Jump to content

Kjøpe første seilbåt, kombinert tur/regatta. Trenger innspill/tips

lofl

Recommended Posts

Hei,

vurderer å kjøpe vår første seilbåt. Har seil mye tidligere, og ønsker å starte opp igjen med litt regattaseiling, samt ha mulighet for fine turer med familien.

-Budsjettet er i området 500knok.

-Må ha grei plass til to voksne og to små barn

-Bør har pent bruk/relativt ny regattaseilgarderobe og turseil

-innvendig dusj (krav fra kona :-))

Har ikke vært aktiv i båtmarkedet de siste årene på grunn av småbarn og husoppussing, så det hadde vært fint med inspill.

Ser for eksempel på denne (noe eldre First 33.7), som ser ut til å passe rimelig bra til ønsket bruk og budsjett:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41848841

Noen innspill til denne typen båt? Er prisen grei?

Har tapt mange regattaer mot nettopp denne båten og kan skrive under på at den seiler godt.... Har ingen førstehåndserfaring med First, men inntrykket er at dette er robuste båter som tåler å seiles. Du bør selvfølgelig sjekke ut at den ikke blir for trang innvending mhp bokomforten dere måtte ønske. Man kan jo seile regatta i all slags båter, men det har jo noen fordeler å velge en båt som kan samle egen klasse f-eks i Færderen. First 31.7 gjør det, men ikke 33.7.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vet ikke hvordan 33.7 er bygget, men vet fra andre at First 27.7 ikke akkurat er isolert, og derav er godt plaget med kondens innvendig når forholdene ligger til rette. Og det gjør det jo ofte i Norge. 27.7 har store, blanke overflater som samler opp masse kondens. Sjekk ut dette med 33.7. Båten seiler vel utmerket, men hvis alt blir vått innvendig får du fort familien mot deg.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Vet ikke hvordan 33.7 er bygget, men vet fra andre at First 27.7 ikke akkurat er isolert, og derav er godt plaget med kondens innvendig når forholdene ligger til rette. Og det gjør det jo ofte i Norge. 27.7 har store, blanke overflater som samler opp masse kondens. Sjekk ut dette med 33.7. Båten seiler vel utmerket, men hvis alt blir vått innvendig får du fort familien mot deg.

Ja, dette med kondens/isolasjon må jeg selfølgelig sjekke, ikke ålreit hvis alt blir rått.

Men jeg trodde at de fleste "performancecruisere" av nyere dato ikke hadde dette problemet, dvs at de er rimelig isolert i taket. Vet at dette er problem på mange eldre båter av ymse merker. Du sier at "First 27,7 ikke akkurat er isloert", betyr det dårlig isolert eller ingenting?

Hvis noen andre vet noe om dette setter jeg pris på innspill.

Takk for inspill uansett, jeg stikker nok og kikker på denne båten, og kan høre da.

Har tapt mange regattaer mot nettopp denne båten og kan skrive under på at den seiler godt.... Har ingen førstehåndserfaring med First, men inntrykket er at dette er robuste båter som tåler å seiles. Du bør selvfølgelig sjekke ut at den ikke blir for trang innvending mhp bokomforten dere måtte ønske. Man kan jo seile regatta i all slags båter, men det har jo noen fordeler å velge en båt som kan samle egen klasse f-eks i Færderen. First 31.7 gjør det, men ikke 33.7.

Framtid, takk for innspill. Drar nok og kikker på den, også for å se på bokomforten som du nevner, siden jeg ikke har vært i en First på lang stund.

Jeg vet ikke om dekket er i sandwich (gir isolasjon) eller ikke. Men jeg vet en del av de som har 27.7 har innrømmet at det blir ganske lummert der inne. Og jeg har selv sett at det er blank gelcoat innvendig, og det er gode kondenseringsoverflater hvis disse er kaldere enn lufta inne. 27.7 er vel laget for varmere strøk enn her hjemme vil jeg tro. Utover det syns jeg båten er fristende.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Får du en First 33.7 i ok stand for under 500 k så er det iallefall et bra kjøp... det du linket til virket jo bra spekket (oppgradert i det siste) og så bra ut på bildene

Litt avhengig av hvor store barna dine er (plass til begge i forpiggen?) så er First 31.7 også et bra alternativ, den finnes det fler av og har et mer aktivt regattamiljø (mer tips og erfaringer å utveksle), det ha og et overraskende stort dusjbad....

