Jump to content

Koppla in landjorden

I.E

Recommended Posts

Alla,

Vet att det har diskuterats landjord i många inlägg men hittar inte svar på en enkel fråga som jag måste ha svar på innan jag kopplar in 230 V systemet:

Har en stålbåt..

Skall man koppla in jordsladdarna från alla förbrukare direkt på landjordskabeln via en kopplingsplint som ej är förbunden med stålskrovet eller skall plinten vara förbunden med stålskrovet ?

Tacksam för svar / Dan

Nei, du skal kutte landstrømsjord og koble alle dine jordinger til skroget.  Helt i henhold til de nye forskriftene og uten fare for tæring. Din egen jordfeilbryter har du og jordplate trenger du ikke da du har masse sinkanoder, og annet metall  som utgjør mye mer enn kravet til 0,25 m2 jordplate.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

hei, kjenner du til hvordan dette blir for en glassfiber seilbåt?

Har tenkt å innstallere jordfeilbryter og overspenningsvern.

mvh johan

Nei, du skal kutte landstrømsjord og koble alle dine jordinger til skroget.  Helt i henhold til de nye forskriftene og uten fare for tæring. Din egen jordfeilbryter har du og jordplate trenger du ikke da du har masse sinkanoder, og annet metall  som utgjør mye mer enn kravet til 0,25 m2 jordplate.

Lotus

Hulda, som har nokså mange anoder, betviler sterkt om summen kommer opp i 0,25 m2. Selv ikke når jeg tar med innvendig av rørene som er tilkoplet sjøvann.

Stålet i båten er sandblåst og håndprimet 3- eller 4 ganger med 2-komp. sinkrik epoxyprimer. Stålet er garantert tørt. Jeg tror jeg vil vurdere å lime på en 0,5x0,5 kopperplate når jeg skal på land for stoffing. Denne platen kan stoffes med en eller annen bunstoff som trekker vann. Det gjør de vel stort sett alle sammen. Deretter er det bare å hekte fast en jordledning fra platen til undervannskroget. Takker og bukker Lotus, en glimrende ide...

For all del. Har ikke stålbåten nok bart metall under vannlinjen, må man altså koble på en jodingsplate. Cluet er uansett å slippe den brysomme landstrømsjorden. For plastbåter finnes det egne plater å sette på. Rett meg hvis jeg tar feil, tror de heter dynaplate eller noe slikt, har en porøs sammensetning som gjør at man får sin kvarte kvadratmedet jordlpate i ei lita plate.

Lotus

For plastbåter finnes det egne plater å sette på.  Rett meg hvis jeg tar feil, tror de heter dynaplate eller noe slikt, har en porøs sammensetning som gjør at man får sin kvarte kvadratmedet jordlpate i ei lita plate.

Lotus

Korrekt, den plata funker glitrende de første 4 ukene til den gror igjen av ruer. Da er den passivert, vil jeg anta. Dessuten, hvis den blir neg. ladet vil den trekke til seg kalk-ioner som også passiverer. Jeg har sett et par stykker som har det. Kan umulig funke veldig bra over tid. En artig jeg så primet og stoffet plata. Hadde trolig ikke helt fattet poenget. Jeg tror jeg klisterer på en tynn kopperplate ved hjelp av kontaktlim. Så får jeg se hvor lenge det holder. Det blir uansett ingen kostbar affære å prøve.

Just precis.  Har du en slik montert og i tilfelle har du samme erfaringer som Hulda beskriver?

<{POST_SNAPBACK}>

Nix ikke än, jag skall montera en sådan til kortvågsradion lite senare.......

vad gäller landström, så har jag kjöpt en isolasjonstranformator, så att jag skall

slippa allt vad krypströmmar o galvanisk täring er, hoppas jag ! :smiley:

(skall kopplas in nu til våren!)

S/Y Gunga Din

Just precis.  Har du en slik montert og i tilfelle har du samme erfaringer som Hulda beskriver?

Plate som avbildet. En som stod i opplag ved siden av meg hadde slik. Ifølge det han forklarte, var platens overflate dannet av små pyramider som derigjennom øket arealet på platen vesentlig. Platen hans var også gjengrodd. Foruten å legge platen i saltsyre, lurer jeg på hvordan man skal få av kalken. Kalk danner et diffusjonstett skikt.

Plate som avbildet. En som stod i opplag ved siden av meg hadde slik. Ifølge det han forklarte, var platens overflate dannet av små pyramider som derigjennom øket arealet på platen vesentlig. Platen hans var også gjengrodd. Foruten å legge platen i saltsyre, lurer jeg på hvordan man skal få av kalken. Kalk danner et diffusjonstett skikt.

