Jump to content

Får ikke vasket vekk skitt fra skroget, tips?

larsen2000

Recommended Posts

Har hatt båten liggende på båtplass i ett døgn og den ble kjempeskitten i vannlinjen. Vanligvis er det bare å tørke av, men dette sitter skikkelig fast. Prøvd med såpe og svamp og bunnstoffet er også fullt av sorte prikker. Har ikke opplevd dette før, selv på samme sted hvor jeg har hatt den ute i lengre tid også. Er polering eneste mulighet for å få det av?

bilde

Må si jeg er langt mer fornøyd med Seajet sin variant. Lettere å jobbe med, slipper den seige grøten til Hugos. I tillegg føler jeg svartrennene forsvinner lettere med Seajet enn med Hugos, mindre arbeid å få de vekk. Har ikke forsket vitenskaplig på dette, men tok for meg den ene skutesiden med Hugos og den andre med Seajet i fjor. Hugosen ble tom før siden var ferdig, Seajeten har jeg enda. Brukte de kun til å rense, brukte polish og voks etterpå.

Begge fås hos Maritim, men har også sett dem i de fleste andre båtutstyrsbutikker.

ser ut som noen har lenset kjølsvinet sitt for oljevann...skikkelig sympatisk, det er vel slik på alle nabobåtene også tenker jeg.

Jeg har brukt international sitt produkt med teflon de nederste 15 cm mot vannlinja i et par år, etter at all polering er gjort.. Da går det som har satt seg i vannlinja bort med et drag med kosten, gjennom hele sesongen.

Redigert av Eureka (see edit history)

Om du bruker en boks på en side så har du enten særdeles stor båt eller så tror jeg du bruker litt mer middel enn anbefalt pr. kvm. (man skal i utgangspunktet kun ha litt middel på en fuktig klut og ta bort de verske flekkene ved å skure med Hugos) Om båten er generelt skitten kan/bør man bruke svært lite middel og mye vann pr. kvm. om man bruker Hugos som vaskemiddel (det er vel mer et skuremiddel egnet til spesielt vanskelige partier?)

Om du bruker en boks på en side så har du enten særdeles stor båt eller så tror jeg du bruker litt mer middel enn anbefalt pr. kvm..

Hvis det er posten min du henviser til så har jeg en båt på rett under 45 fot. Og ja, den var særdeles skitten, hadde nok ikke sett polering og voks på en stund før jeg kjøpte den.

Larsen2000: det kommer an på hvilket produkt du benytter. Noen polisher er med voks (kalles gjerne vokspolish) disse skal påføres, poleres og tørkes av, så er det et vokslag igjen etterpå. Andre kommer i to deler, en dedikert polish og en dedikert voks, der polishen polerer gelcoaten slik at man får vekk den oksiderte overfaten og så legger man voks på til slutt for å beskytte gelcoaten slik at den ikke oksiderer så fort igjen.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...