Jump to content

Mercury 4-stroke fusker på 3000 omdr.

Jaws82

Recommended Posts

Hei folkens, eg er ny her so eg håper eg legger denne inn rett.

Eg kjøpte meg ein båt i fjor haust med 40 hk mercury 4stroke 1999 mod, det er forgasser motoren, den starter lett og går fint på lavt turtall og på full gass, men problemet er vist eg gir gass oppover og kommer til 3000 omdr. då begynner den og gå ureint men vist eg får den forbi 3000 så går den fint, problemet er kun rundt 3000 omdr.

Eg hadde service på den før eg sjøsatte den i år, eg byttet olje, olje filter, gir olje, thermostat, tennplugger, bensin filter, impeller og då gjekk den reint og fint i 2 veke so kom problemet igjen, kva kan det vere? Er tom for ideer på feilsøking no

Det er ofte bagateller som kan være årsaken til dette, jeg har prøvd denne

fuel/engine cleaneren og den er meget effektiv, egentlig så burde alle bruke denne med jevne mellomrom for selv en 4t motor vil sote ned og bygge opp

avleiringer over tid spesielt ved mye saktekjøring.

I Usa er dette stoffet mye brukt. Yamaha selger noe tilsvarende(husker ikke navnet).

Det skal blandes i bensinen i et visst blandingsforhold, (står på flasken).

Redigert av Verado (see edit history)

Har vert på sjøen og testa litt i dag, har kjørt gjennom ca 10 liter bensin med kondensfjerner og injection cleaner uten nokon forandring so langt, eg har sjekket kontakter på ledningspunktene, men finner ikkje ut noko.

Den fuskinga begynner med ein gong turtelleren når 3000 omdr., då er det nett som motoren bremser litt og går ruskete, vist eg gir meir gass kommer det seg, av og til puffer det litt i eksosen vist eg holder motoren på det turtallet den er værst, nokon flere tips frå folket?

Det er ein "enrichener" på forgasserene som eg trur er dårlig etter eg målte ohmen i den, kan den ha noko med problemet? Eller er det andre ting eg kan sjekka?

Eg gjorde nokon målinger (ohm) på coil/pluggkabel i dag, på 2 av coilene fekk eg samme utslag på primer og secunder delen men den eine fekk eg kun måling på primer delen, fekk ikkje noko kontakt eller måling på secunder delen, er det mulig at den coilen/pluggkabelen ikkje fungerer skikkelig i det turtallsområdet men fungerer før og etter ?

Då har eg sjekket men alle kablene var heile og fine

Eg har gløymt ein ting og det er vist eg går forrover på laveste turtall og gir full gass begynner den og puttre på samme turtall og dør ut vist eg holder gassen på fullt sammen med en pipe lyd frå kontrollboksen, vist eg senker gassen rett før den dør ut så går den fint igjen, vist eg gir litt gass før eg gir full gass so går den rett opp i fart.

Olje nivået er heilt fint, motoren startet lett uansett kald eller varm, dette problemet rundt 3000 omdr. Er uansett om motoren er kald eller varm.

Langt unna guru, men noe verdt å dedusere står i teksten din.

Det eneste du byttet opprinnelig i service som kunne påvirke motortilstanden mht uren gange var vel tennplugger?

Da gikk den rent i 2 uker. Hvordan blir det hvis du bytter til nye plugger igjen? (Nye plugger må du jo ha i kommende sesonger likevel)

Fremdeles ikke byttet kablene? Uten å hevde at det er problemet ditt - så er kan rare feil, ujevn gange inkludert, skyldes dårlig tennpluggkabel.

Kostnaden er lav, verdt å prøve?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Tipper på rusk i lav-fart-dysen. Den gir nok bensin på dorgefart men like før full-fart dysen overtar får motoren for lite bensin. Var slik på min Yamaha og dysen var helt tett på nederste gasseren. Tok av gsaaerne i vinter og blåste ren dysene. Null tull etter det.

