Jump to content

Yamaha 2001 2takt 4hk - kjølevannsstråle (r)?

vestover

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt meg en totakts utenbordsmotor fra 2001. Den starter litt treigt, men det tror jeg er pga. den har ligget til lagring, etter litt testing og choke går det vel. Men! Jeg ser ikke noe kjølevann. Ikke én liten pissestråle. Sjekka impelleren etter litt klabb og babb, og jammen var ikke det ene bladet knekt. Håper det er den som er den skyldige, brakk for sikkerhets skyld en bolt i prossessen og får ikke testet før i morgen/i overimorgen. Men! I det jeg så litt på motoren, klarte jeg ikke helt å se hvor jeg skal forvente at denne strålen kommer ut. Det er ikke en sånn slange/hull oppe på siden av motoren, slik jeg har vært vant med med større motorer. Instruksjonsboken er litt uklar der, ettersom den gjelder flere motoren med litt ulikt system, og jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente. Skal det komme ut vann to steder - kontroll og kjølestråle? Om det skal komme noe ut med eksosen, vet jeg ikke om jeg komme til å kunne se dét, for det er under vann. Om det kommer vann ut eksosen, er det i tilfelle kjøling, også er kontrollstrålen bare for å vise at det går vann igjennom? Tar gjerne imot tips, da påhengsmotorer virkelig _ikke_ er min spesialitet.

Ok.

Jeg syntes det kom en del eksos nede ved finnen - den har et hull der og derfra kom det bittelitt vann og røyk. Dette var vanskelig å se ettersom det er under vann, men så det når vi vippet opp motoren et øyeblikk. Ellers så jeg absolutt ingenting fra midt på stammen, verken eksos eller vann. Dårlig tegn?

er kontrollstrålen bare for å vise at det går vann igjennom? Tar gjerne imot tips, da påhengsmotorer virkelig _ikke_ er min spesialitet.

Hei vestover, ja det er riktig som du antyder, kontrollstrålen er for verifikasjon av at motoren har et overtrykk på kjølevannet som skal sirkulere i toppen og blokka.

Har du mulighet til å ta bilder så gjør det alt mye lettere for alle som vil hjelpe

Husk å sette skruene inn med vannfast fett når du først har de ute... så reduserer du muligheten for å knekke noen neste gang :thumbsup:

Hei,

Var nok ikke lur nok til å ta bilder, men jeg har laget en vakker illustrasjon i Paint:

bilde

Jepp. Båten spytta vel så vidt ut litt vann det nederste hullet. Skulle gjerne visst hvor mye vann jeg skal vente meg, både derfra og andre steder!

Andersm: Impellerbladet var fremdeles på, knekt men ikke knekt av! Kunne bøye det helt flatt om du skjønner. Vet jo ikke om det er impelleren som er syndereni det hele tatt, men det er jo det jeg håper på...

ypperlig, vestover :thumbsup: skulle hatt deg til å illustrere for meg på jobben, så hadde sjefen min skjønt noe for en gangs skyld... :lipseal:

Jeg har en 2003 men har aldri skrudd en skrue på den... ja det skal komme vann ut der du peker, kommer det mye vanndamp ut der er det ikke bra.

Over propellen skal eksosen komme ut sammen med kjølevannet som først har kjølt blokk og topp, dernest blir med eksosen ut.

Ja, nettopp.

Jeg har ikke funnet noe sted på undersiden jeg synes det skulle passe med kjølevann, men jeg lette ikke skikkelig heller. Det vil si at det er to kontrollstråler, og dem kan man se, også kommer kjølevannet ut under finnen sammen med eksosen? Eller er det i midten også kjølevann?

Ja, og i tillegg - ser ikke så mye vann fra midten der, på motoren i videoen. Skal jeg da altså forvente en skikkelig stråle ovenfra, litt i midten og litt sammen med eksosen?

Det kommer ikke kjølevann ut finnen, men det kommer ut kjølevann sammen med litt eksos på midten og den strålen som skal komme ut av et hull under motoren er kontrollstrålen. Vannet som spyttes ut sammen med eksosen er det egentlige kjølevannet som kommer ut av motoren og kontrollstrålen er bare en indikator på at motoren kjøler. Hvis du holder hånden foran der med eksosen på midten av stammen når den går og du kjenner at eksosen er fuktig/ at du blir våt på fingrene eller ser at det spyttes vann ut her har i hvertfall motoren kjøling.

Her er en annen video som viser litt av hva jeg prøver å forklare med at det skal komme vann ut på midten av stammen:

:smiley:

Redigert av Diddn (see edit history)

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering! Det ble til at vi ringte La-Sa og spurte etter en mekaniker, siden motoren er derfra. Etter at impeller var fiksa, sto spruten ut av hullet rett under motorkassa, men ingenting fra stammen. Han sa det kun skulle komme ut en sladrestråle/kontrollstråle fra helt øverst, og kjølevann sammen med eksos fra under finnen. Da jeg spurte om hullet i midten, sa han det ikke skulle komme noe derfra. I bruksanvisningen ser det ut som om dette hullet er for 2-hesterne, men det er dårlig merkede bilder og jeg er usikker.

Sjangset og prøvde motoren litt. På et tidspunkt kom det veldig lite vann ut kontrollhullet, så jeg stanset motoren. Etter neste oppstart var alt OK. Var livredd for at jeg gjorde feil, men båten måtte flyttes. Alt gikk vel, men ser at motoren ligger lovlig langt nede i vannet, ikke mye av stammen som er over vann. Usikker på dette. Skal sannsynligvis skifte brakett uansett, så da går det kanskje an med flere innstillinger. Ved bakking skjedde det noe underlig: motoren vippet seg opp? Aldri opplevd før. Ellers ble den ikke alt for varm. Merkelig var det dog at fra ca. midt på gassen og opp til full guffe merket vi nesten ingen forskjell på lyd eller fart. I det nedre sjiktet er den meget følsom. Rart! Om noen har noen innspill, kjør gjerne på!