Andre aktuelle kan være

- Elan 333

- x-99 ? kanskje litt for regattapreget?

- Albin Nova (begynner å bli utdatert?)

Har, som Framtia, seilt mange regattaer mot nettopp denne 33.7'en, flest i 2009/2010. You win some, and you lose some... :-)

Den spesifikke båten er godt vedlikeholdt av seriøs eier, og seiler opp til potensialet for LYS-tallet den hadde. Hvordan den står seg med den nye NOR-ratingen vet jeg ikke, men antar at ratingen er fornuftig satt.

Som nevnt av en annen så er det ingen egen 33.7-klasse på regattaene i Oslofjorden, som det oftere er med 31.7 og 36.7. Om det er viktig for deg må nesten du bestemme.

Er det mulig å få en 36.7 på ditt budsjett, mon tro? Verdt å sjekke...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ad isolasjon og dugg/kondens: Benneteu hadde enkeltlamitat i hyttedekket slik at det lettere ble kondens i tak/vegger som ikke hadde noe materiale utenpå seg. Husker vi hadde dette problemet i en 323 vi hadde engang, det kan typisk drypte litt fra "plastikktaket" rett over der man sover.... Litt irriterende, men ikke noe stort problem, det løser seg med litt lufting. Bavaria har f.eks. ikke dette problemet. 27.7 er en helt annen båt enn 31.7 of oppover i First klassen. 31.7 og 33.7 har langt høyere komfortfaktor og føles mye tørrere.

Redigert av runes (see edit history)

Hei,

da vi var i samme situasjon (finne turbåt egnet for regatta med plass til to voksne og to barn) endte vi opp med en Café 30. Den produseres visst ikke lenger, da kundene heller valgte Café 28, som var en god del rimeligere men tilbød mye av det samme. Andre båter i den kategorien er vel Dehler 29 og Elan 31.

First 33.7 tror jeg heller ikke er noe dårlig valg. Da får du bedre plass, men husk at det blir vesentlig dyrere å fornye seilgarderoben. Har inntrykk av at alle kostnader forbundet med båthold er omtrent proporsjonalt med kvadratet av lengden...

First 36.7 er vel et stykke utenfor budsjettet; de ligger ute på Finn til omtrent 900k.

Er selv veldig fornøyd med Café-en og mener den har perfekt størelse for en liten familie med to voksne og to barn, men nå har vi tre barn :wink: . Så vi må antagelig finne noe større, finne på noe annet i ferien eller godta at det blir litt for trangt om et år eller to.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Takk for alle gode råd. Det ble ikke den First 33.7-ern som jeg skrev om, da selger aksepterte et annet bud før jeg bydde, men jeg kikker videre. Er veldig svak for First, så det kan hende vi begynner å se på 31,7, de er det en del av, og et aktivt miljø.

Har begynt å kikke litt mer seriøst på First 31,7. Denne er det jo ganske mange av, og et rimelig aktivt miljø. Det ligger kun en ute på finn nå:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40717848

Den har ikke allverdens av seil, og de er litt gamle, så det trekker ned litt i forhold til hva man bør gi.

Spørsmål:

- Båten har ligget i vannet alle vintre. På eldre båter (jeg har vært ute av markedet/miljøet en stund) snakket man alltid om at man burde ta opp båten hvertfall annethvert år, slik at den fikk "tørke ut litt". Er dette fortsatt å anbefale, og kan det være beheftet med problemer at den har ligget på sjøen hver vinter?