<{POST_SNAPBACK}>

Med andre ord forstår jeg dette til å være ubrukelig til jording av 230 V, radiosendere etc. Det var da leit. Hadde i grunnen planlagt å montere en av de minste platene for jording av landstrøm ved neste slipping.

Så hva gjør vi med plastbåter da? Å lime på en 0,5x0,5 m kobberplate er vel ikke enkelt det heller?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei.

Jeg har aldri sett en eneste rur på min Dynaplate. Men fargen blir ganske mørk etter en båtsesong. Hvor godt den virker som lokal 230volt jord aner jeg ikke (har skilletrafo), det har jeg aldri tenkt på. Håper den gjør jobben. Men den virker ypperlig som signaljord. Radiomottak på lang/mellombølge ble kraftig forbedret med platen.

Du sier Hulda: Korrekt, den plata funker glitrende de første 4 ukene til den gror igjen av ruer. Da er den passivert, vil jeg anta. Dessuten, hvis den blir neg. ladet vil den trekke til seg kalk-ioner som også passiverer. Men å anta at den ikke vil fungere som 230volt jord er vel ikke det samme som at den virkelig ikke vil fungere?

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med andre ord forstår jeg dette til å være ubrukelig til jording av 230 V, radiosendere etc.  Det var da leit.  Hadde i grunnen planlagt å montere en av de minste platene for jording  av landstrøm ved neste slipping.

Så hva gjør vi med plastbåter da?  Å lime på en 0,5x0,5 m kobberplate er vel ikke enkelt det heller?

Burde kanskje snakke med leverandøren av utstyret. Den kan vel være at de har en måte å fikse dette på. Mulig det kan være en eller annen bunnstoff som kan benyttes. Porøs maling vil slippe inn saltvann som er nødvending for funksjonen og samtidig hindre avleiring.

Hva gjelder jording av HF-radiosendere så er man ikke avhengig av en dynaplate for å få god jord. Det enkleste er å bruke kjølen, og det gjør ikke noe om denne har et par lag bunnstoff og epoxy, da det er snakk om radiofrekvenser og ikke likestrøm. Er kjølen innplastet så funker det nok ikke så godt...

Man bør bruke et kobberbånd fra antennetuneren/radioen og bort til kjølen, pga. skinneffekten som oppstår ved vekselstrøm virker vanlig kabel dårlig.

Geir

Hei.

Jeg har aldri sett en eneste rur på min Dynaplate. Men fargen blir ganske mørk etter en båtsesong. Hvor godt den virker som lokal 230volt jord aner jeg ikke (har skilletrafo), det har jeg aldri tenkt på. Håper den gjør jobben. Men den virker ypperlig som signaljord. Radiomottak på lang/mellombølge ble kraftig forbedret med platen.

Du sier Hulda: Korrekt, den plata funker glitrende de første 4 ukene til den gror igjen av ruer. Da er den passivert, vil jeg anta. Dessuten, hvis den blir neg. ladet vil den trekke til seg kalk-ioner som også passiverer. Men å anta at den ikke vil fungere som 230volt jord er vel ikke det samme som at den virkelig ikke vil fungere?

Tja, da hadde det vært en sak å finne ut hvorfor noen gror og andre ikke. At de blir mørke er nok oksideringen av kopperet. Blir det kjørt frekvenser gjenom plata, vil den være vekselvis pos og neg. Det er jo en avgjørende bedring i forhold til at det ligger en påtrykt DC-spenning.

Korrekt, den plata funker glitrende de første 4 ukene til den gror igjen av ruer. Da er den passivert, vil jeg anta. Dessuten, hvis den blir neg. ladet vil den trekke til seg kalk-ioner som også passiverer. Jeg har sett et par stykker som har det. Kan umulig funke veldig bra over tid. En artig jeg så primet og stoffet plata. Hadde trolig ikke helt fattet poenget. Jeg tror jeg klisterer på en tynn kopperplate ved hjelp av kontaktlim. Så får jeg se hvor lenge det holder. Det blir uansett ingen kostbar affære å prøve.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, da hadde det vært en sak å finne ut hvorfor noen gror og andre ikke. At de blir mørke er nok oksideringen av kopperet. Blir det kjørt frekvenser gjenom plata, vil den være vekselvis pos og neg. Det er jo en avgjørende bedring i forhold til at det ligger en påtrykt DC-spenning.

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette bare synsing? Eller mener du med dette at Dynaplate ikke vil kunne brukes som lokalt jordplan ?

Som erstatning for landjord ? Ref. de nye Forskriftene se side 15.

