Jump to content

Privat brygge - regler

mbm

Recommended Posts

Jeg fikk i dag en "klage" fra noen som leier båtplass hos oss - problemet var at andre også benyttet seg av deres "bøye" (uten deres tillatelse) samt at de ble "skjelt ut" når de opplyste om at det var deres fortøynings-bøye de bruke og at de måtte legge båten et annet sted pga at plassen deres (som de betaler leie for) var opptatt.

Jeg er litt usikker på hva jeg kan/bør/må gjøre her - sålenge jeg leier plassen bort er det vel strengt tatt ikke mitt ansvar å passe på og "jage" folk (båter) bort.

Men, om jeg ikke tar grep nå så blir det vel bare verre.

Mitt spørsmål er: hva ville du/dere gjort?

Min første tanke var å lage et "skilt" med tekst no sånnt som,

DETTE ER EN

PRIVAT BRYGGE

BÅTGJESTER ER VELKOMMEN TIL Å BENYTTE BRYGGEN

SÅ LENGE DET IKKE DET ER TIL SJENANSE ELLER ULEMPE FOR DEM SOM LEIER PLASS VED BRYGGEN

DET ER DERIMOT IKKE LOV Å BRUKE

FORTØYNINGSBØYER TILKNYTTET BRYGGEN DA DISSE ER PRIVAT EIENDOM TILHØRENDE

DEN ENKELTE LEIETAKER

BÅTGJESTER SOM BENYTTER BRYGGEN BES OM Å

LEGGE TLF NR GODT SYNLIG I BÅTEN

SAMT Å VÆRE FORBEREDT PÅ AT

BÅTEN KAN BLI BEDT FJERNET PÅ KORT VARSEL

Er jeg for streng her, hva synes du/dere?

Du er den fødte diplomat. For å pirke så kunne du kanskje forandre setningen<br />DET ER DERIMOT IKKE LOV Å BRUKE FORTØYNINGSBØYER TILKNYTTET BRYGGEN DA DISSE ER PRIVAT EIENDOM TILHØRENDE DEN ENKELTE LEIETAKER<br />til f.eks.<br />DER ER FORBUDT Å BRUKE FORTØYNINGSBØYER FOR ANDRE ENN DEN ENKELTE BØYES LEIETAGER<br />siden privat "eiendom tilhørende leietaker" liksom er litt selvmotsigende.<br /><br /><br />

"allemannsretten" står sterkt i Norge, men det gjør jommen "så lenge det ikke skjer til sjenanse for grunneier også"

min mening er at du er nærmere en diplomat enn en bølle her :wink:

har blitt anbefalt setningen "båten kan komme til å bli fjernet på eiers regning og risiko" du kan jo sjekke om den passer ditt bruk, løsner du en annens fortøyning uten en slik setning på skiltet kan du risikere anmeldelse sa vår advokat

Du er den fødte diplomat. For å pirke så kunne du kanskje forandre setningen<br />DET ER DERIMOT IKKE LOV Å BRUKE FORTØYNINGSBØYER TILKNYTTET BRYGGEN DA DISSE ER PRIVAT EIENDOM TILHØRENDE DEN ENKELTE LEIETAKER<br />til f.eks.<br />DER ER FORBUDT Å BRUKE FORTØYNINGSBØYER FOR ANDRE ENN DEN ENKELTE BØYES LEIETAGER<br />siden privat "eiendom tilhørende leietaker" liksom er litt selvmotsigende.<br /><br /><br />

Notert. Takk.

Er denne bryggen din, eller leier du bare ut en plass du selv leier på bryggen?

Jeg eier bryggen.

... har blitt anbefalt setningen "båten kan komme til å bli fjernet på eiers regning og risiko" du kan jo sjekke om den passer ditt bruk, løsner du en annens fortøyning uten en slik setning på skiltet kan du risikere anmeldelse sa vår advokat

Tror nok ikke jeg kommer til å løsne noen fortøyninger - jeg synes bare det er gøy å se båter ved brygga. Problemet mitt er at de som betaler meg penger for å ha en plass ved brygga klager til meg når plassen de betaler for er opptatt.

bare for å være sikker... vi snakker om sjøvann her ??

Rart spørsmål, men "ja", sjøvann. Ryfylke.

jeg opplever dessverre ofte at jeg kommer til båsplassen min en søndag kveld og der ligger det en båt, jeg drar ofte 04.00 på jobb og er borte en til fire uker, hva gjør man da ? skal jeg stjele en annens plass ? eller skal jeg gå ifra min båt på gjestebrygga ?? nei, jeg forstår godt at dine leietagere er både fortvilte og irriterte.... men jeg berømmer at du ikke vil ha noe leven...

Allemannsretten gjelder ikke for bruk av lovlige private havneanlegg , i anlegg bygget uten godkjenning i omstridt område så kan alle bruke anlegget uten nevneverdig risiko for straffeforfølgning.

En kan ikke slepe vekk en som har tatt i bruk en annens plass slik som med biler.

Det er derfor mange som tar seg til rette fordi de alltid slipper unna uten straffekostnader når de bruker andres kai/fortøyningsplasser selv der det står skilter som sier de er privat og de blir blir slept bort.

Sett opp et skilt der det står :Privat båtplass og bøyer , kan leies for kr 1500,-pr døgn,minste leie , ett døgn.

Om noen da er dum nok til å "låne" plassen så er det bare å sende regning og inkasso .

Om de rette leietagerne fremdeles får problemer så får de da en bra kompensasjon om de krever det inn.

Syns the colonels forslag til tekst med Folk i Båts rettelse er et bra utgangspunkt. Håper det virker.

Hva er forskjellen? Bortsett fra at båter må fortøyes da..

På sjøen gjelder sjøloven og jeg mener den skiller lite mellom lystbåter og skip,og gir ikke anledning til bortsleping av et fortøyd fartøy uten fare for oljeutslipp etc.

Når du sleper vekk en båt så tar du også over komandoen på denne båten , de kan du ikke gjøre.

Beklager , mine kunnskaper her er liten , jeg har bare hørt dette av andre og tror på det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...