vestover Startet 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2013 Hei, Har kjøpt meg en totakts utenbordsmotor fra 2001. Den starter litt treigt, men det tror jeg er pga. den har ligget til lagring, etter litt testing og choke går det vel. Men! Jeg ser ikke noe kjølevann. Ikke én liten pissestråle. Sjekka impelleren etter litt klabb og babb, og jammen var ikke det ene bladet knekt. Håper det er den som er den skyldige, brakk for sikkerhets skyld en bolt i prossessen og får ikke testet før i morgen/i overimorgen. Men! I det jeg så litt på motoren, klarte jeg ikke helt å se hvor jeg skal forvente at denne strålen kommer ut. Det er ikke en sånn slange/hull oppe på siden av motoren, slik jeg har vært vant med med større motorer. Instruksjonsboken er litt uklar der, ettersom den gjelder flere motoren med litt ulikt system, og jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente. Skal det komme ut vann to steder - kontroll og kjølestråle? Om det skal komme noe ut med eksosen, vet jeg ikke om jeg komme til å kunne se dét, for det er under vann. Om det kommer vann ut eksosen, er det i tilfelle kjøling, også er kontrollstrålen bare for å vise at det går vann igjennom? Tar gjerne imot tips, da påhengsmotorer virkelig _ikke_ er min spesialitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Denne motoren har vel kun to små hull midt på stammen og mellom propellen. Det skal komme både eksos og vann ut av de to små hullene. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Ok. Jeg syntes det kom en del eksos nede ved finnen - den har et hull der og derfra kom det bittelitt vann og røyk. Dette var vanskelig å se ettersom det er under vann, men så det når vi vippet opp motoren et øyeblikk. Ellers så jeg absolutt ingenting fra midt på stammen, verken eksos eller vann. Dårlig tegn? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 er kontrollstrålen bare for å vise at det går vann igjennom? Tar gjerne imot tips, da påhengsmotorer virkelig _ikke_ er min spesialitet. Hei vestover, ja det er riktig som du antyder, kontrollstrålen er for verifikasjon av at motoren har et overtrykk på kjølevannet som skal sirkulere i toppen og blokka. Har du mulighet til å ta bilder så gjør det alt mye lettere for alle som vil hjelpe Husk å sette skruene inn med vannfast fett når du først har de ute... så reduserer du muligheten for å knekke noen neste gang Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Har skrudd på en tilsvarende, dog 2005 modell tror jeg. Denne hadde stråle som 'vanlig'. Fant du det bladet som var knekt? Denne kan vel kanskje stenge litt lengre opp i systemet? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hei, Var nok ikke lur nok til å ta bilder, men jeg har laget en vakker illustrasjon i Paint: Jepp. Båten spytta vel så vidt ut litt vann det nederste hullet. Skulle gjerne visst hvor mye vann jeg skal vente meg, både derfra og andre steder! Andersm: Impellerbladet var fremdeles på, knekt men ikke knekt av! Kunne bøye det helt flatt om du skjønner. Vet jo ikke om det er impelleren som er syndereni det hele tatt, men det er jo det jeg håper på... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 ypperlig, vestover skulle hatt deg til å illustrere for meg på jobben, så hadde sjefen min skjønt noe for en gangs skyld... Jeg har en 2003 men har aldri skrudd en skrue på den... ja det skal komme vann ut der du peker, kommer det mye vanndamp ut der er det ikke bra. Over propellen skal eksosen komme ut sammen med kjølevannet som først har kjølt blokk og topp, dernest blir med eksosen ut. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Yeah! Så ikke noe vanndamt heller, men det kan være fordi jeg ikke tore å kjøre den i mer enn et minutt eller noe. Så det betyr at man ikke skal se kjølevannet, kun kontrollstråle eller stråler da, som synes. Èn eller to stråler forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Det skal komme ut kjølevann sammen med eksosen og det skal også komme ut en tydlig stråle med kjølevann fra undersiden av motoren.