Hva gjelder jording av HF-radiosendere så er man ikke avhengig av en dynaplate for å få god jord. Det enkleste er å bruke kjølen, og det gjør ikke noe om denne har et par lag bunnstoff og epoxy, da det er snakk om radiofrekvenser og ikke likestrøm. Er kjølen innplastet så funker det nok ikke så godt...

Man bør bruke et kobberbånd fra antennetuneren/radioen og bort til kjølen, pga. skinneffekten som oppstår ved vekselstrøm virker vanlig kabel dårlig.

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår jeg dette riktig, så kan man altså koble jording til kjølboltene? Forutsatt jernkjøl. Mener at jeg har bronsebolter i kjølen (nettopp kjøpt båten) Kan man da koble jording til disse, legge kobberbånd mellom alle boltene bortover og tro at dette funker bra? Hva med tæring på boltene (grøss), men bronse har vel gjerne høyere korroderingstall enn jern.. Ble litt usikker på hele dette nå. Har ikke landstrøm heller forresten.. (enda)

Pero

er det denna typen platta ni menar, sådan som används vi radio-jord ?

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor kjøper man slike? Og hvordan sikrer man at det ikke blir lekkasjer i skroginnfestingen? Normalt ville jeg kjørt på med Sikaflex hvis jeg behøvde å tette en skruegjennomføring under vannlinjen. Med Sikaflex på "avveie" ved montering av en slik plate kan man se for seg at festeskruene blir isolert fra selve Dynaplaten. Jeg har skjønt det slik at festeskruene fungerer som tilkoblingspunkt også, og da er det jo viktig at de har god kontakt til Dynaplaten?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei.

Det er vel ikke noe problem med Sikaflex dersom en ikke kliner utover alt med det? Hadde ikke noe problem selv. Selve boltene er forresten gullforgylt, og det følger med en liten flaske sølvoppløsning for god kontakt mot kabelsko. Dynaplate selges hos båtutstyrsforetninger, Maritim, Malfix osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ser att det här med jordning alltid är ett "hett" ämne som väcker många frågor...

Är det någon som har ett kopplings schema eller någon som kan beskriva hur man skall koppla in jordfelsbrytare och jordplatta i ett system som både får ström från hjälpkärra ( agregat ) och landström som sedan försörjer ett flertal förbrukare ? Kolla nedan bilder som visar min landströms central ( utan jordfelsbrytare ) där man kan välja "shore" eller "gen" för att ta ström ifrån och sedan kan man välja de förbukare man behöver eller de förbrukare som landsäkringen klarar av. Om ni kollar bilden som visar inuti elboxen ser ni att alla jord kablar från landström, agregat samt till alla förbrukare är avklippta och ligger lösa i elboxen.

Var och hur kopplar man in jordfelsbrytaren, jordplattan samt alla förbrukarjordar ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/utanpaa_Elbox.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Inuti_elbox.jpg

Tack /Dan

Er dette bare synsing? Eller mener du med dette at Dynaplate ikke vil kunne brukes som lokalt jordplan ?

Som erstatning for landjord ? Ref. de nye [url=http://www.dsb.no/File.asp?

Bare for å gjøre det klinkende klokkeklart, Hulda gjør seg ikke til dommer over noe som helst produkt. Det jeg har hevdet er implisitt (uttrykt på en annen måte) tvil til hvordan en jordingsplate kan fungere hvis den er dekket av ruer og kalkavleiringer. Det er synsing. For det er den samme kalken som blir benyttet som ioneblokkering i f.b. med korrosjosbeskyttlese i sjøvann. Det er ikke synsing. Dessuten lurer jeg på hvordan man skal kunne få tilbake overflatestrukturen i en slik plate hvis den har blitt dekket av kalk. Dette, mener jeg, er det leverandøren som bør mene noe om.

Jeg har lest side 15. Til å være departementalt er dette et enkelt og lettforståelig dokument. 1/4 m2, og man er sikker.

Var och hur kopplar man in jordfelsbrytaren, jordplattan samt alla förbrukarjordar ?

Som Lotus skrev over, alt ombord jordes til jordingsplaten.

Landstrømsjord er ikke i bruk.

Antar at du har en bryter som velger om systemet skal forsynes fra land eller aggregat?

Da kobler du inn jordfeilbryteren etter denne.

Du må ta forholdregler når båten står på land.

Skal du koble på landstrømmen må man forbinde jordingen her med den lokale "båt-jorden".

Man kan montere en bryter for dette.

F.eks. med nøkkel, slik at man er sikker på at ingen kobler den inn mens båten ligger på vannet eller ut mens den står på land.

Forskriftene sier også at man skal sette opp et skilt:

For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen,

må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig

plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet

legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten

med sjøen brytes.

Forskriftene finnes her. (side 15)

Redigert av Ingar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...