Hansi62 Startet 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2013 Har en gammel seilbåt, Jeannau Rush 77 27fot. Utvendig dekk begynner å se ganske falmet og slitt ut, men jeg har stadig hørt at dette skal ikke behandles. Legger ved noen bilder og lurer på om ikke noen av dere ville anbefalt meg å smørt på et eller annet likevel? Aner ikke hvaslags tresort det er men et eller annet teak lignende er det. Båten ligger ute året rundt så slitasjen blir jo tilsvarende Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Har en gammel seilbåt, Jeannau Rush 77 27fot. Utvendig dekk begynner å se ganske falmet og slitt ut, men jeg har stadig hørt at dette skal ikke behandles. Legger ved noen bilder og lurer på om ikke noen av dere ville anbefalt meg å smørt på et eller annet likevel? Aner ikke hvaslags tresort det er men et eller annet teak lignende er det. Båten ligger ute året rundt så slitasjen blir jo tilsvarende Ville nok behandlet det med noe ja... Jeg ser ingen bilder? Lettere å si noe når man ser hvaslags treverk det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Ser ingen bilder, men... Det er rart hva en god omgang vask gjør. Har best erfaring med å vaske når det er godt og bløtt fra før, feks etter at det har regnet en stund (en dag eller mer). Du får også kjøpt diverse teakrense midler.. Begynner du først å olje det tror jeg du må fortsette med det, så jeg vill forsøkt å unngå, men så er jeg litt lat og ikke fult så opptatt av det kosmetiske kanskje Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Ser ingen bilder, men... Det er rart hva en god omgang vask gjør. Har best erfaring med å vaske når det er godt og bløtt fra før, feks etter at det har regnet en stund (en dag eller mer). Du får også kjøpt diverse teakrense midler.. Begynner du først å olje det tror jeg du må fortsette med det, så jeg vill forsøkt å unngå, men så er jeg litt lat og ikke fult så opptatt av det kosmetiske kanskje Det blir jo mye finere å se på dersom man oljer.... Kjekt å se trefargen istedenfor en grå, utslitt og kjedelig farge. Dette kan gjøre båtopplevelsen enda bedre. :D Her er båten til Hansi62: Sitér dette innlegget Link to post
Hansi62 Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Takk for hjelpen med bildene broder! :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 (redigert) Bare hyggelig. Jeg ville pusset/slipt og smørt på Owatrol D1 Redigert 3.Juni.2013 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Kjøp Respect deckcleaner 1 + 2. Følg nøye anvisningen og du får et dekk du blir fornøyd med. Gjenta behandlingen om det behøves. Koster ca 300 kroner for et kit. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Jeg holder på at en grundig runde vask ville gjort underverker på den der. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Fordelen med ubehandlet teak er at den er sklisikker, ikke for varm og ikke for kald å gå på. Om du oljer teaken ødelegger du alle disse egenskapene, bare for at det skal se "pent" ut. Selv synes jeg at grå teak er mye penere på dekk og horisontale flater, da hovedgrunnen til å legge teak er disse grunnleggende gode egenskapene den har. Hvis man ville hatt noe som er blankt og glatt og varmt i solsteiken hadde det vel vært bedre å velge en båt uten teak? Ta en god vask som Erik foreslår, så beholder du båten din slik den "skal" være! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Jeg bruker Snappy Teakrens på teaken. Det blir som nytt, og du beholder de gode egenskapene til teak. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Ser i denne tråden at det er fordeler ved å ikke olje; som temperatur, sklisikkert, mindre vedlikehold. Da ville jeg først prøvd en grundig vask og sett om resultatet ble tilfredsstillende. :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Skrubbes på tvers av trefibrene, gjerne med litt grønnsåpe første gangen og siden kun med saltvann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Don Camillo Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Her er resultatet i min båt etter bruk av Respect teakcleaner. Har behandlet halve dørken og det er vått på bilde så det forandrer seg og blir mye lysere etter tørk. Jeg er meget fornøyd med dette og kommer til å gjøre det årlig samt vask med grønnsåpe etter behov i løpet av sesongen Sitér dette innlegget Link to post
ADR Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 (redigert) Det ble jo flott! Pusset du vekk gammel lakk først? Redigert 3.Juni.2013 av ADR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Ser ut som det er lenge siden Hr og fru såpe og vann har vært ombord, prøv det først så er det ikke sikkert det blir så værst :) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi62 Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Dekket til Don Camillo står det jo respekt av :-) Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Det ble jo flott! Pusset du vekk gammel lakk først? Nei dekket var ubehandlet slik som Hansi sitt. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Dekket til Don Camillo står det jo respekt av :-) Missunelig på Don Camillo sin båt? jeg? nehhh Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Don Camillo, har du noen bilder av dekket etter at det har tørket? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Det er forresten en stor test av Teak rensemidler i siste utgave av Yachting Montly for de som er over gjennomsnitts interessert i slikt Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hansi62 Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Får vel få meg en matros som kan "svabre" dekket med jevne mellomrom. Tenker jeg går for vask ja. Får prøve å få tak i respect teak-cleaner og se om jeg kan få det like fint Sitér dette innlegget Link to post
Hansi62 Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Don Camillo, er det den nest nederste på siden her du brukte, Respect Clean Teak Kit. Trinn 1 og 2? http://www.respect.no/produkter Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Flott og se at det er folk her som gir deg gode råd angående behandling av teaken din.. Men en ting skal du legge deg godt på minne: ikke hør på de "latsabbene" som påstår at teak er gull og at det aldri trengs å behandles og aldri blir ødelagt. Teaken din har meget godt av å bli behandlet og natene dine blir ødelagt og slipper innen relativt kort tid om du ikke gjør det. lykke til Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Astor Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Jeg var bortom en båtkolega i dag som jeg hadde anbefalt Respect 1+ 2 deckcleaner. Han hadde et veldig nedslitt/møkkete dekk. Veldig! Etter en omgang med nevnte produkt smilte de fra øre til øre. De har allerede vært å kjøpt mer. Båten er en 42- foter fra 1977. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.