Jump to content

Dregg på seilbåt


`MINA'

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle kjøpe ankerhjul til seilbåten min. Ser da på det de har hos Maritim med 50m "line". Er dette å anbefale brukt ? Har selv ikke erfaringer med dette fra før. ( kr 1625.- )

Bilde

Tenkte også å komplimentere dette med en dreggholder bak på pushpiten. Slipper da å legge alt under benker e.l. hver gang. ( kr 630.- )

Bilde

 

Hvilken type dregg bør jeg evt kjøpe. Båten er 28 fot, veier ca 3000 kg. Ligger for det meste fortøyd med baugen mot land. Men kan også tenkes at vi kan ligge på svai en gang i blandt. ( Har sett alle trådene ang dregg når man ligger på svai. )

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde "Anckorlina", samme sak, på vår 38 fot "Sylfiden". Det fungerte helt utmerket i de ni årene vi hadde båten. Sylfiden hadde depl. på rundt 5 tonn.

 

Hulda er på 15 tonn, tror dette ikke vil funke der på grunn av at jeg trenger winch for å trekke opp akterdreggen (som er 20 kg Bruce).

Link to post
Share on other sites

Har selv seilbåt som veien 4000 kg og skaffet meg nettopp det utstyret du nå har tenkt å kjøpe. Er svært fornøyd med denne løsningen. Selv har jeg paraplydregg og bruker derfor holderen som du har avbildet. Har ikke selv noen erafring med Bruce-anker. Paraplydreggen er vel en mer "all-rounder", vil jeg tro, mens bruce visstnok skal være svært bra i leire/sandbunn.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg planlegger å kjøpe akkurat samme løsning, men har avventet litt for å finne ut hvordan kjettingen skal plasseres. Skal en få effekt ut av ankeret må det ligge kjetting nærmest ankeret og jeg tenkte å bruke en kasse eller dreggholderen til dette. Har du tenkt noe på dette med kjetting ??

 

mvh

shb

Link to post
Share on other sites

En helt ny sånn 50 meter rulle kan du få kjøpt av meg, jeg kjøpte ny som jeg ikke rakk å montere på min gamle båt. Den nye hadde selvfølgelig det...

Kan anbefales på det sterkeste. 50 meter tau vil bli ganske kaotisk i forhold.

 

Halv pris? send gjerne en IM.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være interessert, men du og rullen er i Oslo og jeg og båten min i Bergen. Jeg skal imidlertid til Oslo og hente et flyttelass 19. mars, ellers kunne kanskje noen bekjente av meg plukke den opp. Halv pris er ok hvis den inneholder alt som leveres i butikken.

 

shb

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har selv seilbåt som veien 4000 kg og skaffet meg nettopp det utstyret du nå har tenkt å kjøpe. Er svært fornøyd med denne løsningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Plasserte du rulla på utsiden av pushpiten ? Hos meg er det en levegg rundt hele akterpartiet på båten. Denne går utenfor pushpiten. Lurer derfor på om jeg må få en seilmaker til å modifisere leveggen, eller evt henge hjulet på innsiden med de "problemer" det evt vil medføre.

 

Noen som har bilder ? ? ? ?

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tenkte jeg skulle kjøpe ankerhjul til seilbåten min. Ser da på det de har hos Maritim med 50m "line". Er dette å anbefale brukt ? Har selv ikke erfaringer med dette fra før. ( kr 1625.- )

Bilde

Denne ankerrulla heiv vi over bord på natta på siste Færder seilasen. Den funket definitivt ikke bra ombord hos oss. Ble erstattet med en original ankerrulle med trommel i plast - den fungerer bra! Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne ankerrulla heiv vi over bord på natta på siste Færder seilasen. Den funket definitivt ikke bra ombord hos oss. Ble erstattet med en original ankerrulle med trommel i plast - den fungerer bra!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er iferd med å hive overbord den i plast, for å sette inn den du heiv overbord.

Fortell fortell..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg er iferd med å hive overbord den i plast, for å sette inn den du heiv overbord.

Fortell fortell..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Den skruen i midten av rulla som holder rulla på plass i en brakkett følger med når du ruller line ut og inn. Enten faller rulla av eller så blir skruen så stram at rulla ikke går rundt. Det var pappa ,som er skipper ombord som heiv den over bord. Da hadde rulla falt av for 14. gang. Jeg er bare taktiker/storseiltrimmer ombord på hans båt (og skipper når han sover) Merk at den ankerrulla som nå ligger på 70 meters dyp i Drøbaksundet var kjøpt på Seatronic - så jeg tar forbehold om at det er samme. Den ser helt lik ut.

 

Det kan være verdt å merke seg at vi lå i Drøbaksundet i vindstille på 5. timen da dette skjedde. Men det er ingen som har savnet den ankerrulla.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skruen i midten av rulla som holder rulla på plass i en brakkett følger med når du ruller line ut og inn. Enten faller rulla av eller så blir skruen så stram at rulla ikke går rundt.

 

Må innrømme at jeg også erfarte det du skriver - helt i starten. Enten var skruen for hardt skrudd til ...eller for løst.... ved en anledning falt den av. Dette har du helt rett i - patenten er ikke 100%. Men etter å ha justert litt på skruen...slik at den sitter sånn passe stramt....fungerte alt som det skulle. Har hatt rullen nå i 4 sesonger og den har ikke falt av etter den første episoden som nevnt.

 

Forstår det slik at plastpatenten er bedre???

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne ankerrulla heiv vi over bord på natta på siste Færder seilasen. Den funket definitivt ikke bra ombord hos oss. Ble erstattet med en original ankerrulle med trommel i plast - den fungerer bra!

Hei GeV, har en slik orginal rulle "billig" til salgs siden ny ankerwinch er på vei. Du kan jo stikke nedom en dag å se på den?

/Ulmo

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor vil du hive din overbord? Hvilke av disse er den som er "original" Ankarolina (om noen?)?

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg veit, er den "originale" i plast. Iallefall er min i plast. Trampes den på, eller dunkes borti litt for hardt, har man ingen rull lengre. Derfor byttes den i disse dager ut med en i syrefast.

Trur eg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...