Jump to content

Ubehandlet treverk på dekk

Hansi62

Recommended Posts

Har en gammel seilbåt, Jeannau Rush 77 27fot. Utvendig dekk begynner å se ganske falmet og slitt ut, men jeg har stadig hørt at dette skal ikke behandles. Legger ved noen bilder og lurer på om ikke noen av dere ville anbefalt meg å smørt på et eller annet likevel? Aner ikke hvaslags tresort det er men et eller annet teak lignende er det. Båten ligger ute året rundt så slitasjen blir jo tilsvarende

Har en gammel seilbåt, Jeannau Rush 77 27fot. Utvendig dekk begynner å se ganske falmet og slitt ut, men jeg har stadig hørt at dette skal ikke behandles. Legger ved noen bilder og lurer på om ikke noen av dere ville anbefalt meg å smørt på et eller annet likevel? Aner ikke hvaslags tresort det er men et eller annet teak lignende er det. Båten ligger ute året rundt så slitasjen blir jo tilsvarende

Ville nok behandlet det med noe ja... Jeg ser ingen bilder? Lettere å si noe når man ser hvaslags treverk det er snakk om.

Ser ingen bilder, men...

Det er rart hva en god omgang vask gjør.

Har best erfaring med å vaske når det er godt og bløtt fra før, feks etter at det har regnet en stund (en dag eller mer).

Du får også kjøpt diverse teakrense midler..

Begynner du først å olje det tror jeg du må fortsette med det, så jeg vill forsøkt å unngå, men så er jeg litt lat og ikke fult så opptatt av det kosmetiske kanskje :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser ingen bilder, men...

Det er rart hva en god omgang vask gjør.

Har best erfaring med å vaske når det er godt og bløtt fra før, feks etter at det har regnet en stund (en dag eller mer).

Du får også kjøpt diverse teakrense midler..

Begynner du først å olje det tror jeg du må fortsette med det, så jeg vill forsøkt å unngå, men så er jeg litt lat og ikke fult så opptatt av det kosmetiske kanskje :lol:

Det blir jo mye finere å se på dersom man oljer.... Kjekt å se trefargen istedenfor en grå, utslitt og kjedelig farge. Dette kan gjøre båtopplevelsen enda bedre. :D

Her er båten til Hansi62:bilde

bilde

Fordelen med ubehandlet teak er at den er sklisikker, ikke for varm og ikke for kald å gå på. Om du oljer teaken ødelegger du alle disse egenskapene, bare for at det skal se "pent" ut. Selv synes jeg at grå teak er mye penere på dekk og horisontale flater, da hovedgrunnen til å legge teak er disse grunnleggende gode egenskapene den har. Hvis man ville hatt noe som er blankt og glatt og varmt i solsteiken hadde det vel vært bedre å velge en båt uten teak?

Ta en god vask som Erik foreslår, så beholder du båten din slik den "skal" være!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er resultatet i min båt etter bruk av Respect teakcleaner. Har behandlet halve dørken og det er vått på bilde så det forandrer seg og blir mye lysere etter tørk. Jeg er meget fornøyd med dette og kommer til å gjøre det årlig samt vask med grønnsåpe etter behov i løpet av sesongen

bilde

Flott og se at det er folk her som gir deg gode råd angående behandling av teaken din.. Men en ting skal du legge deg godt på minne: ikke hør på de "latsabbene" som påstår at teak er gull og at det aldri trengs å behandles og aldri blir ødelagt. Teaken din har meget godt av å bli behandlet og natene dine blir ødelagt og slipper innen relativt kort tid om du ikke gjør det. lykke til :smiley:

KNS MEDLEM

Jeg var bortom en båtkolega i dag som jeg hadde anbefalt Respect 1+ 2 deckcleaner. Han hadde et veldig nedslitt/møkkete dekk. Veldig! Etter en omgang med nevnte produkt smilte de fra øre til øre. De har allerede vært å kjøpt mer. Båten er en 42- foter fra 1977.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...