(Kontrollstråle) Det skal komme kjølevann ved de røde pilene. Her er også en video av en 4 hester yamaha: Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Ja, nettopp. Jeg har ikke funnet noe sted på undersiden jeg synes det skulle passe med kjølevann, men jeg lette ikke skikkelig heller. Det vil si at det er to kontrollstråler, og dem kan man se, også kommer kjølevannet ut under finnen sammen med eksosen? Eller er det i midten også kjølevann? Ja, og i tillegg - ser ikke så mye vann fra midten der, på motoren i videoen. Skal jeg da altså forvente en skikkelig stråle ovenfra, litt i midten og litt sammen med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Det kommer ikke kjølevann ut finnen, men det kommer ut kjølevann sammen med litt eksos på midten og den strålen som skal komme ut av et hull under motoren er kontrollstrålen. Vannet som spyttes ut sammen med eksosen er det egentlige kjølevannet som kommer ut av motoren og kontrollstrålen er bare en indikator på at motoren kjøler. Hvis du holder hånden foran der med eksosen på midten av stammen når den går og du kjenner at eksosen er fuktig/ at du blir våt på fingrene eller ser at det spyttes vann ut her har i hvertfall motoren kjøling. Her er en annen video som viser litt av hva jeg prøver å forklare med at det skal komme vann ut på midten av stammen: Redigert 28.Mai.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hei, OK. Litt fuktig eksos skal det være. Men, hva er det hullet under finnen da? Jeg kan banne på at jeg så noe slags vann bli spruta ut derfra? Men tusen takk for innspill! Takk til alle, egentlig, helt fantastisk med slik hjelp i nøden! Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Kjølestrålen er god å ha, men god gammeldags "håndspålegging" funker også. Du skal kunne holde på blokken med hånden når motor er blitt varm. Klarer du ikke det får motor for lite kjøling. Termostaten er ofte synderen. Håper bare ikke at skruene til kjølekappen knekker for deg...... Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Nei, det håper ikke jeg heller... Da kommer jeg tilbake til saken. Det bør dog ikke være vanskelig å fikse en liten totakter dog? Håper det vil gå i orden med litt mekk i dag! Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering! Det ble til at vi ringte La-Sa og spurte etter en mekaniker, siden motoren er derfra. Etter at impeller var fiksa, sto spruten ut av hullet rett under motorkassa, men ingenting fra stammen. Han sa det kun skulle komme ut en sladrestråle/kontrollstråle fra helt øverst, og kjølevann sammen med eksos fra under finnen. Da jeg spurte om hullet i midten, sa han det ikke skulle komme noe derfra. I bruksanvisningen ser det ut som om dette hullet er for 2-hesterne, men det er dårlig merkede bilder og jeg er usikker. Sjangset og prøvde motoren litt. På et tidspunkt kom det veldig lite vann ut kontrollhullet, så jeg stanset motoren. Etter neste oppstart var alt OK. Var livredd for at jeg gjorde feil, men båten måtte flyttes. Alt gikk vel, men ser at motoren ligger lovlig langt nede i vannet, ikke mye av stammen som er over vann. Usikker på dette. Skal sannsynligvis skifte brakett uansett, så da går det kanskje an med flere innstillinger. Ved bakking skjedde det noe underlig: motoren vippet seg opp? Aldri opplevd før. Ellers ble den ikke alt for varm. Merkelig var det dog at fra ca. midt på gassen og opp til full guffe merket vi nesten ingen forskjell på lyd eller fart. I det nedre sjiktet er den meget følsom. Rart! Om noen har noen innspill, kjør gjerne på! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Vi har hatt flere slike 4 og 5 hestere i 25 år, så har litt erfaring med den. Den spesielle gangen og putrelyden sitter i ryggmargen fra barndommen. Den første fra ca 1984 lever i beste velgående i dag :-) Skikkelig god motor som aldri streiker om den ikke blir mishandlet eller tatt med bak låven og skutt. Kontrollstrålen på disse er ikke sterk, og har aldri vært det. Er det litt mer enn pippling, så er det ok. Eksos (og kjølevann) slippes ut i hullet under finnen over propellen. Hullet midt på stammen er for å slippe ut litt eksos ved tomgangskjøring for å holde eksostrykket nede slik at den går bedre på tomgang. Bittelitt over tomgang vil det boble ut eksos av hullet i finna over propellen. De fleste påhengere er konstruert slik med et relativt lite eksoshull midt på stammen. Nok til å slippe ut litt eksos, men ikke nok til å lage bråk. Høres ut som alt er i orden med motoren din nå. Selg den aldri, da du ikke vil få tak i en bedre og lettere motor i samme klasse. Har en 5 hester nå som jeg fikk tak i i 2007 som antagelig er en av de aller siste overliggerene. Den skal aldri selges :-) Lykke til :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Redigert 29.