Alternes. Startet 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2013 (redigert) Etter som jeg nå ikke får tak i deler til gamlemotoren og det heller ikke er mulig å oppdrive noe særlig av brukte motorer her i nordland heller,ser jeg meg nødt til og gå til anskaffelse av en ny 4 takter Jeg har hatt suzuki df6 før og hadde ingen problemer med denne. men nå har jeg litt lyst på en mercury da jeg synes denne er litt penere å se på. men ved nærmere ettersyn ser jeg at mercuryen på 6 hk har et sylindervolum på 123cc mens suzuki har 138! noe som absolutt er i suzuki"s favør.. er det noen som har erfaring med disse 6 hk mercury motorene? hvilken av disse vil dere anbefale meg å kjøpe? takker for kjappe svar! motoren skal kjøpes i 12 tiden i morgen Redigert 27.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
ivar Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) merc'en er vel produsert av Tohatsu om jeg ikke husker feil..? ellers ville jeg anbefalt å kjøpe fra den forhandleren som er best på service lokalt foresten, hva slags gammelmotor er det, trodde det fantes deler til det meste.. Redigert 27.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes. Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) stemmer at Mercury er produsert av tohatsu ivar nå er mercury kjøpt inn, 9500 for en 6 hk firetakter kunne fått en "ordentlig" motor for samme prisen om jeg hadde bodd på rette kant av landet uansett, den er fin og se på.. og tiden vil vise om en er holdbar gamlemotoren er en 8 hk johnson (tidlig produksjon) der hvor plata oppå forgasseren er knekt av ved rullen som justerer gassen. denne er gått ut av produksjon og etter å ha ringt rundt til 20 verksteder? funnet ut at denne motoren bare er å hive! ikke mulig og oppdrive denne delen tydeligvis veldig synd da motoren er i topp stand ellers. om noen har lyst på den er det bare å komme å hente den. Redigert 28.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
ivar Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 er det ikke noen lokale skrotnisser der som er glade i gamle motorer? Vil tro deler lar seg fremskaffe i USA, der er det jo fortsatt massevis av steingamle johnson/evinrude i omløp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Få tak i en totakter i stedet tenker jeg. 6 hesterne er 1 sylindra motorer - har en tendens til å bråke og riste mer enn de går. Om du først må ha 4 takter hadde jeg sett på Yamaha sin nye som kom for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Du får alt av deler til Johnson/Evinrude om du bestiller fra USA. Gamle OMC-motorer kan holde lenge. Selv har jeg en 9.9 hp som snart er 40 år gammel og som går utrolig bra fremdeles - og denne motoren går mye. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Klar over at det sikkert lar seg skaffe med litt innsats "over there" men akkurat den delen jeg trengte var gått ut av produksjon. nå ble det ny motor istede Men den kjente uflaksen min slo til igjen! motoren har fått en uidentifiserbar ulyd etter ca en times gange :( motoren går helt fint, men på et vist turtall og oppover høres det ut som det er noe som er løst inni motoren. en hvinende lyd som så absolutt ikke skal være dere! så da blir det vel bare å levere den tilbake for rep. kjenner jeg denne bransjen rett så var saken biff fra deres side idet kortet ble dradd, så jeg blir nok neppe prioritert med det første sist jeg kjøpte motor fikk jeg også problemer og da tok verkstedet seg 4 uker på og fikse saken og levere tilbake motoren...... Kan jeg kreve å få ny motor? lånemotor mens denne blir fikset? Redigert 29.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Har en 3 år gammel 6 hk mercury til jolla på grandezzaen. Den låter litt spesielt, særlig for et øre som bare har hørt 2 taktere. Har forøvrig en 2 t 4 hk av samme merke også.. Kjørte du inn motoren? Husk at motoren kun kan ligge på en side. Ellers en kjekk motor. Kostet 8300 for 3 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Motoren er selvsagt kjørt inn, ikke over halv gass med variert turtall den første timen .. osv. problemet er bare at lyden har oppstått og ikke var der fra begynnelsen. som sagt så høres det ut som at vibrasjonene får noe løst inni motoren til og vibrere ved et visst turtall. Ser vi bort ifra dette går den veldig fint og er foreløbig mere fornøyd med denne 4.takts motoren enn suzuki df6 som jeg hadde for noen år siden. flotte finesser, som girspak i front og separat tank og flott og se på minuset er vel at den høres ut som en gressklipper og kan nok neppe karaktiseres som stillegående hadde nok gått for en 2-takt om ikke det var for at det "ikke selges" brukte motorer på denne kanten av landet motoren skal hovedsakelig brukes på slepejolla, men har lang stamme da den også skal være nødmotor til moderskipet. er spent på effekten når jeg får prøvd den på moderskipet Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
