deg ville jeg bestrebet meg litt på å få båten levert fix ferdig selv om du må betale litt ekstra. Det gjør det enklere ved eventuelle reklamasjoner senere vil jeg tro. Det kan være lurt å svelge stolheten litt og prøve å se saken fra deres side, selv om du føler deg dårlig behandlet.

Regner med at de ser på deg som et hår i suppa, men de vet samtidig at de tjener penger på å beholde deg. Husk det er mennesker som jobber hos leverandøren også. Det er etter min mening absolutt er fordel å ha et godt forholdt til leverandør. Kanskje du skulle fått en annen til å "forhandle" litt for deg med Lunde?

Det er nå min mening, selv om jeg sikkert får en del pepper for det. Du kan jo selv finne ut hvor mye det totalt kan koste deg å la andre ordne rigging, og at du kanskje i tillegg får et enda dårligere forhold til Lunde som leverandør.

Ønsker deg forøvrig lykke til med båten, og at den i hvertfall vil svare til dine forventninger. :yesnod:

:flag:

Har du kommet så skjevt ut med Lunde at de ikke tar riggingen av båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Avtalen var att båten skulle rigges til messa, og da var det ikke noe ekstre jobb for dem og reise masta rett før sjøsettning. Men siden riggen nå ikke er kommet fra Tyskland prøver di att snike seg unna.

Jeg håper att di tar fornuftet til fange, og gjør det som er overenskommet.

Det er ikke ett tema att Lunde ska gjøre dette til ett redusert pris siden det blir en kostnad som jeg i utgangspunkt ikke skulle ha.

Hvis di ikke håller seg til skriftlige og muntlige overenskommelser så kommer jeg etter att båten er levert levere in ett økonomiskt krav til dem.

Dette kan kun gjøres etter att båten er slutlevert, siden det først da fremkommer hva og hvilke punkter som ikke er overhållt.

Hei joelle

Synes du skal lese nøye igjennom innlegget til FredT, og spesielt merke deg den siste setningen han skriver. Gå til profesjonell hjelp. Ikke sett igang prosjekter på egen hånd, det vil alltid bli brukt imot deg i ettertid ifm. garantisaker og reklamasjon.

Lykke til

M/Y Ellen Marie

Jeg har definitivt og tenkt tanken, men er og litt usikker hvor mye det kan koste for profesionell hjelp. Er det snakk, om store summer så må man ju veie det mot hvor stor er sannsynligheten att jeg vinner frem med ett krav opp mot Lunde. Hvis sannsynligheten er stor er det klart att jeg kommer bruke ett proff firme for dette. Hvis ikke er den største sannsynligheten att jeg prøver og finne noen som er kamerat med noen som arbeider på ett rigg verksted, og kan gjøre jobben på "sin fritid".

Men jeg håper som sagt att vi kommer til en enighet jeg og lunde.

Nå kommer jo ikke denne riggen fra Tyskland.

Det logiske er jo at den kommer rett fra Gbg.

Dersom riggen kommer med ferdige stag og vant, så er det ikke noen heksekunst å få den på plass. Har du adgang til mastekran er det ganske rettfram.

Dersom den kommer "i ei kasse" uten påpressa terminaler stiller det seg anderledes. Da må du ha hjelp av et riggeverksted. Eller ta tida til hjelp. Den forrige båten min rigget jeg fra scratch med ei kasse terminaler og to kveiler wire, og det ble riktig bra. Og tok noe hel--- lang tid.

Å tilpasse et rulleforstag er heller ikke noen heksekunst. Man må bare være pinlig nøyaktig.

Kanskje en forsiktig telefon til Selden kan avdekke omfanget av leveransen. Selden er leverandør av kvalitetsvarer og liker ikke at noen har plunder med produktene deres. Når jeg befant meg i begynnelsen av Juli med et innerstag som var for kort og en ødelagt Stargrip reagerte de med lynets hastighet.

Nå er du jo riktignok "launch customer" for denne båten, og som sådan er det ingen erfaringer å trekke på. På den annen side er båten unnfanget og født i en datamaskin så Selden sitter ganske sikkert på ei CAD fil som sier nøyaktig hvordan ting skal være.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg gjetter på att riggen kommer fra tyskland sammen med neste Bavaria 30, siden selden leverer rigger ned til verftet i bulk, og att plukke ut min og sende den separat kommer att koste mer i håndtering en hva di betaler for riggen.

Det som blir en spennende punkt att diskutere med lunde er ju att båten kommer med ST60 windinstrument. Givern sitter i masten som bekjent, og hvis båten da ska leveres uten att den er rigget så kommer ju ikke heller vind instrumentet va kobblet. Dette inne bærer ju da klart att det ikke virker.

I mine øyner er dette på linje med att si att det kommer steke ovn i båten, men når den leveres så er den i en eske ved siden av.

Tegninger kommer jeg sikkert få av selden siden jeg har gode kontakter hos dem.

Jeg har sagt opp meg fra jobben og har nå tre måneder med full betaling, så att ta tiden til hjelp med rigginga kommer va det minste problemet for meg.

Jeg har mastet på ett antal båter, og jeg er ikke urolig for den biten. Jeg er mest skeptisk til dette med forstag, hvis lanterner kommer løst i en eske osv.

...........Jeg har sagt opp meg fra jobben og har nå tre måneder med full betaling, så att ta tiden til hjelp med rigginga kommer va det minste problemet for meg...............

<{POST_SNAPBACK}>

Å jasså, skal seiling bli hele livet? Seiling med ny båt på heltid? :smiley:

Jeg er bare sånn passe misunnelig.........(les; ganske mye missunnelig på deg. :yesnod:

Ny båt, det går mot vår og sommer og du har fri til å bare kose deg med båten i 3 måneder..... :cool:

Åhhhh, om det bare var meg. :yesnod:

Men lykke til med ny båt! :yesnod:

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

• 1 år senere...

Jo da nå er det tide til og selge henne. Har ju hatt båten i en og en halv sessong nå :lol: person beste for meg.

Kona og jeg har diskutert frem og tilbake og har kommit frem til att vi gjeren vil ha tre luggarer. Det er ikke behov for det per dags dato, men siden vi har to barn er det kun ett tids spørsmål innen det blir "greit" å ha to akter luggarer. Samme sak hvis vi vil ha med ett venne par på tur så er det greit å legge begge gutta i en luggar og ha en ekstra.

Videre ser ejg det som sånn att det er nå jeg får maksimalt tilbake for båten. Det er kun en annen til salgs her i Norge, meget popiulær modell, og i prinsipp helt ny.

Det tok meg 2,5 timer etter annonsen var lagt ut til jeg hadde en som vil kjøpe båten. Kjøper ville komme ned i går kvell og skrive kontrakt, men det passet litt dårlig så det blir att vi tar det på Søndag etter att vi har vart ute i helgen.

Totalt fikk jeg 10-15 telefoner i går kvell innen jeg satte ut att båten var solgt, men att jeg ventet med å fjeren den tils kontrakt osv er i orden.

Det blir litt kjedeligt å skilles fra båten siden vi er fornøide med den men på samme gang ska det bli moro med en ny en.

Det vi kikker etter nå er en Bavaria 34 med 3 luggarer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...