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Jippi! Da forstår jeg. Syntes det var rart om det skulle komme ut vann tre steder, men var jammen ikke lett å orientere seg. Dette eksoshullet ligger nesten undervann og like under vann når motoren brukes. Vet du om dette har noe å si? Vet ikke hvor langt opp vannet kan være før motoren drukner. I tillegg skulle jeg gjerne visst hvorfor den er såpass tungstartet. På med nesten full gass og choke og tretti forsøk synes jeg er stramt... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Har ikke noe å si annet enn at eksostrykket øker litt og litt og tomgangen blir litt surere. Kjør på :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 OK. Lurte på om jeg bare skulle levere den på service, men såpass enkle ting er det moro å prøve å fikse selv. Vet du om det trengs å bytte olje på disse? Ha du hatt trøbbel med å starte dem? Ellers har jeg også gode minner med disse yamaha´ene, de var før standardmotoren til flere av SKK sine båter på utlånshyttene rundtom. Alltid 4 hk og alltid pålitelige. Det jeg har nå er dog værre, men erfaringen totalt er god! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Ved bakking skjedde det noe underlig: motoren vippet seg opp? Aldri opplevd før. Ellers ble den ikke alt for varm. Merkelig var det dog at fra ca. midt på gassen og opp til full guffe merket vi nesten ingen forskjell på lyd eller fart. I det nedre sjiktet er den meget følsom. Rart! Om noen har noen innspill, kjør gjerne på! det er en hake som holder motoren nede, den er lett å løse ut da vil den vippe opp. Hva slags båt står den på?, kan være at propellen blir for stor og tung å drive. At den er tungstartet tipper jeg kommer av at det har ligget lenge, det kan da bli liggende avleiringer i dyser/passasjer i forgasseren Redigert 29.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Ja, OK. Lot merke til haken og klarte å vippe den ned igjen, men overrasket over at den vippet opp kun av å bakke litt. Den står på en 19-fots Hunter Europa seilbåt. På en brakett med et par instillinger. Den øverste innstillingen er alt for høyt opp. Har lurt på om jeg bare må bytte brakett: Om en eller to sitter bak, komme vannet nesten helt opp i selve motoren. Lurer på om den "graver seg ned", eller om den bare står for lavt nede. Den har lang stamme, og stikker langt, langt ned i vannet, så det bør ikke være et problem den veien. Her er et bilde av båten og motoren forresten: Man ser at propellen kanskje er lovlig dypt, jeg vet ikke....Braketten har vel også sett sine bedre dager, utrolig vingelete. Ja, dette har jeg også tenkt og håper på! Man får vel bare teste den utover, og se hva som skjer. Den lager en slags lyd når man vipper den opp, eller skrur den av, av vann eller et eller annet, men dette er vel kanskje vanlig. Kan det være at gassen ordner seg og. Som nevt er den ganske følsom i det nedre registeret, men fra halvveis og opp merket jeg ingen forsøk da jeg skulle sjekke hvor fort båten kunne gå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 den står veldig lavt ja, 10-15cm opp hadde ikke skadet. Kanskje det går å mekke til noe slags stopper på braketten så den ikke går helt ned? Ellers så har Maritim nye braketter kanskje like greit å bytte om den du har begynner å ha gjort sitt Propellen som står på er nok mer egnet til jollebruk tipper jeg, til bruk på en slik båt er det om å gjøre å ha størst mulig diameter og lav stigning for å få utnytta kreftene i motoren best Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
vestover Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Brakett: Ser ut som om den bare har to instillinger: høyt og lavt...Slik ser det ut når alt er oppe og motor er vippet opp, synes det ser skralt ut og skulle ønske det gikk an å ha motoren nærmere båten. Liker ikke tanken på at det skal gynge kraftig, slik den er nå: Har lyst på ny uansett, det eneste aberet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal feste den i skroget. Men det har jeg tenkt å lage en ny tråd om, med bilder og alt. Så får de som synes slikt er interessant, bidra der! Tenker du at det er hensiktsmessig å bytte propell da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 ta en titt på propellen så er det sikkert angitt dimensjon på den. hør med forhandler hva de har å tilby. Du vil få bedre manøvreringsevne med rett propell enn en som er for tung å drive Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 har samme motor -på seilbåt, så derfor leste jeg denne med interesse og løfter tråden igjen. M.h.t. Høyden på motoren, det er vel bedre jo lavere du kommer- så lenge du kan betjene den ? Et problem med påhenger er jo at propellen lett kommer over vann når det er litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.