ivar Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 slike vibrasjonslyder kan fort høres skumle ut, men behøver ikke være det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes. Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 (redigert) Da er heldigvis alt ok med motor etter en kjapp tur til forhandler .. Men skrekk og gru som denne motoren bråker, bråker mye mere en suzuki sin utgave Df6. har dette med og gjøre at den har markedets minste sylindervolum på 123 cc?? yamaha har 139 cc suzuki har 138 cc.. hvilken betydning har denne relativt store forskjellen? mercuryen har også en plugg som ikke er av den vanlige sorten. den har en liten plugg på størrelse med de som brukes på motorsager og lignende, i tilegg bruker den også den uvanlige oljesorten 10w30.. hva er det som er så spesiellt med denne motoren som gjør at den må ha spesiealplugg, olje som er vanskelig å få tak i osv? Redigert 30.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Honda bruker også små plugger på f.eks 15/20 Hk. Hva er spesielt med 10w30 olje? Helt standard fra f.eks Statoil. At ikke sylindervolum er likt for samme Hk er også helt normalt. Det er tross alt ikke mer enn ca 12% mer på de andre du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 (redigert) Er det normalt at en motor av denne sorten bruker ca 1/2 + dl olje per ca 40 min under innkjøringen? det er tre sterker på peilepinnen. etter to timer var det knapt olje på pinnen i dte heletatt. fylte på, og etter overnevnte bruk var oljenivået nede på strek 2 igjen. Det er oljevakt på motoren som ikke har gitt noe utslag, men jeg synes den ryker mye. Jeg har nå kjørt motoren ca 4 timer totalt Redigert 31.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
ivar Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 (redigert) mercuryen har også en plugg som ikke er av den vanlige sorten. den har en liten plugg på størrelse med de som brukes på motorsager og lignende, i tilegg bruker den også den uvanlige oljesorten 10w30.. husker du betegnelsen på pluggen? Alle 4T jeg har vært borti bruker mindre plugger enn 2T vil også si at 10w30 er en relativt vanlig oljetype. Hør med forhandler, vil tro at 10w40 av rett type også kan benyttes, Redigert 31.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
All In Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Jeg var sammen med noen venner i går, og temaet Mercury kom opp. Han handlet en ny 4 HK for noen år siden, og den hadde aldri virket. Startet fint, men stoppet opp etter en stund, hver eneste gang. Selv etter service var den slik. Selv har jeg erfaring på at Mercury er veldig sært å starte. Familien har en 40 HK, som må startes riktig. Hadde 10 av 10 gått for Suzuki Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Motoren skal ikke bruke så mye olje 10w30 er normalt for sommerprodukter. gressklippere etc bruker det. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 (redigert) Et så høyt oljeforbruk og røyk/lukt (altså ikke kondens) er en defekt. Forhandler vil kanskje innvende at det er normalt med høyere oljeforbruk under innkjøring, men dette forbruket var høyt. Fortutsetter at du målte påfylt mengde og at det stemte med spsifikasjonene. Oljen trenger tid til å synke ned gjennom motoren etter påfylling. Deretter kan du måle med måler med peilepinnen, tørk den av for hver måling for å være sikker på nivået. Jeg ville innlevert motoren så fort som mulig og krevd annen motor. Denne har høyst sannsynlig en stor defekt ved levering og det vil ta tid å reparere det. Det skal ikke kunden belastes med. Gjenta det konsekvent hvis forhandler prøver seg på diskusjoner. Mine 15/20 hk Honda utenbordsmotorer forbruker ikke olje og oljen holder samme farge gjennom 300 timer. Starter på første draget om våren etter en fuktig vinter (manuell start). Så godt maskinert bør en moderne motor være! Redigert 1.