Vi har hatt flere slike 4 og 5 hestere i 25 år, så har litt erfaring med den. Den spesielle gangen og putrelyden sitter i ryggmargen fra barndommen.

Den første fra ca 1984 lever i beste velgående i dag :-)

Skikkelig god motor som aldri streiker om den ikke blir mishandlet eller tatt med bak låven og skutt.

Kontrollstrålen på disse er ikke sterk, og har aldri vært det. Er det litt mer enn pippling, så er det ok.

Eksos (og kjølevann) slippes ut i hullet under finnen over propellen.

Hullet midt på stammen er for å slippe ut litt eksos ved tomgangskjøring for å holde eksostrykket nede slik at den går bedre på tomgang. Bittelitt over tomgang vil det boble ut eksos av hullet i finna over propellen.

De fleste påhengere er konstruert slik med et relativt lite eksoshull midt på stammen. Nok til å slippe ut litt eksos, men ikke nok til å lage bråk.

Høres ut som alt er i orden med motoren din nå. Selg den aldri, da du ikke vil få tak i en bedre og lettere motor i samme klasse.

Har en 5 hester nå som jeg fikk tak i i 2007 som antagelig er en av de aller siste overliggerene. Den skal aldri selges :-)

Lykke til :-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jippi!

Da forstår jeg. Syntes det var rart om det skulle komme ut vann tre steder, men var jammen ikke lett å orientere seg. Dette eksoshullet ligger nesten undervann og like under vann når motoren brukes. Vet du om dette har noe å si? Vet ikke hvor langt opp vannet kan være før motoren drukner.

I tillegg skulle jeg gjerne visst hvorfor den er såpass tungstartet. På med nesten full gass og choke og tretti forsøk synes jeg er stramt...

OK. Lurte på om jeg bare skulle levere den på service, men såpass enkle ting er det moro å prøve å fikse selv. Vet du om det trengs å bytte olje på disse? Ha du hatt trøbbel med å starte dem?

Ellers har jeg også gode minner med disse yamaha´ene, de var før standardmotoren til flere av SKK sine båter på utlånshyttene rundtom. Alltid 4 hk og alltid pålitelige. Det jeg har nå er dog værre, men erfaringen totalt er god!

Ved bakking skjedde det noe underlig: motoren vippet seg opp? Aldri opplevd før. Ellers ble den ikke alt for varm. Merkelig var det dog at fra ca. midt på gassen og opp til full guffe merket vi nesten ingen forskjell på lyd eller fart. I det nedre sjiktet er den meget følsom. Rart! Om noen har noen innspill, kjør gjerne på!

det er en hake som holder motoren nede, den er lett å løse ut da vil den vippe opp.

Hva slags båt står den på?, kan være at propellen blir for stor og tung å drive.

At den er tungstartet tipper jeg kommer av at det har ligget lenge, det kan da bli liggende avleiringer i dyser/passasjer i forgasseren

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, OK. Lot merke til haken og klarte å vippe den ned igjen, men overrasket over at den vippet opp kun av å bakke litt.

Den står på en 19-fots Hunter Europa seilbåt. På en brakett med et par instillinger. Den øverste innstillingen er alt for høyt opp. Har lurt på om jeg bare må bytte brakett: Om en eller to sitter bak, komme vannet nesten helt opp i selve motoren. Lurer på om den "graver seg ned", eller om den bare står for lavt nede. Den har lang stamme, og stikker langt, langt ned i vannet, så det bør ikke være et problem den veien. Her er et bilde av båten og motoren forresten: Man ser at propellen kanskje er lovlig dypt, jeg vet ikke....Braketten har vel også sett sine bedre dager, utrolig vingelete.

bilde

Ja, dette har jeg også tenkt og håper på! Man får vel bare teste den utover, og se hva som skjer. Den lager en slags lyd når man vipper den opp, eller skrur den av, av vann eller et eller annet, men dette er vel kanskje vanlig.

Kan det være at gassen ordner seg og. Som nevt er den ganske følsom i det nedre registeret, men fra halvveis og opp merket jeg ingen forsøk da jeg skulle sjekke hvor fort båten kunne gå.

den står veldig lavt ja, 10-15cm opp hadde ikke skadet. Kanskje det går å mekke til noe slags stopper på braketten så den ikke går helt ned?

Ellers så har Maritim nye braketter kanskje like greit å bytte om den du har begynner å ha gjort sitt

Propellen som står på er nok mer egnet til jollebruk tipper jeg, til bruk på en slik båt er det om å gjøre å ha størst mulig diameter og lav stigning for å få utnytta kreftene i motoren best

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Brakett: Ser ut som om den bare har to instillinger: høyt og lavt...Slik ser det ut når alt er oppe og motor er vippet opp, synes det ser skralt ut og skulle ønske det gikk an å ha motoren nærmere båten. Liker ikke tanken på at det skal gynge kraftig, slik den er nå:

bilde

Har lyst på ny uansett, det eneste aberet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal feste den i skroget. Men det har jeg tenkt å lage en ny tråd om, med bilder og alt. Så får de som synes slikt er interessant, bidra der!

Tenker du at det er hensiktsmessig å bytte propell da?

ta en titt på propellen så er det sikkert angitt dimensjon på den. hør med forhandler hva de har å tilby. Du vil få bedre manøvreringsevne med rett propell enn en som er for tung å drive

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...