larsen2000 Startet 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2013 Har hatt båten liggende på båtplass i ett døgn og den ble kjempeskitten i vannlinjen. Vanligvis er det bare å tørke av, men dette sitter skikkelig fast. Prøvd med såpe og svamp og bunnstoffet er også fullt av sorte prikker. Har ikke opplevd dette før, selv på samme sted hvor jeg har hatt den ute i lengre tid også. Er polering eneste mulighet for å få det av? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Biltema felgrens bruker jeg i vannlinja, den tar alt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hugos, den tar alt. Men så må du polere etterpå... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
larsen2000 Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Har felgrens, må jeg polere etterpå da? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Denne http://www.maritim.no/seajet-batrens blir din beste venn! Tar det meste og etterlater en beskyttende hinne. Bruker den flittig selv ved renninger og skomerker osv. Husk å spyl godt av da den etterlater et hvit støv. Mye vann sammen med en ren fiberklut ;-) Hugos som nevnt over har jeg også prøvd litt. Bra, men gikk tilbake til Seajet sin.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Du må vel polere etterpå med Seajet også? Trodde egentlig man måtte polere etterpå med alle stoffer der man pusser, selv de der man får følelsen av at det er polert. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Andresh Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 MÅ ikke med Seajet sin. Men et lag skikkelig voks hjelper også på. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 JIF tar jo det der i en fei. Billig det ! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) Hugos er konge! Fantastisk middel :-) etterlater en hinne står det i beskrivelsen. Må vel ikke polere, men det lille feltet der går jo fort å polere. Kk Redigert 26.Mai.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hvem selger Hugos? Sitér dette innlegget Link to post
Vannlinjen Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 "Alle" båtrekvisitabutikker ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Må si jeg er langt mer fornøyd med Seajet sin variant. Lettere å jobbe med, slipper den seige grøten til Hugos. I tillegg føler jeg svartrennene forsvinner lettere med Seajet enn med Hugos, mindre arbeid å få de vekk. Har ikke forsket vitenskaplig på dette, men tok for meg den ene skutesiden med Hugos og den andre med Seajet i fjor. Hugosen ble tom før siden var ferdig, Seajeten har jeg enda. Brukte de kun til å rense, brukte polish og voks etterpå. Begge fås hos Maritim, men har også sett dem i de fleste andre båtutstyrsbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) ser ut som noen har lenset kjølsvinet sitt for oljevann...skikkelig sympatisk, det er vel slik på alle nabobåtene også tenker jeg. Jeg har brukt international sitt produkt med teflon de nederste 15 cm mot vannlinja i et par år, etter at all polering er gjort.. Da går det som har satt seg i vannlinja bort med et drag med kosten, gjennom hele sesongen. Redigert 26.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Aceton for olje, saltsyre for biologisk materiale. Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Hugos og Jif inneholder slipemidler, så ikke ta for hardt i. Etter alt som kan fjerne gammel voks, dvs. fettløsende midler, er det sikkert lurt å legge på ny voks. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Om du bruker en boks på en side så har du enten særdeles stor båt eller så tror jeg du bruker litt mer middel enn anbefalt pr. kvm. (man skal i utgangspunktet kun ha litt middel på en fuktig klut og ta bort de verske flekkene ved å skure med Hugos) Om båten er generelt skitten kan/bør man bruke svært lite middel og mye vann pr. kvm. om man bruker Hugos som vaskemiddel (det er vel mer et skuremiddel egnet til spesielt vanskelige partier?) Sitér dette innlegget Link to post
princess 412-2 Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 biltema black streak remover Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Får polere i etterkant for å være sikker. Men er det vanlig å legge voks på i tillegg etter polering?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Ikke bare vanlig, men et "must" siden det er denne som gir beskyttelsen du trenger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hakkannen Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) Om du bruker en boks på en side så har du enten særdeles stor båt eller så tror jeg du bruker litt mer middel enn anbefalt pr. kvm.. Hvis det er posten min du henviser til så har jeg en båt på rett under 45 fot. Og ja, den var særdeles skitten, hadde nok ikke sett polering og voks på en stund før jeg kjøpte den. Larsen2000: det kommer an på hvilket produkt du benytter. Noen polisher er med voks (kalles gjerne vokspolish) disse skal påføres, poleres og tørkes av, så er det et vokslag igjen etterpå. Andre kommer i to deler, en dedikert polish og en dedikert voks, der polishen polerer gelcoaten slik at man får vekk den oksiderte overfaten og så legger man voks på til slutt for å beskytte gelcoaten slik at den ikke oksiderer så fort igjen. Redigert 27.Mai.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.