Jump to content

Westerbeke 12,5 KW dieselgenerator m/kjøleprobl. saltvannssiden !

Trawler 42

Recommended Posts

Hei båtvenner !

Har en Westerbeke generator stående i min nye bruktbåt, den tar ikke inn sjøvann til kjøling.

Sjekket impeller og alt i orden der.

Satt vannslange på før varmeveklser og vannet fant veien via eksosen og helt ut, så der er det åpent.

Må vannpumpen "mates" litt for at den skal begynne å suge eller kan problemet ligge et annet sted ?

Noen mente at pumpen kanskje ikke var selvsugende ??

Mvh Arne Martin

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Er impellerhuset helt tett ( ikke suger luft) og har du sjekket at inntaket ikke har grodd igjen?

Neste sjekk er om impellern går rundt

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Mange takk for svar Kaftein ØL

Kagga, jeg håper dette ikke gjelder denne typen maskin jeg også !

Kan fort ha laget meg extra arbeid her skjønner jeg.

Hva er enkleste veien å sjekke dette på ? Av med toppen ?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Håper ikke det har skjedd deg, men jeg gjorde denne tabben en gang riktignok på en annen type motor...

Du bør forhøre deg med noen som er motorkyndige som kan bli med deg ombord hvis så har skjedd. Hvis du har noen tegninger på motoren kan du kanskje identifisere om muligheten er der.

For å sjekke;

Det som skjer hvis du har fått vann på toppen av stemplene blir motoren veldig tung å dra rundt, kanskje helt umulig. Du bør i såfall snarest ta ut dyser og legge de i diesel. Når du kjører på starteren da vil vannet sprute opp gjennom dysehullene. Hva som videre bør gjøres er jeg nok ikke rette til å svare på.

Uten at dette er noen oppskrift fra en mekaniker har jeg følgende forslag dersom du ikke får tak i noen til å hjelpe deg raskt.

Ved å helle diesel på inn i dysehullene for "å skylle" vil du bremse/ kanskje stoppe mulig korrosjon, og så turne motoren for å få bort vannrester på stempelringer etc. Deretter må du skifte olje. Ser for meg at du vil trenge minst et par oljeskift og det bør gjøres med å drenere olje fra bunnplugg (ikke suge opp gjennom peilepinne).

Deretter må du forhøre deg om toppen må av.

Etter dette er det viktig at du ikke lar motoren stå lenge. Selv med diesel på sylindertopper, skift av olje etc kan det være rester av vann som kan gjøre at stempelringer ruster fast i sylinder. Det gjorde jeg og motoren sto i "sju steiner"etterpå. Dermed var båtsesongen slutt det året..

Avslutter der jeg begynte - Har du fått vann å toppen så få noen til å hjelpe deg! Lykke til og håper alt er i orden med din motor!

Da kommer jeg rett fra båten :yesnod:

Hadde tegningene på motoren og fant at det skulle være liten sannsynlighet for vann i toppen.

Startet og gikk fint og jevnt, men fremdeles ikke noe kjølevann via sjøvannspumpen.

Så jeg lar det bero inntil jeg har fått båten opp på land for å skure vekk litt "pels" og skjellru fra skroget,

da kan jeg ta inntaket nærmere i øyesyn.

Tråden kan ta pause til etter innspeksjonen.

Mange takk til Kagga :thumbsup:

Lukk eventuelt sjøvannsinntaket og se om den klarer å suge ut vann fra en bøtte eller ved påfylling i sjøvannsfilteret.

Begynn med det enkle

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei Nordan !

Da monterte du vel dette før pumpen slik at den kan "fores" med vann til den blir selvsugende ?

Jeg har et T stykke liggende et sted og det skal prøves i morgen den dag.

Takk for godt tips :thumbsup:

bilde

Slik gikk det da jeg skulle prøve å løsne kabelen fra starteren ! :nonod:

Der var dårlig kontakt pga dårlig vedlikehold og planen var å ta av og rense opp kabelsko

og kontaktpunkt. Nå er det på jakt etter deler :confused:

Ja, jeg monterte T mellom pumpanog kjølevannsinntaket i skroget, med egen kuleventil. Slangen ligger tilkoblet på T'en, slik at det er fort å fylle på vann, og veldig enkelt å vinterkonservere: opplegget ligger klart å venter, bare å stenge kuleventilen på sjøvannsinntaket og åpne kuleventilen på ferskvannsmuligheten.

• 3 uker senere...

:thumbsup:

Nå er kjølevannsproblemet løst og ny solenoid montert.

Det viste seg å være et gjengrodd (kalk?) bend rett før impelleren.

Generatoren går nå stille og fint og tråden kan betraktes som avsluttet.

Takk til alle for tips og råd. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...