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smartrib330 Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Velg mercury! Hvis ikke du har lyst på en skruzuki. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Velg mercury! Hvis ikke du har lyst på en skruzuki. Ja, han har jo valgt Mercury og har jo tydeligvis feil allerede.. Jeg har min andre Suzuki motor nå, den forrige solgte jeg med den forrige båten min så jeg måtte kjøpe meg ny dorgemotor når jeg kjøpte ny båt. Jeg er kjempefornøyd med Suzuki og har ingenting å klage på. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Alternes. Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 (redigert) Til de som måtte sverge til "japse motor". Det er vel og bra! jeg har selv hatt suzuki og har vært veldig fornøyd med det . men i dette tilflelle kan vi ikke skille mellom de, da mercury på ingen måte er noen mercury lenger. mercury i denne kategorien er produsert av japanske tohatsu og om man sammenligner disse motorene er de gjennomgående av samme standard. dvs.. gjennomgående "IKEA" vare, med klistremerker istedenfor ordentlige merkesklilt, dårlig galvansiserte bolter istdenfor rustfritt som før, plastikk der det går an å bruke plastikk.. osv.. osv.. nei! i dag kan man ikke komme med slike påstander. disse produsentene samarbeider på hele linja, og for de er det kun å tyne strikken så langt det lar seg gjøre på din og in bekostning i forhold til kvalitet, levetid, produksjonsbesparelser. som gjelder . osv.. osv.. Jeg har nok bare rett og slett kjøpt meg en drittmotor i det i dag, enerådende monopolet på drittmotorer Redigert 1.Juni.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Motorene blir mer og mere like i kvalitet/konstruksjon etter hvert som årene går,så det er kanskje viktigere å velge en god forhandler fremfor å tviholde på et bestemt merke. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 (redigert) En liten digresjon. Jeg har byttet fra en ny Tohatsu (samme som Mercury) 5hk, til en ny Suzuki 6hk. Har ikke fått kjørt Suzukien så mange timer, men foreløpig er det mindre fart i denne enn i Tohatsu'en. Suzukien rister litt mindre, og er enklere å sette i gear. Stammelengden på "kort" er forøvrig bitte litt forskjellig, så Suzuki passer bedre på jolla (Steady 260) enn Tohatsu'en. Hvorfor jeg byttet? Tohatsu'en ble stjålet :-( Redigert 1.Juni.2013 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Min erfaring med to nyere "bærbare" Honda-motorer i 15/20 Hk-klassen er kun gode. Svært ren forbrenning, ypperlig startvillighet, ikke et feilslag, total pålitelighet, lite støy under toppturtall og olje som holder fargen lenge hvilket tyder på gode materialer og "tett" maskin. Og det holder seg slik sesong etter sesong. Innvendingene går på "lekker" design der øverste motorlokk ikke lenger går langt ned slik som før, samt litt krevende å bære pga "strømlinjeform". Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Hvis du leser litt på skiltet på Mercuryen, ser du at den kan bruke flere oljer. Alt mellom 10 og 50. 10/30 10/40 15/40. Den går på nesten alt av vanlig motorolje. Mange her som har noe i mot Mercury, men det er mindre tull med Mercury 0-15 hk enn det er med tilsvarende Suzuki motorer !! Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Da ble dette min første og siste Tohatsu-produserte påhengs! nå etter ca 3.5 t kjøring har problemet bare forverret seg og ifølge flaska har den nå brukt i overkant av 3 dl olje samt at den ryker en del når motoren er varm så da bærer det rett til forhandler i morgen for og kreve å heve kjøpet eller en ny Suzuki motor som de også forhandler. så da får vi se hvor dette bærer hen, etter egen erfaring er mange forhandlere ikke lett å ha med og gjøre så fort de har slått kloa i gryna Men uansett kan jeg ikke se at de har noenting å komme med her.. kan umulig være rett dette oljeforbruket! den forige suzuki jeg hadde måtte ikke ha noe påfyll av olje overhode under innkjøringen og røyk heller ikke. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.