Monterte også et skikkelig bensinfilter i skroget så slikt rusk ikke får komme så langt.

Langt unna guru, men noe verdt å dedusere står i teksten din.

Det eneste du byttet opprinnelig i service som kunne påvirke motortilstanden mht uren gange var vel tennplugger?

Da gikk den rent i 2 uker. Hvordan blir det hvis du bytter til nye plugger igjen? (Nye plugger må du jo ha i kommende sesonger likevel)

Fremdeles ikke byttet kablene? Uten å hevde at det er problemet ditt - så er kan rare feil, ujevn gange inkludert, skyldes dårlig tennpluggkabel.

Kostnaden er lav, verdt å prøve?

Eg har ikkje prøvd og bytte tennplugger igjen, kanskje eg kan prøve det :)

E kan ikkje bytte berre tennplugg kablene, det er coil og kabel i eit, eg har målt ut alle tre og alt var ok uten om på den eine coilen, der fikk eg ikkje kontakt på tennplugg kabelen, den har eg no byttet men ingen forandring.

Tipper på rusk i lav-fart-dysen. Den gir nok bensin på dorgefart men like før full-fart dysen overtar får motoren for lite bensin. Var slik på min Yamaha og dysen var helt tett på nederste gasseren. Tok av gsaaerne i vinter og blåste ren dysene. Null tull etter det.

Monterte også et skikkelig bensinfilter i skroget så slikt rusk ikke får komme så langt.

Men er det mulig at motoren fusket i haust ogso er den bra igjen i 2 veker etter eg sjøsette båten i vår før den begynner igjen vist det er rusk i dysene?

Vist eg skal ta ut dysene må eg vel synkronisere forgasserene igjen, eller?

Men er det mulig at motoren fusket i haust ogso er den bra igjen i 2 veker etter eg sjøsette båten i vår før den begynner igjen vist det er rusk i dysene?

Vist eg skal ta ut dysene må eg vel synkronisere forgasserene igjen, eller?

Rusk gir slike tilfeldige sporadiske feil. Rusket kan flytte på seg. Bare å telle antall omdreininger på blandeskruer når du tar de ut, så skal de være likt synkronisert. Ellers er det vel bare stag som skal nøkkes ut og trykkes inn igjen. Min Yamaha var slik at den kunne gå fint i dagesvis for så plutselig nekte å komme over 2500 RPM. Neste gang var det slik at den fusket på alt under 3000 RPM. Varierte. Tipper det er nederste forgasser hos deg i så fall og...... Fløttørkammer var mye rustflak i som jeg ikke fikk ut med skylling av kammeret. Måtte pusse det reint. Og noe av det hadde satt seg i dysen.

Men som andre har sagt her og: Dårlige tennkabler gir samme feila. Kan gå fint på lav fart men under belastning er det for stor motstand i kabel og du får problemer. jeg begynte i feil enden. Kjøpte nye coiler først og så renset forgasser...:-)

Sjekket alle kontakter på strømledninger til coilene at det ikke er eiret noen steder?

Å rense forgasserne er iallefall gratis om du kan mekke litt sjøl.

Redigert av jerognal (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei folkens :)

litt oppdatering etter gammalt, eg har ikkje fått sjekka so masse meir på motoren min men eg har brukt den ein del i sommar med den fuskingen, eg har lagt merke til ein liten ting, det var ein dag eg var utpå sjøen då plutselig gjekk motoren heilt reint og fint for så og plutselig puttre littt igjen, og kvar gong den har hatt ein god periode er gassen lettare (Går lett og jevnt heilt til maks fart), til vanlig når motoren fusker og eg tar gassen forrover so kjem eg til eit punkt der den er treig og eg må presse litt på gassen for og auke fart (fort for og få ein brå akselerasjon), og det er der den begynner og fuske, kan det vere noko med gasswire eller noko??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...