- Båten ligger på vestlandet, og jeg holder til på østlandet og vet ikke om jeg skal koste på meg en egen tur over bare for å kikke på den. Har kommunisert litt med selger og alt virker greit, men kunne tenke meg å se en slik 31,7 først. Er det noen som kjenner noen som har en 31,7 i Oslo og omegn, slik at det kanskje gikk ann å komme å kikke på en av de ved anledning?

Kristian_H: Takk for tipset, men jeg kjenner litt til X-99, og det blir litt for mye regattapreg (litt for "rå" innvendig for familien). Det er et valg vi har tatt, og First er npk det "råeste" vi kan velge.

Det finnes sikkert mange meninger om dette. Min forrige båt fikk et utslag av osmose etter tre år på vannet. Etter det tok jeg den på land hver vinter og problemet forsvant helt. Det var en eldre modell som var sandblåst og behandlet. Jeg ville brukt mer tid, det kommer flere 31.7 til salgs.

For å navigere i jungelen av seilbåter kan det være nyttig å kjøpe boka "700 segelbåtar i test" av Kurt Gelin. Kombinasjonen regatta og tur-seiling krever litt omtanke. First 33.7 krever mange mann på rekken. Nå gjelder det mange av båtene i denne klassen men det kan være greit å tenke på. First 31.7 er et bra valg. Litt trangt i forpiggen for lange personer. Ellers kan X-332 være et alternativ men det er færre på markedet.

Tror det er veldig få som mener at båter har vondt av å ligge i vannet om vintern, jeg har alltid hatt mine ui vannet om vintern og osmose er antagelig noe av det siste jeg bekymrer meg om.

Får du x332 til under 500k så er det bare å løpe og kjøpe, men sist jeg sjekket så lå de på over 700k. Skal du opp i x332 prs å bør du og sjekke sunfast 37, ikke å rgattasprek, men en bra kombibåt og du siler jo uansett en slik båt på handikap. Eller dufour34 eller Elan 333 (med dyp kjøl) eller Elan 31, mye å velge i om du legger på noen hundre kroner, men for 490 så er 31.7 meget bra pris, jeg vurderte den ifjor og fant ingen til under 700.....

Jeg har hatt en First 31.7 i 5 år. Det ble brukt til tur og regatta, og den fungerte veldig bra til begge formål. Båten seiler fort, gir mye seilglede, og den er ikke så vanskelig å håndtere. Det er noen svakheter du kan være oppmerksom på ved kjøp. Sjekk nøye hvordan det ser ut under dørken. Se etter sprekker i balkene. En grunnstøting fører som regel til kostbar reparasjon. Men hvis reparasjonen er utført fagmessig er styrken trolig bedre enn den var originalt. Regn også med at gamle originale B&G instrumenter er kass. Det samme gjelder kartplotteren på bildet av den aktuelle båten. For å ha maksimal glede av regattaseiling trenger du en genua 1 og en genua 3 av god kvalitet. Hvis det er originalt tauvverk (fall og skjøter), bør du regne inn en utskifting. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info.

• 3 uker senere...

For å sette punktum i denne tråden, det ble en First 31.7 på meg!

Seilte den rundt fra Bergen til Østlandet nå i helgen, og er rett og slett meget fornøyd. Syns jeg fikk båten til en grei pris. Og båten er fantastik morsom å seile! Den seiler rett og slett utrolig bra, er lett håndterlig, og er utrolig responsiv på de forskjellige trimmulighetene.

Turen fra Bergen var ganske lang og med et stramt tidsskjema var det til tider litt slitsomt. Vi seilte den rundt på nøyaktig 3 døgn, som betyr en gjenomsnittshastighet på 5 knop. Stoppet ikke noen sted utenom en del bunkringsstopp. Eneste minus med denne båten er kanskje at den har litt liten dieseltank for lange turer, særlig på denne turen da vi på grunn av stramt tidsskjema måtte kjøre en del motor når det var for lite vind. Kjøpte etterhvert en 20L Jerrykanne for å ha i tillegg, det hjelper jo litt.

Men rett og slett kjempefornøyd med vår nye båt, og gleder oss til å ha mage fine turer de neste årene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...